نسخه چاپی

به بهانه روز ملی فناوری فضایی

فجر آخرین ماهواره بود؟

عکس خبري -فجر آخرين ماهواره بود؟

قدما می گفتند هرگاه اهمیت چیزی برای كسی كم شود، جابجایش می كنند و پس از مدتی به بهانه آن كه آن چیز! به درد نمی خورد و فقط هزینه بر است، آن را تعطیل می كنند.

اختصاصی-به گزارش نما ،روز گذشته روز ملی فناوری فضایی بود. همین 5 سال قبل بود که ایران با پرتاب موفقیت امیز ماهواره امید در ۱۴ بهمن سال ۱۳۸۷ به کشورهای دارای توانایی پر تاب ماهواره پیوست. و از آن پس هرسال در این روز سالگرد پرتاب این ماهواره را جشن می‌گیرند و این جشن همراه با رونمایی و پرتاب محموله‌های مختلف همراه است.
مصائب دولت یازدهم تنها به بخش سیاسی و سیطره اصلاح طلبان بر دولت، یا سیاست خارجه و مذاکره با 5+1، یا مباحث اقتصادی و وعده های صدروزه برنمی گردد. همین چند روز پیش بود که خبر آمد دولت یازدهم در یک اقدام ناگهانی و متحورانه، قرار است سازمان فضایی را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگرداند. این در حالی است که در دولت قبل این سازمان به جهت اهمیتی که در حوزه تحقیقات و فعالیت های فضایی داشت به ریاست جمهوری منتقل شده بود.
قدما می گفتند هرگاه اهمیت چیزی برای کسی کم شود، جابجایش می کنند و پس از مدتی به بهانه آن که آن چیز! به درد نمی خورد و فقط هزینه بر است، آن را تعطیل می کنند. ما به برخی گمانه زنی ها هم کاری نداریم که می گویند همزمانی این اقدام رییس جمهور با دور جدید مذاکرات هسته ای جالب است. گویا  این اقدام امتیازی از سمت ایران به طرف غربی است که این مغایر با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مذاکره فقط بر سر موضوعات هسته ای می باشد اما وزیر مربوطه یعنی همان وزیر ارتباطات این اتهام را رد می کند:« دولت یازدهم به علوم هوافضا دیدی مثبت دارد و هدف‌های مشخصی را در این حوزه پیگیری می‌کند.» البته با توجه به این تأکید وزیر محترم و تأکید بیش تر معاون علمی و فناوری رییس جمهور در این زمینه که گفت:« دولت تدبیر و امید از پروژه‌های مصوب سازمان فضایی ایران بویژه طرح اعزام فضانورد ایرانی به فضا  حمایت قاطع می‌کند.» و این که هم اکنون سازمان فضایی ایران زیر نظر سورنا ستاری معاون علمی فناوری رییس جمهور اداره می شود، انتظار می رفت که تحرکات فضایی ایران، نه تنها متوقف نماند، که پیشرفت هم داشته باشد. اتفاقی که حداقل تا امروز هرگز رخ نداده است و ماهواره ای که روز گذشته به فضا رفت هم هزاران حرف و حدیث دارد که از ذکر آن می گذریم.
بد نیست نگاهی به سیر تحول پرتاب ماهواره در این 5 سال بیندازیم.
در 14 بهمن 88 پرتاب موفقیت‌امیز راکت کاوشگر ۳ حامل محموله‌ای زیستی شامل لاک پشت، کرم، موش و نمونه‌های سلولی اعلام شد. رونمایی از ماهواره «طلوع»، نمونه مهندسی ماهواره «مصباح دو»، نمونه مهندسی ماهواره دانشجویی « نوید علم و صنعت»، نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ و موتور ماهواره‌بر آن و افتتاح نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره‌ای ایران و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای هم از دیگر فعالیت ها بود.
در روز ملی فناوری فضایی سال ۸۹ از نمونه‌های مهندسی چهار ماهواره ظفر، رصد، فجر، دانشجویی امیر کبیر و همچنین نمونه مهندسی موتور ماهواره بر سفیر و کپسول زیستی کاوشگر ۴ رونمایی شد.
در 14 بهمن ۹۰ ماهواره نوید با موفقیت در مدار قرار گرفت.  
روز ملی فناوری فضایی سال ۹۱ ، ۱۶ بهمن‌ماه، مدل مهندسی ماهواره ناهید و مدل توسعه‌ای ماهواره زهره رونمایی شد همچنین در حاشیه این رونمایی نخستین میمون پرتاب شده به فضا پیشگام که زنده به زمین بازگشت در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
بنا بر این لازم است دوباره وظایف این سازمان را به دولت تدبیر و امید یاد آور شویم. وظیفه سازمان ملی فضایی ایران، پژوهش در زمینه استفاده از فضا و برنامه‌ریزی برای گسترش فناوری‌های فضایی کشور با استفاده از دانش بومی و همکاری‌های بین‌المللی است. توسعه فناوری ماهواره‌ای و مخابرات، سنجش از دور، پرتاب و حمل و نقل فضایی از یک طرف، و توسعه منابع انسانی، ایستگاه‌های زمینی و زیرساخت‌های مناسب جهت هدایت و کنترل ماهواره‌ها از طرف دیگر، محور فعالیتهای سازمان فضایی ایران است. باشد که در نظر آید. می گویند این هفته تکلیف سازمان روشن می شود، اما امیدواریم این بار مثل وعده های دیگر دولت که 100 روزه  و چند روزه بود، نباشد

۱۳۹۳/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...