نسخه چاپی

اثری از سرنشینان هواپیمای رامسر نیست

تجسس‌ها برای یافتن خلبان ایرانی و توریست عربستانی هواپیمای كوچك تفریحی به گره كوری برخورده است.

به گزارش نما به نقل از ایران: تجسس‌ها برای یافتن خلبان ایرانی و توریست عربستانی هواپیمای کوچک تفریحی به گره کوری برخورده است.

پنج روز از سقوط هواپیمای تک موتوره که از رامسر به سمت گیلان در حرکت بود، می‌گذرد اما جز پیدا شدن قطعاتی از هواپیما و یکی از لباس‌های خلبان، چیز دیگری یافت نشد. نوعروس عربستانی از زمانی که هواپیمای کوچک سقوط کرده است همچنان در باند فرودگاه رامسر نشسته و قرآن می‌خواند، زن و مرد عربستانی هر دو شیعه هستند و یک ماه از عروسی آنها گذشته است، تازه داماد عرب، 32 ساله و کارمند شهرداری است.

این روزهای ناتمام، همه امیدهای یک زندگی تازه را در هاله‌ای از غم و اندوه فرو برده است، خانواده خلبان نیز منتظر عزیز خود هستند تا شاید برای آخرین‌بار با او دیدار کنند. در روز سوم از تجسس‌ها عملیات سطحی امدادگران که شامل گشت‌های روی آب دریا بود با گستردگی زیاد انجام شد اما غیر از قطعه‌ای از چرخ‌های پرنده آهنی و لباس خلبان باتجربه هیچ اثری به‌دست نیامد و به همین دلیل بود که با درخواست زرودی مدیرکل بحران استانداری مازندران عملیات زیرسطحی از شب گذشته آغاز شد.

گشت هوایی و گشت دریایی ادامه دارد. علاوه بر حضور مدیرکل مدیریت بحران و هلال‌احمر مازندران، کاردار عربستان نیز همراه چند تن از همراهانش در فرودگاه رامسر حضور دارند و خانواده عروس عربستانی نیز در حال عزیمت به رامسر هستند. پسر خلبان بازنشسته نیز همراه برادرش در فرودگاه با دلهره و اضطراب انتظار می‌کشد، همه حاضران تنها چشم به دریا دوخته‌اند. هیچ‌کس نمی‌داند آیا دریا قربانیانش را پس خواهد داد.

عملیات تجسس امدادگران و نیروهای گشت دریابانی و غواصان به روز پنجم کشیده شد. روز چهارم دریا طوفانی بود و امکان رفتن قایق‌ها به داخل قسمت‌های عمیق دریا وجود نداشت اما با وجود آن صندلی یکی از سرنشینان هواپیما در 13 کیلومتری رامسر در منطقه لشتو پیدا شد.

حسین شعبان سروری، فرماندار رامسر گفت: «الان دیگر برای ما کاملاً مشخص شده که این هواپیما در محدوده پل چالکرود تا پل شیرود در محدوده شیرود سقوط کرده است.» او همچنین ادامه داد: «اینکه چرخ این هواپیما و کاپشن خلبان در دریای خزر در شهر شیرود پیدا شده این اطمینان را به کارشناسان دریانوردی داده که این هواپیما در دریا سقوط کرده است.»

فرماندار رامسر درباره اینکه از زمانی که این اطمینان حاصل شده چه تغییراتی در نوع جست‌وجوی تیم‌های امدادگر به وجود آمده، افزود: «از آن زمان همه تمرکز تیم‌های امدادگر اعزامی به مناطق همین منطقه محدود شده و جست‌وجو در جنگل‌ها و مناطق دیگر پایان یافته است.» وی همچنین گفت: «جست‌و‌جوها در محدوده رامسر تا گیلان ادامه داشت.

این در حالی است که از زمانی که این کاپشن پیدا شده جست‌وجو در محدوده گیلان متوقف شده و جست‌وجوی تمام تیم‌های هلال‌احمر، مدیریت بحران، دریانوردی و سایر گروه‌های اعزامی در همین محدوده متمرکز شده است.» فرماندار رامسر همچنین اظهار کرد: «این زوج عربستانی برای زیارت ابتدا به مشهد سپس به قم رفته بودند و پس از قم، رامسر را برای تفریح ماه عسل خود انتخاب کرده بودند.»

وی درباره شغل این مسافر عرب توضیح داد: «وی یکی از کارمندان بلدیه – شهرداری - عربستان بوده و برای ماه عسل با همسر خود به ایران آمده بود و در روز حادثه برای تفریح قصد گشت و‌ گذار با هواپیمای تفریحی را داشت.»

شعبان‌سروری درباره سابقه این خلبان گفت: «برخلاف اخباری که در سایت‌ها منتشر کرده‌اند لازم است بگویم این خلبان بازنشسته نیروی دریایی بود و از خلبانان حرفه‌ای زمان جنگ به حساب می‌آمد». وی با بیان اینکه روز حادثه مه شدیدی در آسمان رامسر وجود داشته است، افزود: «مه شدید باعث شده بود دید خلبان مقدار زیادی کاهش یابد و دقیقاً پس از 10 دقیقه بعد از پرواز، ارتباط این هواپیما با برج مراقبت قطع شد.»

پسر خلبان گفت: پدرم از خلبانان با سابقه دوره جنگ بود، او خلبان c130 بود و 2900 روز به ارتش خدمت کرده است. وی افزود: پدرم روز قبل از وقوع حادثه هم با همین هواپیما پرواز کرده بود. او در گذشته چند وقتی برای این شرکت کار می‌کرد اما در دور جدید همکاری‌ها تازه دو روز بود که با شرکت قرارداد بسته بود. وی در حالی‌که بشدت نگران است، ادامه داد: پدرم جزو خلبانان ماهر بود و ساعت‌های پروازی زیادی را در مناطق عملیاتی داشت.

رستم زرودی مدیر کل بحران استانداری مازندران نیز گفت: دستگاهی را که «سانور» نام دارد به منطقه آورده‌ایم. این دستگاه تا عمق 45 متری دریا را اسکن رنگی می‌کند، امیدواریم با وجود این دستگاه بتوانیم محل سقوط و آثار هواپیما را ردیابی کنیم. بنا بر آخرین خبر، نوک هواپیما، بال و روکش بدنه هواپیما نیز در حد فاصل چالوک رود و شیرود پیدا شده است و تجسس ها در مه غلیظ و موج 2متری دریا ادامه دارد.

۱۳۹۳/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...