نسخه چاپی

كشف شواهد جدید از عزاداری دلفین‌ ها

دریانوردان پیش از این در مورد دسته‌های تشیع‌كننده جنازه و رفتارهای عزاداری در میان دلفین‌های پوزه‌بطری گزارش داده بودند اما اكنون یك پژوهش جدید حاكی از آن است كه دلفین‌های خالدار اقیانوس اطلس نیز در زمان مرگ كودكانشان عزاداری می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: دریانوردان پیش از این در مورد دسته‌های تشیع‌کننده جنازه و رفتارهای عزاداری در میان دلفین‌های پوزه‌بطری گزارش داده بودند اما اکنون یک پژوهش جدید حاکی از آن است که دلفین‌های خالدار اقیانوس اطلس نیز در زمان مرگ کودکانشان عزاداری می‌کنند.

دانشمندان دانشگاه پورتوی پرتغال از نمایش رفتار محبت‌آمیز توسط چهار دلفین بالغ در تشییع جنازه یک بچه دلفین در نزدیکی ساحل مادیرا در پرتغال خبر دادند.

این محققان به بررسی دو نمونه رفتار محبت‌آمیز و دلسوزانه در میان دلفین‌ها پرداختند.

نمونه اول توسط یک قایق‌ران گردشگر در میان چهار دلفین بالغ مشاهده شد که بدن یک بچه دلفین مرده را برای نیم ساعت بر روی پشت و سر خود حمایت می‌کردند.

نمونه دوم توسط یکی از کارکنان یک قایق تحقیقاتی مشاهده شد که طی آن یک دلفین احتمالا مادر، بدن فرزند مرده خود را روی سطح آب حمل می‌کرد.

معاینات پس از مرگ بر روی این دلفین‌های مرده و همچنین دو بچه دلفین مرده دیگر که به تنهایی روی آب شناور بودند، انجام شد. بر اساس نتایج بدست آمده، هر چهار دلفین به علل طبیعی و نه بخاطر شکار یا رفتارهای وحشیانه گروهی مرده بودند.

به گفته محققان، نمونه‌های دیگر تشییع جنازه دلفین‌های مرده توسط دلفین‌های دیگر برای چند روز مشاهده شده بود اما بنظر می‌رسد که دلفین‌های خالدار اقیانوس اطلس بسیار سریع و پیش از آغاز متلاشی شدن بچه دلفین‌های مرده عزاداری می‌کنند.

دلفین‌های پوزه‌بطری، سمور آبی، فک بندرگاه، میمون‌ها و فیل‌ها در میان حیواناتی هستند که بنظر می‌رسد برای اعضای مرده خانواده خود عزاداری می‌کنند.

اگرچه اثبات این مطلب بسیار مشکل است اما محققان بر این تصورند که می‌توان دلفین‌های خالدار را در گروه دارای هوش هیجانی جای داد.

به باور دانشمندان، حیواناتی مانند فیل‌ها و نهنگ خلبان که زمان طولانی و گاهی حتی بیش از 60 سال در کنار هم زندگی می‌کنند، می‌توانند عزاداری کنند.

نتایج این پژوهش در مجله Acta Ethologica منتشر شده است.

۱۳۹۳/۱۱/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...