نسخه چاپی

ترویج فساد در فیس بوك و شبكه های اینترنتی

عکس خبري -ترويج فساد در فيس بوک و شبکه هاي اينترنتي

گروه‌های شكل دهنده جبهه معارض انقلاب اسلامی، چونان مگس مترصد بهره برداری از هر نقطه ضعفی در فضای مجازی بوده و با پوشش های فریبنده -ازجمله در قالب زنان و دختران جذابی كه پاسخگوی هوسبازی برخی بیماردلان هستند، به جذب هوادار مشغول هستند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، در روزهای اخیر شاهد دستگیری یک شبکه ترویج فساد در شبکه های اینترنتی همچون فیس بوک بودیم. بنا به اطلاعیه ای که مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر کرد، بخشی از مهم ترین عناصر و شبکه های فعال در اینترنت که مأموریت ترویج فساد و استحاله سبک زندگی ایرانی - اسلامی و هدف قرار دادن نهاد مقدس خانواده در سطح کشور را در دستور کار داشتند، شناسایی و تعدادی از آن ها دستگیر شدند.
براساس اشراف کامل به دست آمده، این شبکه با سوء استفاده از بستر اینترنت و با حمایت پنهان و غیر مستقیم دولت های غربی، توانسته بود طی 2 سال فعالیت در پوشش موضوعات فرهنگی - اجتماعی، در قالب حدود 350 صفحه، تعداد قابل توجهی از کاربران را در شبکه اجتماعی فیس بوک مخاطب خود قرار دهد. این شبکه عموماً در جریان های رسانه ای که بیگانگان هدایت آن را به عهده داشتند، مورد سوء استفاده دستگاه رسانه ای ضد انقلاب قرار می گرفته است.
تلاش برای ترویج فرهنگ اباحه گری، سست کردن و نفی نهاد خانواده، تمسخر اعتقادات و ارزش های دینی، ترویج روابط خارج از قواعد اخلاقی، انتشار تصاویر خصوصی دختران جوان -که باعث شکل گیری اختلافات بسیار در خانواده ها و احیاناً از هم پاشیدگی آن ها شده است-، سوءاستفاده از نوجوانان و جوانان اعم از دختر و پسر و تولید و توزیع مطالب غیراخلاقی و ضددینی در قالب مطالب زرد و عامه پسند در شبکه اجتماعی فیس بوک، برخی از عناوین فعالیت های این شبکه بوده است. دیگر آن که اغفال زنان و دختران عضو فیس بوک، زمینه کسب درآمد نامشروع و تأمین معاش اعضای این شبکه را فراهم کرده بود.
اشراف اطلاعاتی شکل گرفته در بستر رسانه های اجتماعی موجود در فضای مجازی کشور، گویای فعالیت های خلاف قانون و شرع، به اشکال مختلف در سایر رسانه های اجتماعی است که عموماً از سوی افراد شرور و سابقه دار شکل می گیرد.

فیس بوک و کارکردهای آن
وب گاه «فیس بوک» از شبکه های اجتماعی مجازی است که به واسطه اطلاعات دریافتی از کاربران، می توان با دوستانی که دارای حساب کاربری در فیس بوک هستند عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت. وب گاه فیس بوک که هم اکنون به طور رایگان در اختیار مردم جهان است، بیش از یک میلیارد نفر کاربر دارد، در حال حاضر به 40 زبان، قابل دسترس بوده و 70 درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند.
این میزان گسترش کاربری فیس بوک در دنیا ناشی از این سیاست کلان هیئت حاکمه ایالات متحده است که آمریکا باید از طریق تمرکز روی فضای مجازی و موبایل ها در راستای استیلای خود در دنیا تلاش کند؛ لذا بر اساس سیاست یادشده، کمی بعد از قدم گذاشتن شبکه اجتماعی فیس بوک به فضای مجازی ایران، در کمتر از 5 سال، رتبه کاربری آن به زیر 10 رسید. این در حالی است که پیش از آن، سایت های زیادی، ازجمله بلاگ سرویس هایی چون پرشین بلاگ و بلاگفا، شروع به فعالیت کرده و بر اساس فعالیت فزاینده ایرانیان در آن ها، رتبه برتر تولید محتوا در وبلاگها در سراسر جهان از آن ایران شده بود؛ بنابراین رشد سریع و بی سابقه عضویت ایرانیان در فیس بوک بر اساس برنامه مشخص و آماده سازی بسترهای حضور در آن بوده است.
نقش آفرینی جدی و غیرقابل انکار فیس بوک و بسترسازی برای شکل دهی به فعالیت های سرویس های جاسوسی و معاندان در جریان فتنه عمیق سال 1388 و اظهارات بی پرده سیاستمداران آمریکایی در خصوص پشتیبانی سایبری از فتنه، باعث اثبات گمانه های پیشین شد. فیلترینگ این شبکه اجتماعی در ایران، بدیهی ترین واکنش در قبال اقدامات فیس بوک بود که باعث افت جایگاه و رتبه بندی آن در ایران شد، اما از دیگرسو فعالیت های جدی و پردامنه آمریکایی ها برای ایجاد دسترسی به سایت های فیلترشده ازجمله فیس بوک و اختصاص بودجه های کلان میلیون دلاری به آن، جابه جایی پیاپی در رتبه فیس بوک و دیگر سایت های فیلترشده را موجب شد. خاطرنشان می سازد هرگاه سیاست های کنترل دسترسی غیرمجاز به پروتکل های VPN و فیلترشکن جدی گرفته شده، استفاده از فیس بوک و سایر وب گاه های فیلترشده به شدت کاهش یافته است تا جایی که رتبه فیس بوک از 140 در بهمن 91 به 340 در فروردین 92 رسید.
این شبکه اجتماعی محملی مناسب و بی بدیل برای شکل دهی به رفتارهای ضدقانون، ضددین و ضدعرف بوده وشبکه های شکل یافته، بر اساس مناسبت های مختلف در فیس بوک، به سادگی فعالیت خود را تعطیل نکرده و تلاش می کنند تا کاربران شبکه را نسبت به هر رویدادی تهییج و وادار به کنش کنند. حال اگر این جریان ها در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... باشند، دائماً مانند آتش زیر خاکستر آماده بهره برداری سوء خواهند بود.
البته لازم است به این نکته توجه جدی شود که تأثیر و تأثرات فیس بوک با دیگر رسانه های اجتماعی و فضای واقعی جامعه بالاست؛ از این رو، فیس بوک را نباید نوعی رسانه بسته و خویش بسنده انگاشت که همچون شبه جزیره ای در درون اقیانوس فضای مجازی به سر می برد. تبادل مذکورِ فیس بوک با فضای واقعی جامعه و بهره برداری چند منظوره جریان های مختلف معارض فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... از آن، عملاً این شبکه اجتماعی را به اقیانوسی از محتواهای درهم تنیده، مختلط و غیر رسمی بدل کرده که دسته بندی و تحلیل محتوای آن را دچار سختی و صعوبت بسیاری می کند. از این رو با انتخاب تعدادی از مهم ترین صفحات فیس بوک که تولیدکننده و انتشاردهنده عمده محتوای فیس بوک و محل اجتماع تعداد زیادی از کاربران هستند-شامل بیش از 220 صفحه و حدود 000/000/40 لایک یا هوادار که در صفحات مختلف مشترک هستند- و بررسی آن ها، دسته بندی زیر حاصل شد:
1. صفحات با محتوای عامه پسند و زرد
حجم عمده ای از صفحات فارسی فیس بوک به این گروه اختصاص یافته و محملی است برای انتشار انبوه محتوای طنز، هجو، فکاهی، دلنوشته، خاطرات، عکس، فیلم و در مجموع مبتنی است بر تحولات روزمره زندگی مدیران و هواداران صفحات که در هنگام رخداد موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... رنگ و بوی آن را به خود می گیرند.
2. صفحات با محتوای ضدّ دینی و الحادی
این صفحات نیز دسته بندی مشخصی داشته و در مجموع ادیان و مذاهب الهی و اسلامی را مورد تشکیک و تخریب قرار داده و در مقابل، به تبلیغ وترویج عرفان های کاذب، ادیان و مذاهب غیر الهی می پردازند.
3. صفحات با محتوای هرزه نگارانه و غیراخلاقی
محتوای موجود در این گونه صفحات با هدف تحریک و ارضای غریزه جنسی مخاطبان خود -که عمدتاً جوان هستند-، به انواع و اقسام روش ها متوسل می شوند تا بتوانند از رهگذر ارائه محتوای مسموم و مذموم، برای خود هوادار و همکار بتراشند. در این راه با همراهی و هدایت ابلیس لعین، خلاقیت هایی از شیطانک هایی که مدیریت صفحات یادشده را عهده دارند، سر می زند که هوش از سر جوانان معصوم و بی گناهی که با هدف سرگرمی وارد فیس بوک شده اند، ربوده و راه انحراف بر ایشان می گشایند.
4. صفحات با محتوای براندازانه و ضدّ انقلابی
گروه های شکل دهنده جبهه معارض انقلاب اسلامی اعم از براندازان مسلح و غیر مسلح، چونان مگس مترصد بهره برداری از هر نقطه ضعفی در فضای مجازی بوده و هم اکنون با پوشش های مختلف و فریبنده -ازجمله در قالب زنان و دختران جذابی که پاسخگوی هوسبازی برخی بیماردلان هستند-، به جذب هوادار مشغولند. دیگر آن که تبلیغ علیه نظام و سیاه نمایی فضای داخل کشور و تبلیغ وترویج مرام براندازانه به روش مسلح و غیر آن، در دستور کار این افراد است که عمدتاً خائنان فراری اند.

۱۳۹۳/۱۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...