نسخه چاپی

رئیس دستگاه دیپلماسی كشور هوشمندانه‌تر رفتار كند

واكنش نمایندگان به اقدام ظریف

نمایندگان در واكنش به اقدام غیرلازم و اشتباه وزیر امورخارجه در قدم زدن با جان كری و سفر به فرانسه گفتند: این اقدام تصمیم خود آقای ظریف بوده و اگر دولت به ایشان چنین مأموریتی داده كه در این برهه زمانی در فرانسه این‌چنین حضور پیدا كند، دولت هم مقصر است.

به گزارش نما به نقل از مشرق همزمان با حمایت مقامات کاخ الیزه از نشریه هتاک «شارلی ابدو» و شروع موج تازه‌ای از اسلام هراسی در غرب، وزیر خارجه کشورمان به کانون این مسئله یعنی فرانسه سفر کرد؛ سفری که با حاشیه دیگری نظیر پیاده روی جان کری و ظریف همراه شد که مورد انتقاد بسیاری از فعالان سیاسی و مسئولان حوزه‌های مختلف قرار گرفت.


مشرق به سراغ برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رفته و در مورد مواضع دستگاه دیپلماسی کشورمان در قبال این دو موضوع نظر آنان را جویا شد.

حرکت ظریف ژست دیپلماتیکی بود که ضرورتی نداشت

مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اقدام پیاده روی صمیمی جان کری و رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در حاشیه مذاکرات هسته‌ای گفت: درست است که در موردبحث هسته‌ای مذاکرات انجام می‌شود و ما با آمریکا در زمینه موضوعات اصلی مذاکره داریم و هرچند ممکن است این مسئله یک نوع رفتار دیپلماتیک باشد اما معتقدم که فضا برای این قبیل رفتارها با در نظر گرفتن شرایط موجود مناسب نیست.

وی با تأکید بر این موضوع که پیاده روی از این حیث ضرورتی نداشته است، بیان کرد: تنها یک ژست دیپلماتیک بوده که معمولاً مقامات دیپلماتیک در شرایطی که در یک فضای تعاملی هستند این تعاملات را برگزار می‌کنند اما با توجه به تضادهای مبنایی که میان ما و آمریکا وجود دارد این پیاده روی با وزیر خارجه آمریکا هیچ ضرورتی نداشت.

دواتگری با اشاره به سفر اخیر رئیس دستگاه دیپلماسی به فرانسه در بحبوحه حمایت دولت این کشور از هتاکی نشریه «شارلی ابدو» اظهار داشت: توهین یک نشریه و حمایت دولت فرانسه از آن موضوع دومی است که در این راستا مطرح است و از آقای ظریف انتظار می‌رفت اگرچه به دلیل اینکه فرانسه یکی از اعضای گروه 5+1 است و لازم است که در بحث هسته‌ای منافع خودمان را تأمین کنیم اما در کنار این موضوع این انتظار وجود داشت که وقتی آقای ظریف در فرانسه حضور پیدا می‌کند به‌عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور موضوع شفاف نظام جمهوری اسلامی ایران را در قبال توهین به مقدسات برای مقامات فرانسوی و هم رسانه‌های جمعی این کشور روشن سازد.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در مورد ضرورت پیاده روی با جام کری پاسخ دهد

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از رفتار دستگاه دیپلماسی کشورمان در حاشیه مذاکرات هسته‌ای گفت: اولاً از تیم مذاکره‌کننده واقعاً گلایه داریم که چه لزومی دارد که در مذاکرات هسته‌ای یک نفر از نمایندگان مجلس حضور نداشته باشد و مسائل و موارد را از نزدیک رصد نکند. آقای ظریف چرا بر عدم حضور نمایندگان مجلس در مذاکرات هسته‌ای اصرار دارند؛ واقعاً این موضوع برای ما سؤال‌برانگیز است. مذاکرات باید برای ما شفاف باشد و نمایندگان در این زمینه در جریان امور قرار بگیرند.

وی افزود: چه لزومی داشته است که آقای ظریف در زمان مذاکرات به این صورت به پیاده روی بروند؟ این به معنای این نیست که ما نسبت به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بی‌اعتماد هستیم بلکه به این خاطر است که حداقل بایستی شفاف‌سازی در حوزه کاری مسئولان صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از طرف دیگر در ایامی این اتفاق شکل می‌گیرید که ما شاهد جنایت، بی‌ادبی و گستاخی دولت فرانسه به دین مبین اسلام و پیامبر عظیم الشان مان هستیم، نبایستی ایشان در آن ایام حداقل در پاریس حضور پیدا می‌کرد و حداقل می‌توانست این سفر را به فرصت دیگری موکول می‌کرد.

آصفری تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی بر اساس ارکان دین مبین اسلام شکل‌گرفته است، یعنی تفاوت ما با نظام‌های دیگر به جهت نوع حکومتی است که ما بر پایه دین اسلام داریم. لذا باوجود بی‌اعتنایی دستگاه دیپلماسی و حضور در فرانسه میان کشوری که پیامبر عظیم الشان در بالاترین سطح آن قرار دارد و کشورهای دیگر که به پیامبر اسلام (ص) توهین می‌کند، چه تفاوتی وجود دارد.

وی بابیان اینکه رفتار دستگاه دیپلماسی در فرانسه واقعاً قابل‌قبول نیست، اظهار داشت: نمایندگان به‌طورجدی از آقای ظریف می‌خواهند در قبال این موضوع پاسخ بدهد و بیان کند که این نوع رفتار چه توجیهی داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشور تأکید کرد: اگر شانیت نبی مکرم اسلام (ص) زیر سؤال برود که دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران معنی و مفهومی ندارد و این قضیه هیچ توجیهی برای ما ندارد و پذیرفته نیست و لذا ما می‌خواهیم وزارت خارجه پاسخگو باشد.

وی در پایان گفت: این اقدام تصمیم خود آقای ظریف بوده و اگر دولت به ایشان چنین مأموریتی داده که در این برهه زمانی در فرانسه این‌چنین حضور پیدا کند، دولت هم مقصر است.


رئیس دستگاه دیپلماسی باید رفتار هوشمندانه‌تری داشته باشد

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره رفتار رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در فرانسه گفت: اگر ایشان در آن مقطع زمانی به جهت اعتراض به اهانت نشریه فرانسوی و حمایت دولت‌های غربی از هتاکان به فرانسه سفر نمی‌کرد، به‌مراتب بهتر بود. آقای ظریف می‌توانست از طریق لغو سفر اعتراضشان را اعلام کند و متعاقب آن موضوعات دیگر چون قدم زدن با وزیر خارجه آمریکا نیز رخ نمی‌داد.

وی بابیان این‌که رئیس دستگاه دیپلماسی کشور باید رفتار هوشمندانه‌تری داشته باشد، اظهار داشت: شاید ازنظر دیپلماسی غربی این مسائل زیاد مشکلی نداشته باشد اما برای ملت ما و خصوصاً خانواده‌های معزز شهدا جنایت‌های فرانسوی‌ها که در مقطعی از تاریخ با ارسال سلاح‌های شیمیایی به عراق کمک کردند و جنایاتی که آمریکایی‌ها در مهروموم‌های مختلف در طول انقلاب اسلامی برعلیه ملت ما انجام دادند، هنوز از ذهن و فکر مردم ما بیرون نرفته است. لذا مذاکره جای خود را دارد اما این‌طور مسائل را مردم تحمل نمی‌کنند و رئیس دستگاه دیپلماسی با توجه به جایگاهی که دارد با دقت بیشتری در این مسائل رفتار کند.

دستگاه دیپلماسی مواضع مستحکم‌تری بگیرد/ مذاکرات خارج از چارچوب مسئله‌ای را حل نمی‌کند

محمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حضور رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در زمان ایجاد موج تازه اسلام هراسی در فرانسه گفت: با توجه به رفتارهای آمریکا در نشست قبلی و در نشست اخیر لازم است که ما یکسری مواضع مستحکمی در این رابطه بگیریم، مخصوصاً در زمینه اتفاقاتی که امروز در غرب در حال رخ دادن است و یک موج تازه اسلام هراسی به راه افتاده و به پیامبر عظیم الشان توهین آشکار کرده‌اند، در این راستا باید مواضع مقتدری بگیریم.

وی درباره پیاده روی ظریف و جان کری در حاشیه مذاکرات هسته‌ای گفت: این موضوع ضرورتی نداشت. ما به‌راحتی در مذاکرات رسمی حرف‌هایمان را می‌زنیم و حرف‌های طرف مقابل را می‌شنویم.


اینکه بخواهیم خارج از چارچوب‌ها مسائل را حل کنیم مسئله‌ای حل نخواهد شد، آمریکایی‌ها همچنان بر طبل مخالفت با حضور و نفوذ ایران در منطقه می‌کوبند و باج‌خواهی می‌کند. با همین حربه هم در مذاکرات حاضر می‌شود، لذا ما نبایستی از چارچوب‌های تعیین‌شده خارج شویم.

جوکار بابیان اینکه صحنه فرانسه کاملاً روشن است، اظهار داشت: اینکه ما شاهدیم بعد از هتاکی‌های صورت گرفته نتانیاهو در تظاهراتی که به نام ضد تروریست برگزار می‌شود، حضور می‌یابد، ماهیت این موضوع را به‌خوبی روشن می‌سازد.


کسانی که دیروز و امروز در همراهی با گروه‌های تکفیری حرکت و از سوی دیگر فرماندهان حزب‌الله را ترور می‌کنند، کاملاً مشخص است که این موضوع یک بازی سیاسی است و در حقیقت دارند افکار عمومی غرب را علیه جام اسلام بسیج می‌کنند. گرچه هرگونه اقدام تروریستی برای ما محکوم است اما دیپلماسی ما بایستی در حدی باشد که رفتار غربی‌ها را در سطح بین‌الملل به‌خوبی مشاهده و متعاقب آن رفتار خود را تنظیم کند.


سفر ظریف به پاریس و پیاده روی با جان کری بسیار اشتباه و نابجا بود
منصور حقیقت پور عضو شورای مرکزی و هیأت رئیسه فراکسیون (رهروان ولایت) با اشاره به اتفاقات اخیر در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا، گفت: به نظر اقدام اخیر ظریف وزیر امور خارجه در قبول پیشنهاد جان کری وزیر خارجه آمریکا و سفر به پاریس همزمان با اقدامات توهین‌آمیز نشریات فرانسوی به رسول اکرم (ص) کار نابجا و اشتباهی بزرگ بود.
نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قطعاً دلیلی نداشت که ظریف در زمان اوج توهین افراد معلوم‌الحال و برخی کشورهای غربی به پیامبر اسلام (ص) به پاریس سفر کند، ازاین‌رو به نظر من این سفر بسیار نسنجیده بوده است.
وی با اشاره به اقدام دیگر وزیر امور خارجه در پیاده روی باجان کری وزیر خارجه آمریکا در ژنو، تصریح کرد: به‌طور حتم این اقدام ظریف نیز در شرایط کنونی هیچ جایگاهی نداشت و این اقدام یادآور داستان‌های لیلی و مجنون است.
حقیقت‌پور ادامه داد: ظریف که در شرایط کنونی مسئولیت وزارت امور خارجه را برعهده گرفته است، مدت‌ها در کشورهای غربی مانند آمریکا زندگی کرده و با برخی از حساسیت‌های ملت ایران آشنا نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: قطعاً حفظ صلابت انقلابی در مذاکرات هسته‌ای با غرب دارای ارزش والایی است و این‌گونه دلبری‌های سیاسی هیچ ارزشی ندارد.
وی با اعلام اینکه دشمنی آمریکا با ملت ایران به‌هیچ‌وجه فراموش‌شدنی نیست، تصریح کرد: در شرایط کنونی هم این دشمنی در سیاست‌های کاخ سفید به‌وضوح آشکار است، ازاین‌رو مسئولان دستگاه دیپلماسی نباید به لبخندهای مقامات غربی و آمریکایی دل‌خوش کنند، از طرف دیگر این موضوع بارها تأکید شده که جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات به‌جز مسئله هسته‌ای در هیچ موضوع دیگری مذاکره نمی‌کند و این سیاست غیرقابل تغییر است.
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اعلام اینکه مجلس شورای اسلامی به‌دقت تحرکات و اقدامات مقامات غربی و آمریکایی را رصد می‌کند، افزود:‌ مجلس همواره منافع ملی نظام را مدنظر دارد و در این راستا نمایندگان از هر موضوعی برای احقاق حقوق ملت کوتاهی نمی‌کنند.

۱۳۹۳/۱۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...