نسخه چاپی

ركوردزنی سكه با اهرم دلار در بازار

روز دوشنبه فشار «تقاضا»، بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد تا دلار با قیمت‌هایی بالاتر از 3500 تومان معامله شود. ورود شاخص بازار ارز به كانال بالاتر در حالی افتاد كه بهای این ارز از دوشنبه گذشته در كانال 3400 تومان قرار داشت.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد: روز دوشنبه فشار «تقاضا»، بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد تا دلار با قیمت‌هایی بالاتر از 3500 تومان معامله شود. ورود شاخص بازار ارز به کانال بالاتر در حالی افتاد که بهای این ارز از دوشنبه گذشته در کانال 3400 تومان قرار داشت.

به گفته فعالان، مثلث «بازگشت دوباره معامله‌گران بزرگ»، «نوسان‌گیری بازیگران غیررسمی» و «کاهش عرضه ارز ازسوی شماری از صرافی‌های بانک‌ها» عوامل رشد و تحریک قیمت دلار بودند. در بیست و نهمین روز دی‌ماه بالا رفتن دلار، سکه را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و بهای این کالای گرانبها با 8 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 35 هزار تومان رسید، رقمی که بالاترین نرخ فروش 16 ماه گذشته بود.

بالا رفتن دامنه نوسان دلار

بهای دلار روز دوشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت تا بهای این ارز با 45 تومان رشد به 3510 تومان برسد. البته در ساعات پایانی بازار قیمت‌هایی بالاتر از این رقم نیز ثبت شد که با توجه به پایین آمدن عرضه و تقاضا در این ساعات، «دنیای اقتصاد» نمی‌تواند این نرخ‌ها را به‌عنوان قیمت واقعی بازار تایید کند. این نوسان قیمتی در حالی ثبت شد که بهای دلار از چهارشنبه هفته گذشته تا روز یکشنبه هفته جاری تنها تغییرات قیمتی 5 تا 10 تومانی را تجربه می‌کرد. آخرین باری که دلار نوسانی بالای 40 تومان داشت به تاریخ 14 دی‌ماه سال جاری بازمی‌گردد، روزی که شاخص بازار ارز با 50 تومان افزایش تا قیمت3545 تومان بالا رفت. همچنین در بیست ونهمین روز دی‌ماه در مرکز مبادلات ارزی نرخ رسمی دلار 13 ریال افزایش یافت تا نرخ دلار مبادله‌ای به 27 هزار و 396 ریال برسد.

عوامل افزایش نرخ ارز

مثلث مورد اشاره بازار ارز، مهم‌ترین عامل بازار دوشنبه در نظر گرفته می‌شود. اولین ضلع این مثلث تشدید تقاضای معامله‌گران ارزی است که درجه نوسان دلار را بالا برد.

«دنیای اقتصاد» دو هفته پیش در گزارشی از کاهش حضور معامله‌گران ارزی خبر داده و دو فرض برای کاهش فعالیت این گروه مطرح کرده بود. در فرض اول عوامل برون سازمانی و در فرض دوم عواملی مانند کاهش انتظارات نسبت به افزایش نرخ ارز موجب کمتر شدن فعالیت این گروه می‌شد.

روند نزولی دلار در هفته گذشته و با نزدیک شدن به مذاکرات هسته‌ای، معاملات ارزی این گروه را بیش از پیش کاهش داد، با این حال از روز دوم هفته جاری و با پایان روند نزولی دلار، این معامله‌گران احساس کردند قیمت دلار به کف رسیده و بار دیگر وارد بازار شدند تا سرعت معاملات افزایش یابد، اما باید توجه داشت که برخی از ارزهای خریداری شده این گروه به بازار برنمی‌گردد و فرآیند دورانی عرضه و تقاضا در شماری از معاملات این گروه صورت نمی‌گیرد.

درواقع برخی از آنها به امید افزایش بیشتر قیمت ارز خریداری شده را نگهداری و سمت عرضه بازار را با کاهش رو‌به‌‌رو می‌کنند، اما نکته جالب این است که روز یکشنبه با وجود بازگشت تقاضای این گروه، بهای شاخص بازار ارز تغییر چندانی نکرد. آنچه تاثیرگذاری تقاضای این معامله‌گران بر قیمت روز یکشنبه را کاهش داد، عرضه ارز شماری از صرافی‌های بانک‌ها بود. با این حال روز دوشنبه با ادامه افزایش تقاضای این گروه و کاهش عرضه ارز ازسوی شماری از صرافی‌های بانک‌ها، نوسان قیمتی دلار افزایش یافت. به این ترتیب راس دوم مثلث تحریک قیمت، کاهش حجم عرضه بیرونی ازسوی صادرکنندگان غیر‌نفتی و شماری از صرافی‌های بانک‌ها به بازار بود.

در ضلع سوم مثلث رفتارهای هیجانی بازیگران غیررسمی و استفاده آنها از برخی شایعات بیرونی قرار داشت. در سومین روز هفته بازیگران تلاش کردند از خبر رای‌گیری کمیته بانکداری سنا برای بالا بردن تغییرات قیمتی دلار استفاده کنند. این گروه با برخی رفتارهای هیجانی و اعلام برخی نرخ‌های بالاتر در سمت معاملات آتی بازار، زمینه افزایش نرخ ارز را فراهم کردند. استفاده از این اخبار و برجسته‌سازی آن در حالی صورت گرفت که باراک اوباما از وتوی رای سنا در صورت تصویب یا افزایش تحریمی خبر داده است.

هماهنگی سکه با دلار

روز یکشنبه سکه هماهنگ با افزایش دلار بالا رفت و به کانال یک میلیون و 30 هزار تومان وارد شد. در سومین روز هفته هر سکه بهار آزادی به بهای یک میلیون و 35 هزار تومان معامله شد که افزایشی 8 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. آخرین باری که سکه چنین رقمی را ثبت کرده بود، به تاریخ 21 شهریور سال 92 بازمی‌گردد.

به این ترتیب نرخ فروش روز دوشنبه بالاترین قیمت سکه در 16 ماه گذشته بود. عامل اصلی افزایش قیمتی سکه جهش3/1درصدی دلار بود. طلای جهانی که عامل اصلی صعود سکه به بالای یک میلیون تومان بود، در بازار روز دوشنبه تاثیر افزایشی بر سکه نداشت؛ چراکه تا ساعت 3 بعدازظهر بهای این فلز گرانبها با تغییر چندانی روبه‌رو نشد.

۱۳۹۳/۱۰/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...