نسخه چاپی

تحلیل آیت‌الله مكارم‌ از مذاكرات هسته‌ای

آیت‌الله مكارم‌شیرازی با بیان این‌كه «غربی‌ها در طول عمر خود چنین مذاكراتی را ندیده بودند» گفت: جایگاه كشور ما در دنیا به جایی رسیده است كه 6 وزیر خارجه با یك وزیر خارجه ما سر میز مذاكره می‌نشینند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد؛ با اشاره به فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر اظهار کرد: حدود 36 سال قبل، انقلابی ایجاد شد که نقشه سیاسی و اجتماعی منطقه را تغییر داد و تمام معادلات سیاسی را عوض کرد.

وی تصریح کرد: غربی‌ها خیلی راحت بر ایران مسلط بودند و منابع کشور را غارت می‌کردند که امروز با موانع بزرگی مواجه شده‌اند؛ چرا که ایران به آنها باج نمی‌دهد و سوریه، لبنان و عراق نیز مقابل آنها بیدار شده‌اند.

وی با بیان این‌که «حرکت انقلاب ایران نقشه منطقه را تغییر داد» گفت: فراموش نمی‌کنیم در ارتش ایران 30هزار مستشار آمریکایی حاکم بودند؛ ارتشی که دست بیگانه بود و سفارتخانه‌ها برای انتخابات لیست می‌دادند.

این مرجع تقلید افزود: در دوره پهلوی یک مرتبه بنا شد با فرقه ضاله برخورد شود، اما سریعا از کنگره آمریکا به شاه گفته شد این حرکت را متوقف کنید، که این مساله نشان می‌دهد رژیم پهلوی حتی نمی‌توانست با یک فرقه ضاله مبارزه‌ای داشته باشد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این‌که «امروز وضع بی سابقه‌ای در مورد مذاکرات انرژی اتمی وجود داد و چند مدت است که تداوم دارد» گفت: بارها 6 وزیر خارجه از کشورهای خود به یک منطقه آمدند تا با وزیر خارجه ایران صحبت کنند.

وی با طرح این پرسش که تاکنون به کدام مذاکره این‌قدر اهمیت داده شده است؟ گفت: اگر ایران اهمیت نداشت و این برنامه‌های ایران مهم نبود 6 وزیر سرشناس خارجی برای مذاکره به یک منطقه می‌آمدند؟ در پایان نیز در مقابل زیاده خواهی آنان مقاومت می‌شود؛ غربی‌ها برای مذاکرات هسته‌ای سرمایه گذاری کرده‌اند و در طول عمر خود چنین مذاکراتی ندیده‌اند.

این مرجع تقلید افزود: غربی‌ها می‌دانند که شکست برای آنها ضرر دارد و اگر امتیاز معقول نیز بدهند فریاد اسرائیل بلند می‌شود.

وی تصریح کرد: کاری به نتایج مذاکرات ندارم؛ اما این مساله دارای اهمیت بسیاری است که جایگاه کشور ما در دنیا به جایی رسیده است که 6 وزیر خارجه با یک وزیر خارجه ما سر میز مذاکره می‌نشینند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تاکید بر این‌که «بی انصافی است اگر کسانی خیال کنند موقعیت امروز ایران همانند پیش از انقلاب است» گفت: موقعیت امروز با گذشته قابل قیاس نیست؛ پیشرفت‌هایی در امور مختلف نظیر سد سازی، برنامه‌های صنعتی و نظامی با همه محرومیت‌ها و کمبودها پیدا شده است.

وی سه شرط پیروزی ایران را همدلی و اتحاد، فدا کردن منافع جناجی به منافع ملی و آماده بودن برای فداکاری عنوان و اظهار کرد: برای پیروزی انقلاب شاهد اتحاد تمامی صنوف و اقشار بودیم؛ همه گروه‌ها حتی توده‌ای‌ها نیز از منافع شخصی خود صرف نظر کردند و همه می‌خواستند نظام پهلوی ساقط شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یکی از دستاورهای انقلاب را مقاومت عنوان و اظهار کرد: در جنگ 6 روزه اسرائیل به مصر، بخش مهمی را تصرف کرد و در این 6 روز ارتش مصر درهم کوبیده شد؛ اما امروز صهیونیست‌ها نمی‌توانند 51 روز با غزه مبازره کنند و با حزب الله که ابدا.

وی با تاکید بر این‌که «امروز ذلیل‌ترین ایام عمر اسرائیل است» گفت: اسرائیل در 6 روز مصر با عظمت را می‌خورد اما امروز در مقابل غزه نمی‌تواند مبارزه کند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به این‌که «ارزش‌های انقلاب اسلامی باید به جوانان انتقال یابد» گفت: در دهه فجر رسانه‌ها تلاش کنند عوامل پیروزی انقلاب را منعکس کنند تا برای حفظ دستاوردهای انقلاب بتوان امیدوار بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به در خواست‌های مکرر از ایشان برای واکنش به اقدامات وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: وزارت ارشاد ارزش‌های انقلاب و اسلام را دارد زیر پا می‌گذارد و داد مردم انقلابی بلند شده است؛ شکایات پشت شکایات برای ما می‌آید که وزارت ارشاد باید اسلامی باشد، اما ارزش‌های انقلاب را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارد.

این مرجع تقلید افزود: مردم را نباید ناراضی کنیم به ویژه مردم انقلابی؛ اینها بودند که انقلاب کردند و نارضایتی آنها نتیجه خوبی برای کشور ندارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که این گفته سبب بیداری مسئولین کشور مخصوصا وزارت ارشاد شود و در کارهای خود تجدید نظر کنند و مردم انقلابی و مومن را ناراضی نکنند؛ چرا که بیش از همه باید روی مردم انقلابی حساب باز کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه‌نیوز، آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه با اشاره به کلام حضرت علی (ع) مبنی بر این که چگونه از مرگ غافل می‌شوید در حالی که او از شما غافل نمی‌شود، گفت: برخی می‌گویند صحبت مرگ نکنید؛ گمان می‌کنند اگر انسان فراموش کند، مرگ نیز انسان را فراموش می‌کند در حالی که خود را به فراموشی زدن، خطاست و انسان باید واقعیت‌ها را بپذیرد و مطابق آنها عمل کند.

این مفسر قرآن افزود: در روایات اهل بیت(ع) تاکید شده است با هر نفسی یک گام به پایان عمر نزدیک می‌شوید.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) که عمر انسان را به سرزمین حاصلخیزی تشبیه می‌کنند، گفت: بر این اساس اگر در این سرزمین حاصلخیز عمر خود بذر خیر بپاشیم خیر درو می‌کنیم؛ اما اگر بذر شر بپاشیم پشیمانی و غفلت را در پی دارد.

وی با اشاره به این‌که «عمر انسان دارای سه بخش کودکی، جوانی و پیری است» گفت: در دوران پیری و کودکی نمی‌توان برداشتی کرد؛ اما در دوره جوانی است که انسان قابلیت و توانایی درس خواندن، خودسازی، تهذیب و تقوا را دارد؛ دوران پیری شاهد از کار افتادگی و بیماری هستیم به همین دلیل قدر ایام جوانی را باید دانست.

۱۳۹۳/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...