نسخه چاپی

نیویورك‌تایمز: آقای نتانیاهو دخالت نكن

"تصمیم نخست‌وزیر اسرائیل برای سخنرانی در كنگره درباره اینكه چرا آمریكا باید موضع سخت‌گیرانه‌تری در مقابل ایران اتخاذ كند، ناپخته، گستاخانه و برای آینده روابط آمریكا و اسرائیل خطرناك است."

به گزارش نما، توماس فریدمن، در روزنامه نیویوک‌تایمز به موضوع سخنرانی نخست‌وزیر کابینه رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا پرداخت. وی می‌نویسد:

تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان، برای سخنرانی نتانیاهو در کنگره درباره اینکه چرا آمریکا باید موضع سخت‌گیرانه‌تری در مقابل ایران اتخاذ کند، ناپخته، گستاخانه و برای آینده روابط آمریکا و اسرائیل بسیار خطرناک است.

اگر نتانیاهو نصیحتی می‌خواهد باید به مشاور سفیر قبلی‌اش در واشنگتن گوش فرا دهد. مایکل اورن، گفته بود این موضوع به شکل یک "حرکت سیاسی بدبینانه" در آمده و "می‌تواند به تلاش‌های ما برای اقدام علیه ایران آسیب بزند." وی از نتانیاهو خواسته که سخنرانی خود را لغو کند.

فریدمن در ادامه درباره چگونگی فرآیند دعوت از نتانیاهو می‌نویسد:

می‌دانید این عمل چگونه انجام شد: نتانیاهو؛ آیپک حامی اسرائیل؛ شلدون آدلسون، حامی مالی بزرگ بی‌بی [نتانیاهو] و جمهوری‌خواهان؛ و بینر همگی در حباب خودساخته‌شان زندگی می‌کنند. هیچ کس داخل این حباب نبود تا به آنها بگوید: "بی‌بی، این سخنرانی در کنگره، دو هفته پیش از انتخابات، روز شیرینی را برای تو با رأی‌دهندگان اسرائیلی رقم خواهد زد، اما واقعا بی‌سلیقگی تو را می‌رساند که از کنگره آمریکا برای تبلیغات انتخاباتی خودت بهره ببری."

پیشتر، در واکنش به این مانور،‌ 10 سناتور دموکرات - که از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت می‌کردند - از جمهوری‌خواهان جدا شده و دو ماه فرصتی که کاخ سفید برای تداوم مذاکره با ایران می‌خواست، به آن اعطا کردند. این دقیقا بر عکس آن چیزی بود که نتانیاهو می‌خواست، و همچنین نشان می‌دهد که دموکرات‌ها چقدر ناراحت هستند.

نیویورک‌تایمز می‌گوید که این اقدام نتانیاهو نه تنها ناپخته است بلکه گستاخانه نیز می‌باشد:

اسرائیل و مدافعین آن در دانشگاه‌های آمریکا تحت محاصره قرار گرفته‌اند، و بسیاری از هیأت‌های علمی دانشگاهی تحت فشار قرار گرفته‌اند که از شرکت‌هایی که با اسرائیل مبادلات تجاری دارند، جدا شوند. تبدیل حمایت از اسرائیل به یک نهضت جمهوری‌خواهانه به نفع اسرائیل یا آمریکا نیست. اسرائیل به چیزی بیش از حمایت کنگره و یا یک حزب نیاز دارد.

فریدمن همچنین معتقد است که اگر کنگره می‌خواهد نظرات دیگران را درباره مذاکرات هسته‌ای ایران بداند نباید تنها از یک طرف دعوت کند زیرا بسیاری در سرزمین‌های اشغالی مخالف رویکرد نتانیاهو در قبال این مسأله هستند. به اعتقاد وی حتی در صورت بروز یک رویارویی نظامی نیز رژیم صهیونیستی باید تا می‌تواند فاصله خود را از این امر حفظ کند زیرا در صورت بروز جنگ بسیاری از آمریکایی‌ها مخالف آن خواهند بود و با ادامه آن و افزایش تلفات جانی و مالی به میزان این مخالفت‌ها افزوده خواهد شد. در این صورت:

برخی خواهند پرسید: "ما چگونه به این آشفته بازار وارد شدیم؟" اولین چیزی که این پرسشگران به آن خواهند پرداخت سخنرانی نتانیاهو در کنگره خواهد بود. چرا اسرائیل باید ریسک کرده و خود را در این موقعیت قرار دهد؟ آقای نتانیاهو سرت را پایین نگه دار. در عرصه سیاسی ما دخالت نکن، بگذار آمریکایی‌ها خودشان تصمیم بگیرند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...