نسخه چاپی

فاصله زيادي درباره مسائل حساس بين ايران و گروه 1+5 وجود دارد

سخنان اشتون در كنفرانس خبری

عکس خبري -سخنان اشتون در کنفرانس خبري

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست ایران و 1+5 در مسكو در كنفرانس مطبوعاتی گفت كه همچنان فاصله زیادی درباره مسائل حساس بین ایران و گروه 1+5 وجود دارد.

به گزارش فارس، «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از برگزاری چندین دور مذاکره با هیات ایرانی لحظاتی پیش در کنفرانس خبری حاضر شد و و در بیانیه‌ای اظهار داشت: ما همچنان همان پیشنهاداتی که در بغداد مطرح شده بود و شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد، تعطیلی تاسیسات فردو و انتقال اورانیوم با درصد غنای 20 درصد به خارج از ایران بود، را تکرار کردیم.



اشتون در ادامه افزود: ما آماده به اینجا آمدیم تا پیشرفت حاصل کنیم، تا در مقابل اعمال قابل توجه ایران پاسخگو باشیم. در مقابل پاسخ ایران به توافق در بغداد، ما یک جواب جامعی ارائه کردیم تا به نگرانی های ایران پاسخ داده باشیم، مواضع خود را به صورت جزئی و تبادل نظرهای صادقانه ابراز کردیم و بعد از 5 جلسه جامع، شروع به صحبت کردن درباره موضوعات حساس کردیم اما فاصله زیادی درباره مسائل حساس بین طرفین وجود دارد.



وی افزود: توافق کردیم که در سطح فنی در 3 جولای یک گفت‌وگوی کارشناسی در استانبول داشته باشیم تا درباره پیشنهاد گروه 1+5 صحبت شود و همچنین در خصوص تفاهم 1+5 نسبت به پاسخ ایران بحث‌هایی صورت گیرد.



اشتون تصریح کرد که همچنین در سطح معاونان، بین اشمیت و باقری تماس‌هایی صورت گیرد و من نیز درباره شانس برگزاری مذاکرات احتمالی در آینده در سطح سیاسی با دکتر جلیلی صحبت خواهم کرد.



وی در پایان تأکید کرد: انتخاب هم اکنون با ایران است، ما از ایران انتظار داریم که تصمیم بگیرد که آیا تمایل دارد این مذاکرات به صورت دیپلماتیک حل شود و همچنین انتظار داریم ایران گام های اعتماد سازی را بردارد و به نگرانی های جامعه بین الملل پاسخ بدهد.



*ایرانی‌ها برای اولین بار درباره "محتوا" شروع به گفت‌وگو کردند



"کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این کنفرانس مطبوعاتی و پس از خواندن بیانیه خود، در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز درباره وجود نقاط مشترک در مذاکرات گفت: من و آقای جلیلی هیچکدام برای صحبت کردن به این جا نیامده‌ایم و ایرانی‌ها برای اولین بار درباره "محتوا" شروع به گفت‌وگو کردند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به جلو حرکت کنیم.



*در نشست سوم جولای پاسخ‌های ایران به پیشنهاد غرب بررسی می‌شود



وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران غربی در باره جدول زمانی مذاکرات گفت: بستگی دارد که چه اتفاقی بیفتد. گفت‌وگوها در سطح کارشناسی و فنی در روز سوم جولای برگزار خواهد شد و در این نشست‌ها، پاسخ های ایران به پیشنهادات غرب بررسی می‌شود و پاسخ ما به موضوعات فنی که ایران مطرح کرده است نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. پاسخ‌هایی که کارشناسان به ما و گروه 1+5 گزارش خواهند داد را بررسی کرده و پس از آن به جلو حرکت خواهیم کرد.



* در مذاکرات ایران و 1+5 جهت صحیح برای حرکت مشخص شد



مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال خبرنگار لس‌آنجلس تایمز درباره عدم نتیجه‌گیری مذاکرات 1+5 با ایران در 3 دور نشست گفت: اولین پاسخ جدی داده شد.کاری که ما کردیم جهت صحیح برای حرکت را مشخص کرد. درباره مسائلی که ایران می‌گوید و درباره مسائل فنی پاسخ‌ها به صورت مختلفی مطرح شد و نیاز به درک درباره مسائل فنی وجود دارد. پس از مذاکراتی که در سطح معاونت برگزار خواهد شد،‌با دکتر جلیلی در تماس خواهم بود.

۱۳۹۱/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...