نسخه چاپی

داستان زیبای دو مؤمن فقیر و غنی بعد از مرگ

شیخ صدوق در كتاب ارزشمند منازل الاخرة از حضرت صادق (ع) روایت كرده است كه چون روز قیامت شود دو بنده مؤمن را از براى حساب باز دارند كه هر دو از اهل بهشت باشند، یكى فقیر باشد و دیگر غنى در دنیا...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: یهود تصور غلطی داشتند که خداوند هيچ قومى را مانند آنها مورد لطف خويش قرار نمى دهد لذا آیه ۷۴ سوره آل عمران نازل شد که می فرماید خداوند بهتر از همه مى داند به چه کسی و چرا عطا کند و بعضی را در این دنیا محروم بگرداند. خداوند، هم لطفش توسعه دارد و هم حكمتش انتخابگر است.
در آیه ۷۴ سوره آل عمران می خوانیم:
«يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن يَشَاء وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ.»
«هر كه را خواهد به رحمت خود اختصاص مى دهد، و خداوند داراى فضل و بخشش بزرگ است.»


سه نکته:
* اشتباه محاسباتی ما!
همیشه در بین مردم این سوال مطرح است که چرا فلانی پولدار است و من ندار؟ چرا کسب و کار و تجارت همسایه و دوستم سکه است و کسب و کار من بدون رونق؟ اشتباه اصلی و مهم ما در این موارد این است که محاسباتمان دو دوتا چهارتای دنیوی است حال آنکه نداری و فقر در این دنیا دلیل لطف یا کم یطفی خدا به ما نیست.


** حکایت زیبای فقیر و غنی در قیامت
شيخ صدوق در کتاب ارزشمند منازل الاخرة از حضرت صادق (ع) روايت كرده است كه چون روز قيامت شود دو بنده مؤمن را از براى حساب باز دارند كه هر دو از اهل بهشت باشند، يكى فقير باشد و ديگر غنى در دنيا، فقير گويد: پروردگارا، از براى چه مرا باز مى دارى به عزت تو سوگند كه مى دانى به من ولايت و حكومتى نداده بودى كه در آن به عدل يا جور عمل كنم و مال زيادى به من نداده بودى كه حق تو در آن باشد و من نداده باشم و روزى مرا به قدر كفاف مى دادى به قدر آنچه مى دانستى كه مرا كافى است. پس خداوند جليل فرمايد كه راست مى گويد بنده مؤمن من، بگذاريد تا داخل بهشت شود. و آن كه غنى باشد او را نگه مى دارند تا آنقدر عرق از او جارى شود كه اگر چهل شتر بياشامند آنها را كفايت كند پس از آن داخل بهشت شود. پس فقير به او گويد كه چه چيز تو را نگاه داشت ؟ گويد: طول حساب؛ پيوسته چيزى بعد از چيزى از تقصيرات ظاهر مى شد و خدا مى بخشيد تا آنكه مرا به رحمت خود فرو گرفت و مرا به توبه كاران، ملحق گردانيد پس تو كيستى ؟ گويد: من آن فقيرم كه با تو در محشر بودم گويد: نعمتهاى بهشت، تو را تغيير داده است كه من تو را نشناختم.


*** نکته مهمی در روایت فوق
توجه داشته باشید که در روایت فوق اینطور ذکر شده که هر دو بنده مؤمن بودند لذا آن فرد غنی و ثروتمند قاعدتاً مالش هم حلال بوده ولی حساب و کتاب همان مال حلال به قدری سخت بوده که بندگان ثروتمند می گویند ای کاش ما هم در دنیا مانند شما به فقر آزمایش می شدیم تا اینجا حساب راحتی داشتیم.

۱۳۹۳/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...