نسخه چاپی

ایران و آمریكا در آستانه توافق هسته‌ای-منطقه‌ای هستند

رادیو اسرائیل مدعی است دیپلمات‌های اروپایی به مقامات اسرائیلی گفته‌اند ایران و آمریكا به توافقی نزدیك شده‌اند كه طبق آن واشنگتن ابقای بخش بزرگی از سانتریفیوژ‌های ایران را می‌پذیرد و تهران نیز ثبات منطقه‌ای را تضمین می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، رادیو اسرائیل روز سه‌شنبه مدعی شد دیپلمات‌های اروپایی به مقامات اسرائیلی گفته‌اند ایران و آمریکا به توافقی نزدیک شده‌اند که بر اساس آن واشنگتن ابقای بخش بزرگی از سانتریفیوژ‌های ایران را می‌پذیرد و تهران در ازای آن ثبات منطقه‌ای را تضمین می‌کند.

به گفته مقامات اروپایی، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف همتای ایرانی او، افزایش تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند نگه دارد را مورد بررسی قرار داده‌اند. در ازای آن، ایرانی‌ها وظیفه دارند از نفوذ خود برای تضمین آرامش در عراق، افغانستان و سوریه استفاده کنند.

مقامات اسرائیلی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی بیان کردند آمریکا در هفته‌های اخیر در مذاکرات با ایران امتیازاتی زیادی داده است تا جایی که مایل است به تهران اجازه دهد، 6500 سانتریفیوژ را فعال نگه دارد و همزمان تحریم‌هایی را که طی یک دهه گذشته به اقتصاد ایران آسیب رسانده، لغو کند.

اروپایی‌ها به اسرائیلی‌ها گفته‌اند این امتیازات در ازای تعهد ایران به حفظ ثبات منطقه‌ای پیشنهاد شده است. به گزارش رادیو اسرائیل، اتحادیه اروپا مخالف ارتباط برقرار کردن میان مسئله هسته‌ای ایران و سایر مسائل ژئوپولتیک است. در واقع، اروپا تصور می‌کند که واشنگتن مخفیانه از بروکسل کار انجام می‌دهد و کری به خودش زحمت نمی دهد که آنها را در جریان مذاکراتی که با ظریف داشته، قرار دهد.

۱۳۹۳/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...