نسخه چاپی

تركیه گذرنامه گولن را باطل كرد

رسانه های خبری تركیه اعلام كردند كه دولت آنكارا، گذرنامه فتح الله گولن منتقد جدی سیاست های دولت، را باطل كرده است.

به گزارش نما، رویترز نوشت: ابطال گذرنامه فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه، تازه ترین نشانه از تشدید تنش بین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و منتقد جدی سیاست های آنکارا به شمار می رود.

اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه بارها فتح الله گولن و طرفداران وی را به تلاش برای تشکیل یک دولت موازی در ترکیه متهم کرده اند. دولت اردوغان همچنین، انجام تحقیقات در خصوص پرونده های فساد مالی در سال ۲۰۱۳ میلادی را نیز تلاشی از سوی حامیان گولن برای زیر سئوال بردن دولت ترکیه، ارزیابی کرده است.

در دسامبر ۲۰۱۳ میلادی تحقیقات مربوط به فساد مالی، تعدادی از مقام های ارشد دولت ترکیه از جمله پسران سه وزیر سابق و تجار و بازرگانان بزرگ این کشور را هدف قرار داد. دولت ترکیه این اقدام را توطئه ای کثیف از سوی ساختارهای دولت موازی ارزیابی کرده و انگشت اتهام خود را به سوی طرفداران فتح الله گولن نشانه گرفته است.

از آن زمان تاکنون صدها مامور پلیس به اتهام شنود مقام های ارشد دولت ترکیه بازداشت شده اند. مقام های قضایی ترکیه اخیرا نیز اقدام به بازداشت تعدادی از فعالان رسانه ای کرده اند. گولن که این اتهامات را رد کرده، بر موج انتقادات خود نسبت به اردوغان افزوده و بر این باور است که اردوغان، ترکیه را به سوی نظام اقتدارگرا و توتالیتر، پیش می برد. شبکه سی ان ان ترکیه نیز گزارش داد که ترکیه ۲۸ ژانویه به مقام های آمریکایی اطلاع داده است که گذرنامه گولن را ابطال کرده است. گولن از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون در پنسیلوانیا در تبعید زندگی می کند.

یک مقام رسمی وزارت خارجه ترکیه، حاضر به تایید این گزارش نشده است. در صورت درست بودن این گزارش، دولت ترکیه یک گام بیشتر برای درخواست رسمی استرداد گولن، نزدیک تر شده است. البته انتظار می رود که آمریکا با این درخواست مخالفت کند و این مساله موجب تشدید تنش ها بین آنکارا و واشنگتن خواهد شد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...