نسخه چاپی

ایران گروه 5+1 را بر سر دوراهی قرار داد

دیروز بعد از ظهر نشست مهمی بین ایران و 1+5 برگزار شد كه جلسه تفصیلی و سنگین و مبتنی بر بحث درباره جزییان مسایل بود.


یك مقام آگاه در تیم مذاكره كننده هسته ای ایران اعلام كرد: در نشست مسكو بحث های مبنایی را در خصوص مبانی و گام های متقابل مطرح كردیم و فكر می كنیم كه یك دو راهی برای گروه 1+5 به وجود آمده است و امروز طرف مقابل باید انتخاب كند كه چه مسیری را پیش می گیرد.

به گزارش ایرنا، مقام آگاه در تیم مذاكره كننده هسته ای ایران گفت: یك سمت این دوراهی بن بست است كه ما جزییات اش را برای طرف مقابل به طور كامل تشریح كردیم ، اما اگر مسیر دیگر را انتخاب كنند، بسترهای مناسبی برای پیشرفت مذاكرات به وجود خواهد آمد كه از الان نمی توان درباره نتایج آن سخن گفت.

وی افزود: دیروز بعد از ظهر نشست مهمی بین ایران و 1+5 برگزار شد كه جلسه تفصیلی و سنگین و مبتنی بر بحث درباره جزییان مسایل بود.

وی افزود: طرف ایرانی به طور بی سابقه ای جزییات دیدگاه های خو را در مقابل دیدگاه های اعضای 1+5 كه در بغداد مطرح شده بود، شرح داد.

وی اضافه كرد: نشست دیروز به قدری مفصل بود كه 1+5 اعلام كرد دیگر سوالی از تیم مذاكره كننده ایران ندارد، زیرا حجم مطالب مطرح شده از سوی ایران بسیار زیاد بود و جای سوال نگذاشت.

دیپلمات ایرانی اضافه كرد: بر مبنای نتیجه نشست امروز می توان در خصوص پیشرفت مذاكرات ارزیابی كرد و بدیهی است اگر طرف مقابل به دنبال پیشرفت در مذاكرات است باید به تیم مذاكره كننده اش اختیارات كاملی دهد.

مقام آگاه در تیم مذاكره كننده هسته ای ایران افزود: ما برای تصمیم گیری به مسكو آمده ایم ، ولی ظاهرا طرف مقابل از اختیارات كافی برای تصمیم گیری برخوردار نیست.

وی گفت: ایران به حدی در این دوره از مذاكرات جدی بوده است كه تاكنون در تاریخ مذاكرات ایران و 1+5 بی سابقه بوده است، ولی در مقابل طرف دیگر به پاسخ های تك خطی بسنده كرده است.

وی افزود: ایران تاكنون گام های اعتماد ساز بسیاری برداشته است ولی در عوض پاسخ هایی كه دریافت كرده است ، چیزی جز صدور قطعنامه و ترور دانشمندان اش نبوده است.

وی ادامه داد: ولی به هر حال با توجه به پیچیدگی و مفصل بودن بحث بر این باوریم كه باید زمان كافی به آن اختصاص داد.

دیپلمات ایرانی گفت: یكی از نكات مثبتی كه می تواند شكل گیرد، رهیافتی است كه طرف روس پیش گرفته است و سعی دارند دورنمای مذاكرات مسكو ، چشم انداز مثبتی باشد.

وی ادامه داد: روس ها ایده هایی دارند كه از نظر ایران می تواند سازنده باشد، ولی به طور كلی برای پیشرفت در مذاكرات ابتدا باید چارچوب مشخص شود به این معنا كه گام ها از ابتدا تا انتها مشخص شود.

وی یاداور شد: ایران قطعنامه های شورای امنیت را قوبل ندارد و بنابراین این قطعنامه ها نمی توانند مبنای مذاكرات قرار گیرند، بلكه پایه و اساس گفت و گوها باید ان پی تی باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر طرف مقابل طرف مقابل اعلام كرده است كه برای درگیر شدن با بحث های غیرهسته ای ایران آمادگی دارد ولی تاكنون در خصوص این مباحث وارد مذاكره نشده است چون حجم بحث های مطرح شده در نشست دیروز بسیار زیاد بود و به همین خاطر برای پرداخت به مباحث دیگر باید به آنها زمان داد.

مقام آگاه در تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان گفت: ما صرفا برای مذاكره، مذاكره نمی كنیم باید ابتدا ببینیم طرف مقابل قصد پیشرفت در مذاكرات را دارد یا نه. اگر پیشرفت در مذاكرات مشهود باشد، می توان به ادامه آن فكر كرد، ولی اگر پیشرفت ملموس نباشد نمی توان به ادامه مذاكرات در آینده خوشبین بود.

نشست هسته ای مسكو باشركت ایران و 1+5 ساعت 12 امروز به وقت محلی مسكو وارد دومین روز خود شد.

۱۳۹۱/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...