نسخه چاپی

عذرهای‌بدتر از گناه‌جوانفكر درتوجیهه‌گرانی‌ها

عکس خبري -'اعجاز' ژورناليستي جوانفکر براي توجيه 'گراني‌ها'

عصرامروز- "دولت در گرانی چقدر نقش دارد" تیتر نخست امروز (31 خرداد 91) روزنامه دولتی "ایران" است.

متن این گزارش با شانتاژ رسانه ای آغاز می شود و نگارنده این چنین می نویسد: "«همه چيز گران شده؛ دولت مقصر است! دولت هدفمندي يارانه‌ها را درست اجرا نكرد، گراني‌ها غيرقابل كنترل شد...» اين تحليل رسانه‌هاي داخلي از وضعيت موجود اقتصاد ايران است. از طرف ديگر رسانه‌هاي خارجي نيز در تلاشند وضعيت اقتصاد ايران را كاملاَ ناخوشايند جلوه دهند. تحريم‌ها بر اقتصاد ايران اثر گذاشته و موضع معيشتي مردم را بد كرده است...
اما واقعيت چيست؟ آيا وضع اقتصادي مردم واقعاً آن‌گونه كه رسانه‌هاي خارجي و برخي از رسانه‌هاي داخلي مي‌گويند شده است. گروه اقتصادي روزنامه در گفت‌وگو با كارشناسان اقتصادي به واكاوي اقتصاد ايران در چند ماه اخير پرداخته و نقش دولت را در وضعيت اخير بررسي كرده است."

در ادامه این گزارش که ماحصل گفتگوی خبرنگاران روزنامه ایران با آلبرت بغزيان، جمشيد پژويان، محمدجواد محقق‌نيا و ارسلان فتحي‌پور است، کمی از "گرانی"های اخیر صحبت به میان می آید و در ادامه مباحثی در خصوص "وضعیت اقتصادی کشور"، "هدفمندی یارانه ها" و "تحریم ها" بیان می شود!

ناگفته نماند روزنامه ایران در متن گزارش مذکور از واژه "گرانی" نیز استفاده می کند، آنجا که "بغزیان" می گوید: "نبايد همه چيز را از چشم دولت ببينيم. اگر بخواهيم يك آسيب‌شناسي كاملاً كارشناسي درباره گراني‌هاي اخير داشته باشيم به دو موضوع برخورد مي‌كنيم؛ يكي نوسانات ارزي و گراني چشمگير دلار كه عواملي به غير از دولت هم در آن نقش داشتند و ديگري توليدكنندگاني كه با هر بهانه (گراني دلار و هدفمندي يارانه‌ها) مي‌خواهند قيمت‌هايشان را بدون منطق بالا ببرند."

یا آنجا که وی می افزاید: "لذا به نظر می رسد نقش تولید کنندگان در گرانی های اخیر غیر قابل انکار باشد."
یا در بخشی دیگر که تصریح می کند: "اما اين‌كه اجراي قانون يارانه‌ها مهم ترين دليل گراني‌هاي اخير است حرف درستي نيست.دولت تقريباً به اغلب اهداف خود در هدفمندي يارانه‌ها رسيده است."

اما در ادامه این گزارش، که بند بند آن با ترکیب بند "جوسازی های رسانه های غربی و برخی رسانه های کشور" می آید به جز "دلار و ارز"، "تولیدکنندگان" و "نظام سلطه" که دلائل (اصلی) گرانی های اخیر هستند! به بحث "وضعیت فعلی اقتصادی کشور" پرداخته می شود تا اگر بتوانند به طور کل گرانی ها را نفی کنند.

به گزارش عصرامروز، جمشيد پژويان در این گزارش درباره معضلات كنوني اقتصاد ايران می گوید: اقتصاد ايران همواره از تورم دو رقمي در سال‌هاي اخير رنج برده و اصولاً اين مسئله يكي از دلايل متعادل نبودن ساختارهاي نامناسب در اقتصاد ايران است.

پژويان اجراي طرح هدفمندي را از جمله پروژه‌هاي موفق دولت احمدي‌نژاد می داند و می گوید: هنوز خيلي زود است كه درباره نتايج و عملكرد آن اظهارنظر كنيم، اما شواهد و آمارها نشان مي‌دهد اجراي قانون يارانه‌ها تاكنون به برخي اهداف خود مانند بهبود وضعيت معيشتي ـ رفاهي روستاييان و اصلاح الگوي مصرف رسيده اگرچه نقص‌هايي نيز در اجراي قانون وجود داشته است.

همچنین محمدجواد محقق‌نيا در ادامه تاکید می کند:‌ شواهد نشان مي‌دهد وضعيت خوب است، گرچه نظام سلطه طي سال‌هاي اخير سعي كرده با شيطنت‌هايي كه عليه ايران انجام مي‌دهد وضعيت اقتصادي را بد جلوه دهد اما وضعيت اقتصادي كشور در حال حاضر به‌رغم بازي‌هاي سياسي غرب خوب است.

وي در ادامه با اشاره به "جوسازي رسانه‌هاي غربي و برخي رسانه‌هاي داخلي" مبني بر نابساماني اوضاع اقتصادي كشور می افزاید: اصلاً اين‌گونه نيست، رسانه‌هاي غربي مي‌خواهند وضعيت اقتصادي ايران را بد جلوه دهند و بگويند كه وضعيت نابساماني اقتصاد ايران به دليل اثرگذاري تحريم‌ها بوده است. در اين راستا برخي‌ها در داخل نيز از اين رويه استقبال و با رسانه‌هاي غربي همصدايي مي‌كنند.

ارسلان فتحي‌پور رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اين‌كه دولتمردان تاكنون توانسته‌اند با مديريت كاملاً كارشناسانه خود بر تحريم‌هاي غرب فائق آيند، می گوید: اوج تحريم‌ها در يكي دو سال اخير به صورت كاملاً آشكار مشاهده مي‌شود اما دولت توانسته اين موج را مديريت كند.

وي در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به سياه‌نمايي و توصيفات نامناسب برخي‌ها از واقعيات اقتصاد ايران می افزاید: غرب و به دنبال آن رسانه‌هاي غربي محور همواره در تلاش هستند تا فضاي نگراني و وحشت اقتصادي را در ميان مردم ايران رواج دهند لذا بايد مراقب باشيم با چنين فضايي همصدايي نكنيم.

به گزارش عصرامروز، در شرایطی که دوست و دشمن احمدی نژاد به گرانی های سرسام آور و لجام گسیخته در همه اقلام ضروری اذعان دارند، متاسفانه خبرنگاران روزنامه دولت به جای آنکه حرف و درد مردم را منتقل کنند مانند همیشه "مدعی" بوده و به دنبال مقصری به جز "دولت" می گردند! و به جای آنکه از وزرا و مسئولان ذیربط در این خصوص بخواهند که در مقابل این همه گرانی پاسخگوی ملت ایران باشند و با قبول اشتباهات از مردم "عذرخواهی" کنند، دست به خلق توجیحات خارق العاده می زنند! که نتیجه آن می شود: شرایط فعلی اقتصادی کشور "مناسب" است اما "گرانی" وجود دارد که مقصر اصلی آن دولت نیست، بلکه دلائل آن "دلار و ارز"، "تولیدکنندگان"، "نظام سلطه"، "سیاه نمایی" و "جوسازی رسانه های غربی و داخلی" می باشد؛ در حقیقت گزارش اخیر روزنامه دولت را می توان "اعجاز ژورنالیستی جوانفکر و دوستان" نامید.

۱۳۹۱/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...