نسخه چاپی

ماجرای بركناری بنی صدر به روایت هاشمی رفسنجانی

عکس خبري -ماجراي بركناري بني صدر به روايت هاشمي رفسنجاني

شاید هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلسی كه اولین رئیس جمهور ایران را با تابلو عدم كفایت سیاسی رو برو كرد بیشترین اطلاعات را از آنروز تاریخی داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ روزهاي 30 و 31 خرداد 60 ايام روزهاي سرنوشت سازي براي انقلاب و ملت ايران به شمار مي آيد.

در اين روز مجلس شوراي اسلامي با مطرح كردن طرح عدم كفايت بني صدر، يكي از مهم ترين تصميم گيري هاي مجلس در طول دوران انقلاب اسلامي را انجام داد.

در اين ايام اما بازخواني وقايع آن دوران از زبان كسي كه آن روزها رئيس مجلس اول بود و امروز رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در نوع خود جالب است.

در ادامه بخش هايي از خاطرات روزهاي 30، 31 خرداد و 1 تير ماه سال 59 هاشمي رفسنجاني پيرامون عملكرد مجلس در دادن راي عدم كفايت سياسي بني صدر مي آيد.

شنبه 30 خرداد

اول وقت، عفت براي يك عمل جراحي كوچك به بيمارستان ايرانمهر رفت و بستري شد و من به مجلس رفتم.

طرح عدم كفايت سياسي آقاي بني‌صدر در دستور بود، آقاي مهندس سحابي به عنوان اولين مخالفت، مي‌خواست ايراد آيين‌نامه‌اي به دستور كار بگيرد كه موفق نشد، سپس مخالفان و موافقان صحبت كردند. مخالفان حرفي براي گفتن نداشتند خودشان را هم مخالف بني‌صدر قلمداد مي‌كردند و هم مخالف عزل او، موافقان هم با اينكه حرف حسابي زياد داشتند، خوب صحبت نكردند.

جمعيت عظيمي از حزب‌اللهي‌ها در بيرون مجلس جمع شده بودند و خواستار سرعت كار بودند، هنگام تنفس و بعدازظهر با آنها صحبت كردم.

گروهك‌هاي مجاهدين خلق و پيكار و رنجبران و اقليت فدايي و…. تدارك وسيعي براي ايجاد آشوب و جلوگيري از كار مجلس ديده بودند و به نحوي اعلان مبارزه مسلحانه كرده‌اند. از ساعت چهار بعدازظهر به خيابان‌ها ريختند و تخريب و قتل و غارت و آشوب را در تهران و بسياري از شهرستان‌ها آغاز كردند.

كم‌كم نيروهاي سپاه و كميته‌ها و حزب‌اللهي‌ها به مقابله برخاستند من در مجلس بودم، صداي تيراندازي از چندين نقطه شهر به گوش مي‌رسيد. خبر از جراحت و شهادت عده‌اي نيز مي‌رسيد. جمعي از نمايندگان در دفتر من جمع شده بودند.

نزديك غروب، آقاي رضا زواره اي مسئول ستاد امنيت آمد و نوار ضبط شده از ارتباطات تلفني مركز فرماندهي مجاهدين خلق با رابطه‌هاي آشوب خياباني را آورد كه برنامه وسيع تخريب و آشوب آنها را مشخص مي‌كرد.

اوايل شب، آشوبگران شكست خوردند و متفرق شدند بدون اينكه كار مهمي از پيش ببرند؛ به جز تخريب چند ماشين و مرگ و جرح چند نفر از طرفين.

شب را در مجلس ماندم، اولين جلسه شوراي رياست جمهوري به خاطرعدم دسترسي به رئيس جمهور با حضور آقايان بهشتي و رجايي و من در دفتر من تشكيل شد؛ براي امضاي آيين‌نامه مصوب مجلس و ضمنا درباره مسائل جاري و آينده رياست جمهوري هم تبادل‌نظر كرديم.

از عفت در بيمارستان، تلفني احوال‌پرسي كردم حالش خوب بود.

خبر رسيد، خانم بني‌صدر را هم بازداشت كرده‌اند نظر داديم ايشان را آزاد كنند و در خانه تحت نظر داشته باشد.

يكشنبه 31 خرداد

چون شب در مجلس خوابيده بودم، اول وقت مشغول مطالعه گزارشات شدم. در خيلي از شهرها هم آشوب مختصري توسط گروهك‌ها ايجاد شده بود كه با دخالت مردم سركوب گرديد. در تهران 16 كشته و يكصد و پنجاه و شش نفر مجروح، از حوادث ديروز گزارش شده است.

جلسه علني در ساعت هفت و نيم صبح شروع شد و بحث عدم كفايت سياسي رئيس جمهور ادامه يافت.

امروز موافقان طرح خيلي صحبت كردند، مخصوصا‌ آقاي موسوي خوئيني‌ها، سيد علي خامنه‌اي و مخالف‌ها بعضي منصرف شدند و بعضي غيبت داشتند و بعضي در موافقت صحبت كردند و رئيس جمهور هم كه مخفي است براي دفاع نيامد.

بعدازظهر راي گرفتيم، عده حاضر 190 نفر، راي در موافقت با عدم كفايت سياسي 177 و مخالف يك راي متعلق به آقاي صلاح‌الدين بياني نماينده خاف و ممتنع 13 راي عده‌اي از مخالفان هم نيامده بودند.

با اعلان راي مجلس، تظاهرات پرشوري از طرف تماشاچيان و حزب‌اللهي‌هاي اطراف مجلس انجام شد و با اصرار آنها من چند كلمه‌اي با آنها از بالكن مجلس صحبت كردم.

متاسفانه خبر شهادت آقاي دكتر چمران در جبهه دهلاويه، حلاوت راي موافق مجلس را از كاممان بيرون برد و اعلان خبر شهادت را تا آخر شب براي اينكه خبر مجلس، تحت‌الشعاع قرار نگيرد، به عقب انداختيم.

نامه اعلان راي مجلس براي امام تهيه شد آن را اول شب به دفتر امام بردم و تحويل آقاي صانعي دادم، عده‌اي هم آنجا جمع بودند و اظهار خوشحالي مي‌كردند.

امروز علي‌رغم تهديدهايي كه از طرف گروهك‌ها شده بود كه در صورت عزل بني‌صدر شهر را به آتش مي‌كشند كوچك‌ترين حركتي نكردند شايد به علت قاطعيت دادگاه انقلاب كه امروز صبح پانزده نفر از عوامل آشوب را سريعا محاكمه و مجازات كرده است و به علت حضور حزب‌الله.

دوشنبه 1 تير

امام سريعا به نامه مجلس جواب دادند و آقاي بني‌صدر را عزل كردند و سخنراني موعظه‌گونه كوبنده‌اي عليه مخالفان من جمله بني‌صدريان و نهضت آزادي نمودند و حمايت لطيفي از مجلس کردند.





عصر براي اصلاح سر زودتر به خانه آمدم؛ شب با حضور آقايان بهشتي، خامنه‌اي، احمدآقا و واعظ طبسي در منزل من جلسه مشورتي داشتيم درباره رئيس جمهور آينده، سرپرست صدا و سيما، نخست وزير، اعضاي شوراي عالي دفاع، شوراي فرماندهي كل قوا و درباره مراقبت بيشتر پزشكي از حال امام مشورت‌هايي شده مفيد بود.

اطلاع دادند كه ضدهوايي‌هاي نخست‌وزيري را جمع مي‌كنند اقدام مشكوكي به نظر رسيد آقاي خامنه‌اي تماس گرفتند تاييد شد ايشان ممانعت كردند خبر فتح ما در آبادان و باز شدن جاده آبادان – ماهشهر بعد از بيست ماه از اخبار خوب بود.

۱۳۹۱/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...