نسخه چاپی

شركت شووا شل ژاپن به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد

عکس خبري -شرکت شووا شل ژاپن به خريد نفت از ايران ادامه مي‌دهد

شركت شووا شل ژاپن كه مدیریت پنجمین پالایشگاه بزرگ این كشور را بر عهده دارد اعلام كرده است با وجود تحریم‌های غرب، به واردات نفت خام از ایران ادامه خواهد داد.

اين شرکت که وابسته به شرکت رويال-داچ شل است روز دوشنبه (۱ اسفند، ۲۰ فوريه) اعلام کرد توقف فروش نفت ايران به شرکت‌هاي فرانسوي و امريکايي از جمله شرکت نفتي شل هيچ تاثيري بر واردات نفت خام آن شرکت از ايران ندارد.

وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران ۳۰ اسفند (۱۹ فوريه) اعلام کرد که در راستاي تصميم‌گيري براي قطع صادرات نفت به شش کشور اروپايي هلند، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، يونان و پرتغال، فروش نفت به شرکت‌هاي انگليسي و فرانسوي را متوقف کرده است.

در همين حال، يکي از مقام‌هاي شرکت شووا شل که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاري رويترز گفت که اين شرکت و شرکت شل دو شرکت مجزا هستند که پيمان‌هاي جداگانه با ايران براي واردات نفت خام امضا مي‌کنند.

اين شرکت ژاپني همچنين ۲۵ بهمن (۱۴ فوريه) اعلام کرده بود با وجود افزايش فشارهاي امريکا براي کاهش واردات نفت از ايران، به واردات روزانه نزديک به ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از اين کشور ادامه خواهد داد.

جون آراي، رئيس شرکت شووا شل افزود: "ايران براي ژاپن و نيز اين شرکت منبع مهم نفت خام محسوب مي‌شود و ما منتظر دستور دولت درباره اين موضوع خواهيم بود."

اين خبر در حالي منتشر شده است که تحريم‌هاي امريکا عليه ايران به خاطر برنامه صلح‌آميز هسته‌اي، خريد نفت خام يا پرداخت پول نفت به تهران را براي پالايشگاه‌ها در سراسر جهان از جمله در ژاپن، با مشکل روبه‌رو کرده است.

وزراي خارجه اتحاديه اروپا ۳ بهمن (۲۳ ژانويه) در نشست بروکسل تحريم‌هاي جديدي را عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال کردند که ممنوعيت ‌خريد نفت خام اين کشور و مسدود کردن دارايي‌هاي بانک مرکزي ايران در اين اتحاديه را شامل مي‌شوند.

اوباما در آخرين روز سال ۲۰۱۱ ميلادي تحريم‌هاي اقتصادي جديدي عليه بانک مرکزي به امضا رساند که بر پايه آن، شرکت‌ها و بانک‌هاي خارجي که به مبادله مالي با بانک مرکزي ايران اقدام کنند مشمول مجازات و تحريم‌هاي واشنگتن خواهند شد.

در اين قانون از شرکت‌هاي مالي خارجي خواسته شده است بين مبادله با بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و صنعت نفت اين کشور، و مبادله با بخش مالي امريکا يک گزينه را انتخاب کنند.

ايران چهارمين کشور تامين‌کننده نفت خام ژاپن است و در سال ۲۰۱۱ ميلادي ۸.۸ درصد کل صادرات نفت خام مورد نياز ژاپن را تامين کرد.

امريکا و هم‌پيمانان آن به همراه رژيم اسرائيل، جمهوري اسلامي ايران را به انحراف از برنامه صلح‌آميز هسته‌اي خود و تلاش براي دستيابي به جنگ‌افزارهاي هسته‌اي متهم مي‌کنند؛ واشنگتن و تل‌آويو همواره ايران را با "گزينه" نظامي عليه تاسيسات هسته‌اي اين کشور تهديد کرده‌اند.

اين در حالي است که برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي تحت نظارت دقيق بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار دارد و ايران تاکيد مي‌کند به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش جنگ‌افزارهاي هسته‌اي و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق توسعه و دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌اي برخوردار است.

۱۳۹۰/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...