نسخه چاپی

افشای نقش رامسفلد در شكنجه زندانیان

وكیل مدافع یك زندانی موریتانی در گوانتامو خواستار محاكمه دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریكا به علت نقش داشتن در شكنجه و خشونت جنسی علیه موكلش در طول 12 سال حضور وی در زندان گوانتانامو شد.

به گزارش نما به نقل از العالم، نانسی هولاندر وکیل مدافع محمد ولد صلاحی در گفتگو با روزنامه اندیپندنت با اشاره به عضویت آمریکا در کنوانسیون منع شکنجه ، گفت : این کنوانسیون بر لزوم محاکمه جنایتکارانی که از شکنجه به عنوان شیوه ای برای ترساندن زندانیان استفاده می کنند، تاکید دارد .

هولاندر با طرح این سوال که چرا تاکنون هیچ شکنجه گر آمریکایی محاکمه نشده است ، افزود : منظورم دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا است زیرا او دستورات را صادر می کرد و تصمیم در نظر گرفته شده برای شکنجه ولد صلاحی را امضا و تایید کرد.

وکلای مدافع محمد ولد صلاحی سالها برای دست یافتن به خاطرات وی تلاش کردند اما دولت امریکا آنها را محرمانه تلقی می کرد و قبل از رفع ممنوعیت از آنها به بهانه حفظ اطلاعات حساس بخش عمده ای از آن خاطرات را از بین برد.

ولد صلاحی در خاطرات خود از سفرش به افغانستان و اردن که با شکنجه و توهین بسیار همراه بوده می گوید : در اواخر اوت 2002 به گوانتامو منتقل شده و از آن زمان زندانی شماره 760 نامیده می شود.

"خاطرات گوانتامو" نخستین کتابی است که یکی از زندانیان تحت بازداشت تالیف کرده است. این کتاب به زبان انگلیسی انواع شکنجه های اعمال شده علیه ولد صلاحی را شرح داده است.

محرومیت از خواب ، تهدید به اعدام، تحقیر جنسی و تهدید به آزار جنسی خانواده های زندانیان ، از جمله شکنجه های اعمال شده در گوانتانامو است.

وی همچنین در خاطرات خود از "فناوریهای جدید بازجویی" پرده برداشت که رامسفلد وزیر دفاع وقت امریکا شخصا آنها را توصیه می کرد. در این روش چشمانش را می بستند و او را وادار به نوشیدن آب شور می کردند سپس سوار بر قایق سریع السیر در دریا قرار داده و به مدت سه ساعت متوالی وی را کتک می زدند.

صلاحی همچنین در خاطراتش نوشت : حاصل این شکنجه ها مجموعه ای از دروغ پردازی ها است زیرا او مجبور بود برای پایان دادن به شکنجه مطالب دروغ و بی پایه ای مطرح کند از جمله اینکه به بازپرسان گفت که برای انفجار "برج سی ان" در شهر تورنتو در کانادا برنامه ریزی کرده بود و هنگامی که از وی سوال شد آیا سخنانش راست است یا خیر، گفت: "اهمیتی ندارد حال که شما راضی هستید...".

۱۳۹۳/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...