نسخه چاپی

هشدار عباس‌زاده درباره حزب اعتماد ملی

دبیر كمیسیون ماده 10 احزاب با تأكید بر اینكه قانون احزاب در خصوص تخلفات تشكیلاتی احزاب خلأ دارد، یادآور شد: نمی‌توان به استناد تخلف تشكیلاتی یك حزب را منحل كرد.

ربیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حزب اعتماد ملی را یک حزب تعطیل دانست و گفت: حزبی که کنگره برگزار نکرده شورای مرکزی در آن انتخاب نشده و دبیرکل ندارد عملاً یک حزب تعطیل بوده و ممکن است از تشکیلات این حزب سوء استفاده شود.

محمود عباس‌زاده مشکینی دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تخلفات احزاب در 10 بند و در ماده 16 قانون احزاب احصاء شده است و احزاب از اعمالی که در آن ذکر شده منع شده‌اند؛ از این رو هر حزبی که مرتکب یکی از این بندها شود کمیسیون طبق قانون می‌تواند تذکر کتبی و اخطار داده و در نهایت پرونده را توقیف و تقاضای انحلال از دادگاه را داشته باشد.

دبیرکمیسیون ماده 10 احزاب با بیان اینکه متأسفانه طبق قانون فعلی احزاب، تخلفات تشکیلاتی احزاب، منجر به انحلال حزب نمی‌شود، تصریح کرد: این ضعف قانون ما است؛ یعنی بر اساس قانون فعلی احزاب، حزبی که در طول عمر خود کنگره ندارد را نمی‌توان منحل کرد.

وی در ادامه به وضعیت حزب اعتماد ملی اشاره کرد و یادآور شد: اعتماد ملی حزبی است که مجمع یا کنگره دوره‌ای خود را برگزار نکرده است؛ اعضای شورای مرکزی احزاب مسئولیت حزب، سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌های آن را بر عهده دارند.

عباس‌زاده‌مشکینی با تأکید بر اینکه احزاب به صورت دوره‌ای کنگره برگزار می‌کنند و از این طریق شورای مرکزی هر حزب مشخص می‌شوند سپس شورای مرکزی دبیرکل را انتخاب می‌کنند، گفت: حزبی که کنگره و مجمع برگزار نکرده و شورای مرکزی ندارد به طور طبیعی بدون دبیرکل، است و از نظر حقوقی کسی جوابگوی عملکرد این احزاب نیست.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با تأکید بر اینکه قانون احزاب در خصوص تخلفات تشکیلاتی احزاب خلأ دارد، یادآور شد: نمی‌توان به استناد تخلف تشکیلاتی یک حزب را منحل کرد.

وی با تأکید بر اینکه حزبی که کنگره و مجمع عمومی برگزار نکرده شورای مرکزی در آن انتخاب نشده و دبیرکل ندارد عملاً یک حزب تعطیل است، افزود: ممکن است از دفتر و تشکیلات این حزب سوء استفاده شود چرا که شورای مرکزی و دبیرکل ندارد.

عباس‌زاده مشکینی خاطرنشان کرد: کمیسیون در برخورد با این احزاب این خلأ را دارد که با چه کسی برخورد کند از این رو در پیش‌نویس اصلاح قانون احزاب این خلأها دیده شده است؛ سال گذشته این پیش‌نویس به مجلس فرستاده و در کمیسیون‌های مربوطه به ویژه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بررسی و تصویب شد و اکنون برای ورود به صحن آماده شده است.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در پایان از هیئت‌رئیسه مجلس درخواست کرد که اهتمام کرده و این قانون را تصویب کنند.

۱۳۹۱/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...