نسخه چاپی

واردات از چین ركورد زد

واردات كشورمان از چین در ۱۰ ماه نخست امسال به بالاترین رقم در طول تاریخ رسید.

به گزارش نما به نقل از الف، ایران در ۱۰ ماه نخست امسال ۱۰.۳ میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده که ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

از لحاظ وزن نیز واردات ۱۰ ماه اخیر کشورمان از چین ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش‌یافته است. سرعت رشد واردات ایران از چین در سال جاری به‌گونه‌ای بود که واردات ۱۰ ماهه امسال از کل ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۲ هم پیشی گرفته است.

در کل سال ۱۳۹۲ مجموع واردات کشورمان از چین ۹.۶۶۴ میلیارد دلار بود؛ اما در همین ۱۰ ماه ابتدایی امسال، وارداتمان از چین از رقم مذکور بالاتر رفته و مطمئناً با اضافه شدن واردات ۲ ماه پایانی، سال ۱۳۹۳ به سال رکورد واردات کالاهای چینی تبدیل خواهد شد.

در ۱۰ ماه نخست امسال، نزدیک به ۲۴ درصد (یک‌چهارم) کل ارزش واردات ایران از مقصد چین بوده است.
البته ارقام فوق، فقط شامل وارداتی است که مستقیماً و رسماً از مبدأ چین به ایران صورت گرفته است. درصورتی‌که بتوان آمار دقیق کالاهای چینی که از امارات به ایران صادرات مجدد می‌شود را به دست آورد، طبیعتاً سهم چین از کل واردات ایران بیشتر از ارقام فوق خواهد بود.

farhangnews_111345-314081-1422103845.jpg

حسن روحانی سال گذشته در ارائه گزارش ۱۰۰ روزه دولت یازدهم، از عملکرد دولت احمدی‌نژاد در واردات از چین انتقاد کرد و با طعنه گفت: دولت قبل اشتغال ایجاد کرد، اما برای چینی‌ها و کره‌ای‌ها.

این در حالی است که مقایسه ارقام رسمی واردات از چین از سال ۱۳۸۴ تاکنون نشان می‌دهد نه‌تنها ارزش واردات، بلکه وزن واردات از چین در سال جاری نسبت به دولت قبل افزایش چشمگیری پیداکرده است.

۱۳۹۳/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...