نسخه چاپی

برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی

وزیر آموزش و پرورش از فراهم شدن مقدمات برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی در قالب ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در آینده نزدیك خبر داد.

به گزارش نما به نقل از مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی سئوال ملی نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه از علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش درباره دلایل اجرا نشدن قانون استخدام مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی و نیز عدم پرداخت مطالبات معلمان قرائت شد.

در این سئوال که توسط قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرائت شد آمده است چرا مربیان پیش دبستانی و معلمان شرکتی را استخدام نمی کنید؟ چرا زمان و سرفصل آزمون استخدامی را اعلام نمی کنید؟ چرا مطالبات معلمان پرداخت نمی شود؟

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به توضیحات اولیه وزیر آموزش و پرورش در این کمیسیون، در جلسه ۱۶ اردیبهشت ۹۳، گفت: در این جلسه آقای فانی اعلام کرد که در خصوص پیش دبستانی ها کار تمام شده و باید با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری هماهنگی شده و مجوز بگیریم و در خصوص بازنشستگان نیز هفته گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان به خزانه دار تحویل داده شده است و برای زمان آزمون استخدامی نیز باید بخش های دیگر همچون معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی هماهنگ کند و ما به تنهایی نمی توانیم تاریخ را تعیین کنیم؛ اما آنچه را که قانون تعیین کرده است اجرا می کنیم.

جعفری در پایان قرائت سئوال قاضی پور با بیان اینکه مصوبه مجلس برای استخدام مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی از حدود ۲.۵ قبل تاکنون دغدغه اعضای کمیسیون شده است، گفت: در این رابطه پیامک های بسیاری را دریافت می کنیم که تظلم خواهی می کنند و گاهی نفرین و گاهی دعا کرده اند.

فانی: ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا می شود/ آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی در آینده نزدیک برگزار می شود

بر اساس این گزارش، پس از قرائت سئوال، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال طرح شده با بیان اینکه فرهنگیان همواره با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند و از تبعیض گلایه داشته اند، گفت: ساختار بودجه به گونه ای است که هر گونه امکان افزایش سهم پرسنلی را از بودجه سلب کرده است؛ در حال حاضر ۹۹ درصد از بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایای پرسنل می شود و ما تنها بر یک درصد اعتبارات مدیریت داریم و با این یک درصد باید سایر فعالیت ها از قبیل سرانه مدارس، هزینه های جاری ادارات، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و فعالیت های کیفیت بخشی را انجام دهیم.

فانی ادامه داد: بر اساس آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش، از سال ۸۸ تا ۹۲ آمار کارکنان شاغل این وزارتخانه بیش از ۱۲۰ هزار نفر افزایش یافته است؛ این در حالی است که تعداد دانش آموزان با سیر نزولی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش نیروی انسانی بدون افزایش متناسب بودجه موجب اختلال شده و تامین مسائل معیشتی را غیرممکن کرده است، تصریح کرد: تا زمانی که ساماندهی نیروها انجام نشود و ساختار بودجه اصلاح نشود، ورود هر گونه نیروی جدید مشکلات را تشدید خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مجلس در تاریخ ۱۹ مهر ۹۱ و به خاطر شرایط آن روزها آموزش و پرورش را موظف کرد که با رعایت تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم و با برگزاری آزمون استخدامی، مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکت های خدمات آموزشی را در اولویت استخدام قرار دهد و ما نیز پیش نویس بخشنامه این آزمون را تنظیم و تاریخ برگزاری آزمون را نیز اعلام کردیم؛ همزمان با این کار، مرکز سنجش آموزش و پرورش نیز با توجه به تجربیات قبلی آماده تعیین منابع و سرفصل ها شد.

فانی افزود: با توجه به صراحت ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم که استخدام را منوط به مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می داند، در تاریخ ۷ اردیبهشت ۹۳ از این سازمان درخواست مجوز کردیم که بعد از آن نیز جلساتی با آنها برگزار کردیم، اما این سازمان آموزش و پرورش را مجاز به استخدام نیروی جدید ندانست.

وی در توضیح این مطلب گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش در سالهای ۹۰ و ۹۱ با جذب ۷۶ هزار نیروی شرکتی در قالب طرح «مهر آفرین» دولت قبل، بیش از سهمیه خود نیرو گرفته اند به همین جهت تخصیص ردیف های استخدامی را منوط به خروج نیروهای فعلی دانسته اند.

وزیر آموزش و پرورش در عین حال تصریح کرد: با وجود این مسائل، آموزش و پرورش اولویت استخدامی مربیان پیش دبستانی را همچنان در دستور کار دارد و در جستجوی راهی برای حل این مشکل است و در آخرین اقدام و در مکاتبه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برای اجرای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جهت جذب نیروهای مورد نیاز با اولویت مربیان پیش دبستانی و با گذراندن دوره یکساله مهارتی، از سازمان مدیریت درخواست مجوز کرده ایم که این سازمان نیز موافقت کرده و به زودی به ما ابلاغ می کند.

وی خاطرنشان کرد: خود مجلس مقرر کرده است که استخدام منوط به اخذ مجوز از سازمان مدیریت و برنامه ریزی با در نظر گرفتن سنوات استخدامی و بر این اساس آخرین موافقت سازمان مدیریت را دریافت کرده ایم و آزمون را به زودی برگزار می کنیم.

مجلس برای تامین مطالبات فرهنگیان کمک کند

فانی همچنین در رابطه با مشکل عدم پرداخت مطالبات معلمان، اظهار داشت: در این رابطه از مجلس انتظار داریم که در فصل بررسی بودجه بیش از پیش نسبت به اعتبارات آموزش و پرورش توجه کنند تا بهتر از فرهنگیان قدردانی کنیم.

وی افزود: حقوق و مزایای فرهنگیان رسمی در وقت مقرر پرداخت شده و حق التدریس معلمان نیز در شش ماهه نخست امسال کاملا پرداخت شده است و مابقی نیز با تخصیص سه ماهه چهارم پرداخت خواهد شد.

قاضی پور: وزیر از وعده خود در زمان رای اعتماد تخلف کرده / مناطق محروم معلم کم دارند

به گزارش مهر، پس از توضیحات اولیه وزیر آموزش و پرورش، نادر قاضی پور نماینده سئوال کننده در سخنانی با بیان اینکه مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی چند سال از جوانی خود را صرف کرده اند و آینده آنها معلوم نیست، خطاب به وزیر آموزش و پرورش، گفت: اگر با دختر و پسر شما این طور رفتار می شد، آیا نسبت به نظام بدبین نمی شدید؟

وی افزود: در زمان رای اعتماد اعلام کردید که قانون مجلس را قبل از انقضای مهلت مقرر اجرا می کنید اما نکردید؛ به جای انجام این کارها به دنبال حیات خلوت کردن صندوق ذخیره فرهنگیان بوده اید.

قاضی پور ادامه داد: چرا برای مناطقی مثل خراسان شمالی که ۴۰۰ معلم کم دارد از مربیان پیش دبستانی و معلمان شرکتی که آموزش های ضمن خدمت را نیز گذرانده اند، استفاده نمی کنید.

نماینده ارومیه همچنین به مشکلات بیمه طلایی فرهنگیان اشاره کرد و ادامه داد: اخبار واصله حاکی است که با توافق فانی و نوبخت به جای استخدام این مربیان پیش دبستانی، افراد مدنظر خود را می خواهند استخدام کنند.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش، گفت: چرا در این هزار مدرسه ای که به بخش خصوصی واگذار کردید از این نیروها استفاده نکرده اید؟ بعد از این هم یقینا این افراد استخدام نمی شوند و افراد خودتان را می آورید.

بر اساس این گزارش در پایان و با اعلام قانع نشدن نماینده سئوال کننده، سئوال از وزیر آموزش و پرورش به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۷۴ رای موافق و ۱۱۴ مخالف از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات وزیر آموزش و پرورش قانع نشدند؛ به این ترتیب علی اصغر فانی پس از دریافت نخستین کارت زرد خود در فروردین ماه امسال، دومین کارت زرد مجلس را امروز دریافت کرد.

۱۳۹۳/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...