نسخه چاپی

ترانزیت ۱۰.۸ میلیون تن كالا از مرزهای كشور

مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری از ترانزیت ۱۰ میلیون و ۸۹۰ هزار تن كالا از مرزهای كشور طی ۱۰ ماه امسال خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹.۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش نما به نقل از تسنیم محمدجواد عطرچیان افزود: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۱۰ میلیون و ۳۳۸ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۹۵ درصد از طریق جاده و ۵۵۲ هزار تن معادل ۵ درصد از طریق راه‌آهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جاده‌ای ۴ / ۸ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد:از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۴ میلیون و ۷۷۶ هزار تن را مواد نفتی و ۶ میلیون و ۱۱۳ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

وی ادامه داد: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندرعباس با ۲ ‌میلیون و ۸۵۱ هزار تن معادل ۲ / ۲۶ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان، باشماق و بازرگان در رده‌های بعدی قرار دارند.

به گفته وی، در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۳ ‌میلیون و ۵۸۳ هزار تن معادل ۳۳ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، سرخس و لطف‌آباد در رده‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از ۴۷۰ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۲۹۳ هزار دستگاه معادل ۶۲ درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

۱۳۹۳/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...