نسخه چاپی

پیدا و پنهان قیمت نفت در بودجه

كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه 94 به جای تعیین قیمت نفت در بودجه، میزان درآمدهای قابل تصرف دولت از محل فروش نفت را مشخص كند، اما با این درآمد قیمت پنهان نفت در بودجه 94 به راحتی قابل محاسبه است.

به گزارش نما به نقل از فارس، پس از سقوط شدید قیمت نفت در ماه‌های اخیر و وضعیت ناپایدار بازار جهانی نفت که عملا امکان پیش بینی دقیق قیمت نفت را از سوی کشورها و نهادهای مختلف مرتبط با این بازار گرفته است، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه 94 برای قیمت نفت عدد مشخصی در نظر نگیرد.

دلیل این تصمیم کمیسیون تلفیق، تکرار نکردن اشتباه وزارت نفت در دادن آدرس به بازار نفت در جهت کاهش قیمت بوده است و نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند با مشخص نکردن قیمت نفت در بودجه 94 که طبعا از پیشنهاد 72 دلاری دولت کمتر است جلوی تاثیر احتمالی این قیمت‌گذاری روی بازار نفت را بگیرند.

بر این اساس، کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت به جای تعیین قیمت نفت در بودجه، میزان درآمدهای قابل تصرف دولت از محل فروش نفت را مشخص کند و در این راستا درآمد دولت از فروش نفت در سال 94 را در کل 56 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد.

این گزارش حاکی است با توجه به اینکه 3 شاخص قیمت نفت، میزان صادرات نفت و قیمت دلار تعیین‌کننده میزان درآمدهای نفتی در بودجه هستند، به سادگی می‌توان دریافت که نمایندگان مجلس قیمتی بیش از 40 دلار را برای نفت در سال 94 متصور نیستند.

بر اساس این گزارش، با توجه به قیمت‌گذاری 2850 تومانی دلار در بودجه 94، ارزش دلاری درآمدهای در نظر گرفته شده برای صادرات نفت 19 میلیارد و 649 میلیون دلار به دست می‌آید که سهم صادرات هر روز ایران قریب به 53 میلیون دلار خواهد بود. در عین حال، با توجه به اینکه متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه‌های اخیر بر اساس اعلام منباع مختلف بین 1.3 تا 1.5 میلیون بشکه در روز بوده است با تقریب خوبی می‌توان قیمت عملیاتی نفتدر بودجه 94 را محاسبه کرد.

بدین‌ترتیب که اگر متوسط صادرات روزانه نفت و میعانات ایران در سال 94 به طور متوسط 1.5 میلیون بشکه در نظر گرفته شده باشد،‌ قیمت نفت در بودجه 94 حدود 36 دلار خواهد بود، با فرض صادرات 1.4 میلیون بشکه در روز، قیمت نفت 38 دلار و با فرض صادرات 1.3 میلیون بشکه در روز، قیمت نفت حدود 40 دلار در هر بشکه محاسبه می‌شود.

بر این اساس، علی‌رغم آنکه دولت به نفت 72 دلاری در سال 94 خوشبین است،اما مجلس قیمت‌هایی بیش از 40 دلار را برای بودجه سال آینده منطقی نمی‌داند. اگرچه، در صورت افزایش قیمت نفت به بیش از آنچه در پیش بینی غیر آشکار بودجه در نظر گرفته شده است، سازوکارهای آسانی برای ورود این درآمدهای اضافه به بودجه دولت و مصرف آن وجود دارد. چنانکه در حال حاضر دولت حتی به ازای درآمدهای بلوکه شده نفت نیز ریال وارد بازار می‌کند.

از سوی دیگر، این شیوه تعیین درآمدهای ریالی نفت ابهاماتی را نیز باقی گذاشته است. به خصوص از این جهت که مشخص نیست درآمد 56 هزار میلیارد تومانی دولت از صادرات نفت بدون احتساب سهم 14.5 درصدی نفت و سهم 20 درصدی صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است یا اینکه این سهم در دل همین 56 هزار میلیارد تومان فرض شده است.

۱۳۹۳/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...