نسخه چاپی

نمایش محصولات دخانی‌ ممنوع می‌شود

یك مقام مسئول در دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات از ممنوع‌شدن نمایش قلیان و دیگر محصولات دخانی پشت ویترین مغازه‌ها خبر داد و و معاون وزیر بهداشت هم اعلام كرد كه سالانه ۵۰هزار نفر در كشور به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به‌خاطر مصرف سیگار یا در معرض دود آن قرار گرفتن، جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش نما، علي اكبر سياري در نشست خبري كنترل دخانيات با بيان اينكه هم‌اكنون 5ميليون و 300هزار نفر در كشور دخانيات مصرف مي‌كنند، گفت:مصرف سيگار 20تا 30سال از عمر انسان كم مي‌كند و احتمال ابتلا به سرطان ريه را 30برابر و احتمال ابتلا به سكته قلبي را 2تا 4برابر افزايش مي‌دهد. همچنين موجب ابتلا به سرطان دهان، حلق، حنجره و ريه مي‌شود. به گفته او سرطان ريه در مردان تا 90درصد و در زنان تا 80درصد مربوط به مصرف سيگار است. مصرف سيگار، احتمال ابتلا به سرطان‌هاي مري، معده، كبد، كليه، پانكراس، مثانه و پوست را افزايش مي‌دهد پس چرا بايد بابت ابتلا به سرطان و مردن، پول بپردازيم.

رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت هم از ساماندهي عرضه دخانيات در كشور با هماهنگي وزارت بهداشت و وزارت صنايع، اداره اماكن عمومي و ديگر ارگان‌هاي مربوطه خبر داد. صادق نيت گفت : هرچند طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت، مصرف دخانيات در ايران به ميزان كشورهايي مانند اردن و مصر نيست اما اگر اين روند ادامه يابد ايران طي 40سال آينده جزو 3كشور پرمصرف دنيا در زمينه سيگار به شمار خواهد آمد. وي همچنين از تأييد پروتكل مبارزه با قاچاق سيگار از سوي كميسيون بهداشت مجلس كه تأييد شده خبر داد و گفت: با پيوستن به اين پروتكل با قاچاق سيگار مبارزه شود.

شمول تبليغات دخانيات

همزمان كارشناس ارشد دبيرخانه ستاد كشوري كنترل دخانيات هم با اشاره به اينكه جرايم و ويژگي‌هاي تبليغات دخانيات به‌زودي ابلاغ مي‌شود، گفت: طبق اين ابلاغيه، نمايش قليان پشت ويترين مغازه‌ها يا چيدن محصولات دخاني در قفسه‌ها ممنوع مي‌شود.

به گزارش ايرنا، بهزاد ولي‌زاده افزود: پيش از اين، ستاد كنترل دخانيات، موارد تخلف تبليغات دخانيات را به دادگاه صالحه معرفي مي‌كرد اما تعريفي از تبليغات دخانيات وجود نداشت به‌طورمثال قاضي مي‌گفت اين مورد تبليغ از نظر من تخلف نيست. اما در نهمين جلسه ستاد كشوري كنترل دخانيات كه در شهريور‌ماه امسال برگزار شد، ويژگي‌ها و شمول تبليغات دخانيات تصويب شد و به تأييد رئيس‌جمهور رسيد.

كارشناس ارشد دبيرخانه ستاد كشوري كنترل دخانيات با بيان اينكه «ويژگي‌ها و شمول تبليغات دخانيات» در روند ابلاغ قرار دارد، گفت: اين ويژگي‌ها به‌زودي به مراجع قضايي ابلاغ خواهد شد. پس از ابلاغ اين «ويژگي ها»، متخلفان از سوي قاضي مربوطه تا 21ميليون و 500هزار تومان جريمه مي‌شوند.

۱۳۹۳/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...