نسخه چاپی

نقش كمرنگ مادران كارمند در تربیت فرزندانشان/ مادر بودن یا كارمند بودن؟

عکس خبري -نقش کمرنگ مادران کارمند در تربيت فرزندانشان/ مادر بودن يا کارمند بودن؟

زنی كه در خارج از خانه كار می كند نیمی از قوای بدنی اش صرف كارهایی می شود كه ربطی به اداره منزل ندارد. بنابراین تقریباً خسته به منزل وارد می شود و در بعضی از موارد كه كارش سخت تر باشد نیاز به استراحت كامل دارد.

به گزارش نما به نقل از سایت دو تا کافی نیست، وقتی زن در خارج از خانه کار می کند در حقیقت نقش اصلی او یعنی مادر بودن کمرنگ تر می شود. به خصوص که اگر در ساعات غیبت او بچه ها به مهدکودک سپرده شوند کار کمی مشکل می شود. حال اگر بی توجهی بعضی از مادران را نیز برآن اضافه کنیم احتمالاً دچار شدن فرزند به نابسامانی های جسمی و روحی بیشتر می شود.

ما با رصد سایت های روز دنیا در حوزه ی خانواده؛ به بررسی این موضوع که چگونه یک خانم کارمند به یک خانم خانه دار تبدیل شود، پرداخته ایم. در ذیل به نوشته ای از یک مادر آمریکایی که در سایت yourmodernfamily.com منتشر شده است، اشاره می کنیم:

"وقتی من سر فرزند اولم حامله بودم، در یکی از مدارس مورد علاقه ام مشغول به تدریس بودم و بسیار به شغلی که داشتم علاقه مند بودم. عاشق کار کردن با بچه ها بودم. با وجود این می دانستم که هرچقدر هم که شغلم برایم اهمیت داشته باشد باید از آن دست بکشم و وقتم را صرف فرزند خود کنم. باید خانه نشینی و عادت به زندگی تک در آمدی را تمرین می کردم. بعد از گذشت سال ها خانواده ما بر جمعیتش افزوده شد و حالا ما چهار فرزند داریم و من از اینکه در این مدت وقتم را صرف تربیت فرزندانم کردم بسیار راضی ام. همین که به تربیت فرزندانم می پردازم نوعی کار کردن هست. آموزه هایم را روی آن ها پیاده می کنم . این یک نوع شغل معلمی است. همانطور که در خارج از خانه به آموزش دادن فرزندان مردم می پرداختم امروز هم در داخل خانه به آموزش دادن فرزندان خود می پردازم."

اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که : آیا من می توانم از یک خانم کارمند به یک خانم خانه دار تبدیل شوم؟ چگونه می توانم مخارجم را از یک زندگی دو درآمدی به تک درآمدی تبدیل کنم؟ من پیشنهادهایی در این زمینه دارم:

خریدتان را در فصل های حراجی انجام دهید

اعضای خانواده ما را نه فقط من وهمسرم، بلکه چند فرزند قد و نیم قد تشکیل می دهند که روز به روز با بزرگتر شدنشان خرجشان بیشتر و نیازهایشان بزرگ تر می شود. به این ترتیب دیگر نمی توان از کالا یا پوشاک پیشین استفاده کرد، در نتیجه به صرفه تر است که آن ها را با قیمتی مقطوع و در حراجی تهیه کنید تا با زود به زود تغییر کردن نیازهای فرزندانتان توانایی برطرف کردن آن ها را داشته باشید. فصل حراجی این فرصت را برای شما و اعضای خانوادتان فراهم می کند تا بهترین کالاها را با قیمتی کم تر از قیمت اصلی تهیه کنید.

برای مایحتاج غیر ضروری به بازار نروید

وقتی وارد بازار می شوید، درحالی که چیز بالخصوصی برای خریدن مد نظرتان نیست، ناخودآگاه اجناس دیگر نظرتان را به خود جلب می کنند. درواقع دیدگان شما بدون هدفی واحد به اطراف می نگرد و در این میان ممکن است در حین بازگشت به خانه، خود را با یک کیسه پر از اجناسی که به آن ها نیاز نداشتید، ببینید. همچنین اگر کودکتان هم به همراهتان باشد شما را با درخواست های متفاوت خود کلافه خواهد کرد که در این میان مجبور می شوید که با خرید حداقل یکی از اجناس مورد نظرش، او را آرام کنید. بهتر نیست به جای سرگرم کردن خود با یک همچنین بیرون رفتن پر خرجی خودتان را به یک سرگرمی خانگی مشغول کنید؟



غذای بیرون را در خانه طبخ کنید

گه گاه بچه ها هوس غذای متنوع بیرون را می کنند. این هم تغییر و تازگی است و هم نوعی تفریح، اما باید در نظر داشت که پر خرج و مضر هم خواهد بود. شما می توانید همین غذای رنگارنگ بیرون را به خانه بیاورید. نه با سرویس رایگان فست فودی ها، بلکه با یک دستور غذا که به سادگی در یک سرچ اینترنتی به دست می آید، همین غذا را در محل زندگی خود درست کنید تا هم تنوعی باشه برای آشپزی شما و هم تنوعی برای فرزندانتان. سعی کنید برای حفظ سلامت خود و کودکانتان، غذای بیرون را در خانه طبخ کنید.

تفریحات کودکانه

کودکان خود را به پارک ببرید ، به محیط طبیعی کم خرج، لازم نیست حتما با تکنولوژی سر و کار داشته باشند تا عادت به تفریحات پر خرج کنند، همین که در طبیعت دست به اکتشافات تازه می زنند، همین که از اسباب بازی قدیمی یک شی تازه درست می کنند و به قول معروف دل و روده یک دستگاه آتاری را در می آورند، می تواند در تقویت حس ابتکار و حافظه فرزندانتان موثر باشد و آن ها را به فردی خلاق تبدیل کند.

والدین می توانند با اجرای بازیهای سالم در محیط خانه و خانواده، نشاط از دست رفته و کم تحرکی کودکان خود که، ارمغان بازیهای رایانه ای عصر جدید است را به آنها بازگردانند.



حلقه های خانوادگی

می توانید اسباب بازی های کودکانتان را که بعد از یکی دو بار استفاده که آن را کنار می گذارند ، در حلقه های خانوادگی با قیمتی کم تر از خرید به فروش برسانید و یا به مبادله این نوع کالا ها در میان خود بپردازید. از این طریق کودکان دوخانواده می توانند به طور همزمان و بدون صرف پول به یک کالای جدید برای بازی دست پیدا کنند.

همچنین خود شما به عنوان مادر خانواده می توانید اجناس مربوط به خود را که یکی دو بار بیشتر مورد استفادتون نبوده را کرایه دهید. به طور مثال می توان به لباس عروسی اشاره کرد که با کرایه دادن آن می توانید یک نوع منبع درآمد خانگی به دست آورید



پیش دبستانی خانگی

به کمک دوستان و آشنایان ، محیطی را برای آموزش و تفریح فرزندانتان را در محیط خانه فراهم کنید که در آن هم محیط تفریحی کودکان فراهم باشد و هم به کمک والدین کودکان محیطی آموزشی را برایشان فراهم کنید. لازم نیست برای قبل از ورودشان به مدرسه هزینه کنید و آن ها را در پیش دبستانی بگذارید. کافیست فقط کمی زمان بیشتری بگذارید و با تهیه کتاب های آموزشی، خودتان مباحث مورد نیاز را به کودکتان یاد بدهید و همچنین به کمک اولیای دیگر به این روند شکلی رسمی تر دهید.

سرگرمی درآمد زا

کودکانتان را به خوابیدن در یک راس ساعت بالخصوصی به طور مثال در ساعت 7 شب عادت دهید. از این طریق هم خواب آن ها تنظیم می شود و دچار کمبود خواب نمی شوند و هم این که فرصتی را برای شما فراهم می کند تا به کارهای شخصی خود یا به خلوت دو نفرانه با همسرتان مشغول شوید. از طرفی می توانید به فعالیت های که نوعی کسب در آمد است، مشغول شوید؛ یعنی شغلتان را به خانه منتقل کنید. از جمله این فعالیت ها می توان به بافتنی ، خیاطی و انواع هنر های دستی اشاره کرد که در عین این که از لحاظ روانشناسی با به فعالیت در آوردن انگشتان دست، از بروز آلزایمر و افسردگی در بانوان جلوگیری می کند، می تواند نوعی سرگرمی درآمد زا نیز باشد.



جمع بندی

مهمترین عیبی که اشتغال زن در بیرون از خانه دارد، مشکل نگهداری و تربیت فرزند (یا فرزندان) است. در بسیاری از موارد کار مادر و بچه داری در تضاد یکدیگر قرار می گیرد. برای مثال با توجه به تعهدات مادر در محل کار و مسئولیتهایی که وی بر عهده دارد همیشه این نگرانی را دارد که می تواند وقت برای فرزندش بگذارد و با او حرف بزند؟ می تواند در امر تربیت وی نقش اصلی و اساسی را داشته باشد؟ و ....

مسلما اکثر کودکانی که مادر شاغل دارند در مهد کودک به سر می برند اما آیا واقعا مهد کودک می تواند جایگزینی برای مادر باشد؟ کیفیت و نحوه مراقبت از کودک چگونه است؟ آیا هزینه یک مهد کودک خوب، از عهده هر پدر و مادری بر می آید؟

در برخی دیگر از موارد مادر مجبور است برای نگهداری از فرزند خود، دست به دامان والدین خود یا والدین همسرش گردد که خود این مساله به مرور می تواند موجبات مشکلات بیشتر را فراهم آورد. برای مثال مشاهده شده که انتخاب این مساله موجب دخالت بیشتر والدین در زندگی زن و شوهر می گردد و یا آن جنبه خصوصی که زندگی زناشویی باید داشته باشد از بین می رود، چرا که زن و مرد دایما در تماس مستقیم با والدین خود و همسرشان هستند.

در کنار فواید کار بیرون از خانه ، باید به آثار زیانباری که فقدان حضور و صرف وقت و آموزه های مادر چه از نوع عاطفی و چه تربیتی بر روی روح و روان فرزند برجای می گذارد، اندیشید.

۱۳۹۳/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...