نسخه چاپی

انگلیس در عزای پادشاه عربستان

پس از انتشار خبر مرگ ملك عبدالله، پادشاه عربستان، مطابق دستور دولت بریتانیا پرچم‌ها در سراسر انگلیس و ولز به‌عنوان ادای احترام به پادشگاه فقید، پایین كشیده شد و دیوید كامرون و پرنس چارلز به مقامات عالی‌رتبه در عربستان می‌پیوندند تا به یاد ملك عبدالله ادای احترام كنند.

گروه ترجمه - روزنامه ایندیپندنت 24 ژانویه 2015 (4 بهمن) در مقاله‌ای به واکنش‌ دولت انگلیس به مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان، پرداخت و نوشت: پس از انتشار خبر مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان، مطابق دستور دولت بریتانیا پرچم‌ها در سراسر انگلیس و ولز به‌عنوان ادای احترام به پادشگاه فقید، پایین کشیده شد و دیوید کامرون و پرنس چارلز به مقامات عالی‌رتبه در عربستان می‌پیوندند تا به یاد ملک عبدالله ادای احترام کنند. فعالان سیاسی و برخی نمایندگان پارلمان بریتانیا گفتند نمایش رسمی همدردی با نخبگان حاکم کشور ثروتمند نفتی عربستان، با توجه به سابقه فجیع حقوق بشری این کشور اقدامی مضحک است. عربستان سعودی به‌تازگی به دلیل گردن زدن یک زن در ملأ عام با محکومیت جهانی مواجه بود. در عین حال، یک وبلاگ‌نویس لیبرال نیز با محکومیت هزار ضربه شلاق روبه‌روست.

در ادامه مقاله آمده است: پس از اعلام مرگ پادشاه 90ساله عربستان، آقای کامرون گفت «عمیقاً ناراحت» است و ملک عبدالله را به‌خاطر «تعهد به صلح و تقویت فهم میان ادیان» ستود. ملکه بریتانیا گفت: شاه فقید عربستان «در یاد تمام کسانی که برای صلح و فهم فعالیت می‌کنند، باقی خواهد ماند.» بریتانیا چندین دهه روابط اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی نزدیکی با عربستان داشته و این کشور را بازاری کلیدی برای صادرات دفاعی بریتانیا و متحدی مهم در منطقه‌ای بی‌ثبات می‌داند. پایین آمدن پرچم ملی بریتانیا (در ولز، اسکاتلند، انگلیس و ایرلند شمالی) و نیز خشم از نوع واکنش دولت بریتانیا به مرگ ملک عبدالله سبب شده درخواست‌هایی برای بازنگری در روابط دو کشور در زمان شاه جدید، ملک سلمان صورت گیرد. ان کلوید، نماینده حزب کارگر در پارلمان بریتانیا، گفت: سابقه حقوق بشری عربستان از جمله بدترین سوابق در جهان است و بریتانیا را متهم کرد که دیپلماسی احساسی برای خشنودسازی سعودی‌ها در پیش گرفته است. خانم کلوید که ریاست گروه تمام‌حزبی حقوق بشر در پارلمان بریتانیا را بر عهده دارد، می‌گوید:‌ »ملت‌های کشورهایی مانند بریتانیا از هر فرصتی برای اعتراض استفاده کنند؛ زیرا مردم از این بربریت سعودی‌ها منزجر هستند... بسیاری از رهبران کشورهای جهان می‌میرند، اما تصور نمی‌کنم نیمه‌افراشته کردن پرچم برای کشوری که چنین سابقه حقوق بشری دارد، قابل پذیرش باشد.»

در پایان مقاله آمده است: کریسدویل، مدیر شورای ارتقای فهم عربی- بریتانیایی، می‌گوید: «عربستان سعودی همچنان شریک مهمی برای بریتانیاست، اما باید این رابطه به رابطه‌ای انتقادی بدل شود. اگر ما در ادای احترام، بالاترین سطح را به کار ببریم، رابطه انتقادی، جدی گرفته نخواهد شد... هنگامی که واکنشی غیرانتقادی در مورد حوادث در عربستان مانند شلاق زدن وبلاگ‌نویس صورت می‌گیرد، این به چه معناست. این وضعیت، استانداردی دوگانه ایجاد می‌کند... ما باید روابط‌مان را حفظ کنیم،‌ اما بر اساسی صادقانه‌تر باید انتقادات خود را صریح‌تر بیان کنیم. ما باید تلاش کنیم این کشور را به حرکتی سریع‌تر ترغیب کنیم.» کاخ باکینگهام گفت: ملکه پس از راهنمایی وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش، خواستار نیمه‌افراشته شدن پرچم بریتانیا شده است.

۱۳۹۳/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...