نسخه چاپی

مجتبی امانی:

كشورهای عربی برای بقای خود به دشمنشان اعتماد می كنند/مصر كوتوله جهان عرب شده است

عکس خبري -کشورهاي عربي براي بقاي خود به دشمنشان اعتماد مي کنند/مصر کوتوله جهان عرب شده است

رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران گفت: اشكال كشورهای عربی در این است كه برای بقای خود به دشمنشان اعتماد می كنند به طوری كه دشمن تمام اختیارات آن ها را كسب می كند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛"مجتبی امانی" رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر  و "حسن هانی زاده"  کارشناس مسائل جهان عرب در گفتگوی ویژه خبری به بررسی تحولات مصر چهار سال پس از شکل گیری پیروزی انقلاب این کشور پرداختند.

مجتبی امانی رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر در مورد انحراف انقلاب مردم مصر از اصول اساسی خود گفت: چرایی تبرئه مبارک یک دلیل اصلی دارد و آن این که انقلاب شکل گرفته در مصر توانی برای محاکمه "حسنی مبارک" نداشت و دادگاه های محاکمه کننده مبارک در طول سی سال حکومت وی رشد کرده بودند.
 
امانی ادامه داد:در انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت وجود داشت که بسیاری از نهادهای انقلابی قادر بود به خواسته هایی که پس از پیروزی انقلاب مردم مطالبه می کردند پاسخ دهد اما انقلاب مصر فاقد چنین امتیازی بود .
 
وی اضافه کرد: اما عکس این موضوع صادق بود یعنی اگر کسانی بودند که قبل از شکل گیری انقلاب مصر در زندان بودند حکمی که برای آن ها صادر می شد حکمی ناعادلانه بود.
 
رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر ضمن بیان این که  روز 22 بهمن که خبر برکناری "حسنی مبارک" خوانده شد،نوعی نشانه سنخیت با انقلاب ایران بود،تصریح کرد: این اتفاق و این احساس حق طلبی تنها خواست ملت ایران و مصر نیست؛ همه می دانند "حسنی مبارک" در سالگرد انقلاب ایران سرنگون شد "بن علی" در 26 دی ماه یعنی همزمان با فرار محمدرضا شاه از ایران از کشورش فرار کرد  و "علی عبدالله صالح"نیز 15 خرداد به عربستان گریخت علاوه بر این نشانه ها، نشانه های معنوی نیز بین انقلاب های منطقه و انقلاب ایران وجود داشت.
 
امانی با اشاره به تاثیر افکار اسلام گرایان و نخبگان بزرگ جهان اسلام که برخی از آن ها مصری هستند،تصریح کرد: این وقایع نوعی تعامل فرهنگی است که در بین ملل اسلامی اتفاق افتاده است و همه باید در یک راستا تحلیل شود.
 
 
* انقلابیون مصر برای قطع رابطه را آمریکا درایت لازم را نداشتند
 
در ادامه این گفتگو "امانی" در پاسخ به این سوال که  رفت و آمدهای دستگاه های دیپلماسی مصر با آمریکا و سعودی را پس از پیروزی انقلاب مصر چه طور توجیه می کنید،گفت: تصمیم گیری در مصر توسط سازمان هایی صورت می گرفت که خیلی تاثیرگذار نبودند؛نظامی که 30 سال با آمریکا رابطه نزدیک و تنگاتنگی دارد برای قطع این رابطه نیازمند درایت ویژه ای که چندان در انقلابیون مصر وجود نداشت.
 
وی در ادامه به مقایسه شعار مشهود انقلاب ایران با شعار انقلابیون مصر پرداخت و تصریح کرد: شعار مشهود انقلابیون ایران بیان خواسته هایشان یعنی استقلال، آزادی،جمهوری اسلامی بود اما شعار مردم مصر تنها سرنگونی حکومت بود و آن ها شعار می دادند مردم خواهان سرنگونی نظام هستند از طرفی مصری ها از امتیاز برخوداری رهبری واحد نیز بی بهره بودند و در مسائلی مانند رابطه با ایران، مسئله رژیم صهیونیستی، سودان و ... برنامه ریزی مشخصی نداشتند و بخش اعظم سیاست خارجه مصر در بخش امنیتی این کشور طراحی، تصمیم گیری و اجرا می شد.
 
رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر ادامه داد: بنده شخصاً می دانم مرسی تصمیمی در مورد اعزام سفیر به اسرائیل نداشت و زمانی که دیگران برای اعزام سفیر به رژیم صهیونیستی ورقه استوارنامه این سفیر را مقابل وی قرار دادند این استوارنامه را امضا کرد" مرسی" جسارت این کار را نداشت که برگه اعزام سفیر به رژیم صهیونیستی را امضا نکند.


* محبت بین دو ملت مصر و ایران وجود دارد

امانی در پاسخ به این سوال که با وجود تشابهات فرهنگی بین ایران و مصر تاثیر این همسویی ها چگونه است و اگر زمینه ای فراهم شود تا ارتباطات سیاسی و فرهنگی بین دو کشور  گسترش یابد چه اتفاقی می افتد تصریح کرد: پیوستگی، وابستگی و مشابهت دو ملت بسیار زیاد است، محبت بین مردم دو کشور وجود دارد و آن ها یک پشتوانه تاریخی دارند و یک ارتباط قلبی خوبی میان این دو کشور وجود دارد اما دشمنان امت جهان اسلام با وقوف کامل بر این که اگر دو دولت ایران و مصر به هم نزدیک شوند یک قدرتی در جهان ساخته خواهد شد که می تواند برنامه های آن ها را بر هم زند، آن هم  این است که در طول تاریخ حتی قبل از انقلاب برنامه هایی بود که الا هدفی که دو دولت را مطابق با خواسته ها آمریکا قرار می داد مثل زمان ساداتو شاه پهلوی اما در ایران مصدق می آید و در آن جا عبدالناصر که تلاش می کند این اتفاق نیفتد یا به این معنا که همبستگی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب این اتفاق افتاد آمریکایی ها هزینه زیادی کردند تا مصر را نه تنها از ایران بلکه از کل جهان اسلام و عرب جدا کنند و  شروع کردند به کمک های مالی و بعد هم نفوذ کردند به عناصر تصمیم گیر در داخل کشور.

رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر افزود: اما آن ها فهمیدند که این دو وزنه بزرگ اگر بر هم نزدیک شود قدرت فوق العاده ای درست می کند اما علی رغم این مطالب و تلاش ها باز هم نخبگان مصری متوجه قدر و منزلت ایران هستند همچون آقای هیکل و می دانند که این همبستگی به قدرت مصر اضافه می کند.

* پیوند مصر و ایران می تواند در حل اختلافات شیعه و سنی  تاثیرگذار باشد

امانی با بیان این که مصر در جهان اهل سنت می تواند با مظهر جهان شیعه یعنی ایران پیوند ایجاد کند گفت: پیوند مصر و ایران می تواند تمام مسائل مربوط به اختلافات شیعه و سنی را تحت تاثیر خود قرار دهد . یک نکته ای که وجود دارد محبت اهل بیت در بین مردم است که باید بگویم میان مردم مصر وجود دارد و ما اعتقاد داریم که در همه ی کشورهای اهل سنت این محبت وجود دارد اما در بسیاری از کشورها مکانی وجود ندارد که اهل سنت این مهم را ابراز کنند .

وی گفت: در مصر بیش از 40 هزار امامزاده وجود دارد که مشهور است که سر امام حسین (ع) نیز در آن جا قرار دارد که مورد احترام شدید است مردم اهل سنت مصر مکانی را پیدا کردند که از لحاظ احساسی بتواند محبت خود را ابراز کنند و این که می بینیم در عربستان چنین مکان هایی تخریب می شود تنها در این راستا است که این مظهر را از بین ببرند.


امانی در ادامه برنامه گفت: اشکال کشورهای عربی در این است که برای بقای خود به دشمنشان اعتماد می کنند به طوری که دشمن تمام اختیارات آن ها را کسب می کند.

وی با اشاره به این که مصر 10 سال گذشته با مصر کنونی تفاوت بسیار زیادی پیدا کرده است ادامه داد: مصری ها ضعیف تر شده اند و این مسئله در مباحث اقتصادی و امنیتی مشهود است.

رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به این که مصری ها  در زمان حسنی مبارک به دلیل اعتماد به آمریکا دچار مشکلات عدیده ای شده اند گفت: آن ها اجازه پیشرفت پیدا نمی کردند.

* مصر کوتوله جهان عرب شده است

امانی با اشاره به این که آمریکا به دنبال بیچاره کردن مصر بود افزود: مصر کوتوله جهان عرب شده است.

وی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران گفت:آن ها اتفاقات انقلاب اسلامی ایران یکی پس از دیگری مورد سنجش قرار می دهند به طوری که متوجه شده اند که چقدر عقب مانده اند.

رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر با بیان این که  در 80 درصد از محیط شهری مصری ها و حتی در قاهره جمع شدن زباله مفهومی ندارد،خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی پافشاری و اصرار دارد که بر روی پای خود بیاستد؛بنابراین با ما می توانیم،شاهد پیشرفت های بیشتری در کشور هستیم.

امانی با اشاره به این که ایران را باید با کشورهای همطراز مورد مقایسه قرار داد افزود: وضعیت ما از همه آن ها ، آن هم در همه حوزه ها بهتر است.

وی با اشاره به این که جامعه ما با خون شهدا رشد پیدا کرده است افزود: همه کمک کردند و دست به دست هم دادیم تا به درخت تنومند تبدیل شدیم.

رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر  اظهارداشت: که هر کسی برای خود عقلی دارد به گونه که زمان رجوع به عقلش می تواند ببیند که جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی را انجام داده و در نهایت باید گفت آن ها می توانند جمهوری اسلامی ایران را الگویی برای خود قرار دهند.

امانی افزود: کشورها می توانند درست تصمیم بگیرند و بر اساس تصمیمشان مجاهدت داشته باشند.

۱۳۹۳/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...