نسخه چاپی

سرنوشت نامعلوم كرسی ایران در سازمان ملل

بعد از گذشت بیش 333 روز چه باید كرد؟

عکس خبري -بعد از گذشت بيش 333 روز چه بايد کرد؟

محمدحسن آصفری گفت : این اتفاق در چند دهه گذشته برای نماینده فلسطین پیش آمد و نهایتا دادگاه لاهه و سازمان ملل حكم به نفع فلسطین داد و مجبور شد دولت امریكا نماینده فلسطین را بپذیرد.

به گزارش نما ، انتظار حميد ابوطالبي براي صدور ويزا از سوي آمريكا، بیش از 333 طول کشیده است. انتظاري كه اين روزها به يكي از دغدغه‌هاي دولت روحاني تبديل شده است. اواخر بهمن سال گذشته چند هفته پيش از پايان ماموريت محمد خزاعي، درخواست صدور رواديد حميد ابوطالبي ارسال شد و فروردين‌ماه امسال(93) بود كه حسن روحاني، رئيس‌جمهور «حميد ابوطالبي» را به‌عنوان نماينده دائم ايران در سازمان ملل رسماً معرفي كرد اما آمريكايي‌ها در اجماعي بي‌سابقه با تصويب قانون جديدي، «نه» به ابوطالبي را رسميت بخشيدند.آنها رسما گفتند به دليل ارتباط حميد ابوطالبي با حادثه سال 1979 ميلادي كه منجر به اشغال سفارت آمريكا در ايران (تسخير لانه جاسوسي) شد، واشنگتن از صدور ويزا براي ابوطالبي خودداري مي‌كند.

اكنون بیش از 333 روز از زمان معرفي ابوطالبي براي صدور رواديد و حدود 10ماه از معرفي رسمي او به عنوان نماينده ايران در سازمان ملل مي‌گذرد؛ آمريكايي‌ها از همان ابتدا مخالفت خود را اعلام كردند و هنوز صندلي نمايندگي ايران در اين سازمان خالي است. دولتي‌ها همان موقع در سطوح مختلف بر حضور ابوطالبي در سازمان ملل تاكيد كردند به طوري كه ايران به سازمان ملل متحد نيز شكايت كرد اما اين روزها اقدام قابل‌توجهي از سوي دولت براي حل اين معضل مشاهده نمي‌شود و «حميد ابوطالبي» كه پيش از دوران رياست‌جمهوري روحاني، در مركز تحقيقات استراتژيك در كنار او حضور داشت همچنان در بلاتكليفي به سر مي‌برد. مذاكرات هسته‌اي نيز به هيچ نتيجه‌اي نرسيده است و در شرايطي كه وزراي خارجه ايران و آمريكا با هم پياده‌روي نيز مي‌كنند همچنان ابوطالبي در پشت دروازه‌هاي نيويورك مانده است.

محمدحسن آصفری، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما مخالفت مقامات آمریکا درباره‌ی انتخاب حمید ابوطالبی به‌عنوان سفیر دائم ایران در سازمان ملل را غیرقانونی خواند و گفت: ما باید در مقر سازمان ملل یک نماینده دائم داشته باشیم اینکه نمی شود ما کرسی خودمان در سامان ملل را خالی کنیم ، بنده اعتقاد دارم اینگونه رفتار و برخورد امریکایی ها با این موضوع کاملا خلاف توافقنامه مقر که در سال 1937 در سازمان ملل تصویب شد می باشد در توافقنامه مقر به صراحت اعلام داشته با توجه به اینکه سازمان ملل در آنجا استقرار پیدا کرده امریکا همکاری لازم را با کشورها برای معرفی نماینده داشته باشد و نمی تواند خطوط قرمز و شرایطی را برای معرفی نماینده کشورها به سازمان ملل تعیین کند ، لذا معرفی نماینده ایران هیچ ارتباطی با امریکا ندارد و اینگونه برخورد کردن امریکا نشان دهنده این است که سازمان ملل امروز تبدیل شده به نهادی برای پیاده کردن سیاستهای خصمانه امریکا در منطقه شده است.

نماینده مردم اراک در مجلس درباره اینکه دولت و وزارت خارجه چه اقدامی را می تواند در واکنش به مخالفت امریکایی ها انجام دهد خاطر نشان کرد : به نظر من دولت 2 کار می تواند انجام دهد هم نماینده خودش را به سازمان ملل معرفی کند با معرفی فرد دیگری برای از دست ندادن کرسی ایران در سازمان ملل و هم این پرونده و مخالفت غیرقانونی امریکایی ها درباره ورود آقای ابوطالبی را به خاک امریکا را از طریق سازمان ملل پیگیر باشد این اتفاق در چند دهه گذشته برای نماینده فلسطین پیش آمد و نهایتا دادگاه لاهه و سازمان ملل حکم به نفع فلسطین داد و مجبور شد دولت امریکا نماینده فلسطین را بپذیرد.

۱۳۹۳/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...