نسخه چاپی

ساده ترین راه دولت برای جبران كاهش درآمد نفتی

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس، كاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را ساده ترین راه دولت برای جبران كاهش درآمدهای نفتی خواند و گفت: دولت باید به دنبال راهكارهای دیگری برای حل این مشكل باشد.

به گزارش نما، محمد قسیم عثمانی در گفتگو با خبرنگار مهر، رسالت صندوق توسعه ملی را وظیفه بسیار سنگین خواند و گفت: ایجاد صندوق توسعه ملی ایده خوبی بود و می تواند برای اقتصاد کشور مفید باشد.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایده آل آن است که ۵۰ درصد از درآمد صادرات نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود و صندوق نیز اعتباراتش را به صورت وام در اختیار بخش تولید قرار دهد تا آثار رونق تولید در اقتصاد کشور دیده شود، اما با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، محدودیت هایی برای واریز سهمی از درآمدهای نفتی به این صندوق ایجاد شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه درآمد فعلی دولت پوشش هزینه های جاری را نیز نمی دهد، گفت: دولت چاره ای جز استفاده از درآمدهای نفتی برای پرداخت هزینه های جاری را ندارد.

عثمانی با تاکید بر اینکه چاره ای جز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، گفت: زمانی که مقام معظم رهبری این سیاست ها را ابلاغ کردند طبق منطق اقتصادی، دولت مخیّر بود که این سیاست ها را دنبال کند یا خیر اما امروز در شرایط اجبار اجرای این سیاستها قرار داریم.

وی ادامه داد: دولت اگر برای تامین هزینه های جاری راهی به جز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی داشته باشد باید از آن راه استفاده کند.

عثمانی در تشریح برخی راهکارهای دولت برای حفظ منابع صندوق توسعه ملی، گفت: دولت می تواند از بانک مرکزی استقراض کند که آثار مخربش بیشتر از برداشت از صندوق توسعه ملی است یا از بانک های خارجی استقراض کند که در شرایطی که صندوق توسعه ملی دارای اعتبارات مورد نیاز است این کار اشتباه است.

وی برداشت از صندوق توسعه ملی و یا کاهش سهم صندوق را آخرین راه دولت برای جبران کاهش درآمدهای نفتی خواند و گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی خلاف سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است لذا فقط با اذن رهبر انقلاب امکان پذیر است و رهبری نیز تا زمانی که به این نتیجه نرسند که برداشت از صندوق توسعه ملی غیر قابل اجتناب است چنین مجوزی را صادر نخواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: متاسفانه دولت ها همیشه برداشت از صندوق توسعه ملی را به عنوان ساده ترین راه برای جبران کاهش بودجه نفتی خود استفاده می کند که البته برای استفاده از این راهکار باید هزینه پرداخت کنند.

وی در خصوص احتمال کاهش سهم صندوق توسعه ملی در بودجه سال ۹۴، گفت: قیمت فعلی نفت در لایحه بودجه که حدود ۷۲ دلار پیش بینی شده است، ما را از واقعیت ها دور می کند. ابتدا باید قیمت نفت را واقعی تر در بودجه ببینیم و در آن زمان تراز بودجه را بررسی کنیم و ببینیم آیا به غیر از کاهش سهم صندوق توسعه ملی برای جبران هزینه های جاری راه حلی داریم یا خیر، آن زمان تصمیم گیری خواهیم کرد.

۱۳۹۳/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...