نسخه چاپی

ایران به تعهدات توافق نامه عمل كرده؛ حالا نوبت آمریكا است

ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل كرده است و اكنون زمان آن است كه آمریكا اقدام مناسبی در خصوص تحریم‌های ایران صورت دهد.

به گزارش نما، سایت روزنامه وال استریت ژورنال یا انتشار یادداشتی از سید حسین موسویان با عنوان «ایران آماده توافق هسته ای است» نوشت: در ماه ژانویه گذشته (دی ماه)، ایران و قدرت‌های جهانی پنج روز مذاکرات هسته‌ای در ژنو و پاریس برگزار کردند؛ این مذاکرات با «پیشرفت اندک» همراه بود و طرفین توافق کردند تا با ادامه تلاش‌ها، بار دیگر در ماه فوریه (بهمن-اسفند) با یکدیگر دیدار کنند.

آنطور که به نظر می‌رسد همه چیز در حال انجام است و شانس دستیابی به توافق هسته ای نسبتا در شرایط خوبی به سر می‌برد؛ اما تنها در صورتی که دو طرف بتوانند با موفقیت دو موضوع مورد اختلاف باقی مانده را حل کنند: توانایی غنی سازی ایران و زمان بندی برداشتن تحریم‌ها.

تقریبا همه کسانی که در تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای حضور دارند و یا خارج از این مذاکرات هستند اعتراف می‌کنند که پیشرفت قابل توجهی در پروسه سخت و نفس گیر مذاکرات هسته ای صورت گرفته است. وندی شرمن، مسئول تیم مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات هسته ای در این باره می گوید: ما به پیشرفت قابل توجهی در موضوعات حل نشدنی رسیدیم. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: ما با ایده‌های جدیدی مواجه شدیم، شاهد انعطاف پذیری بودیم که می تواند به حل و فصل برخی از موضوعات مورد اختلاف کمک کند.

چه کسی به طور حقیقی انعطاف پذیری برای ممکن ساختن پیشرفت واقعی در مذاکرات هسته‌ای را ایجاد کرده است؟

نخست اینکه، بر اساس متن و نامه برنامه اقدام مشترک، که با توافق ایران و قدرت های جهانی در نوامبر سال 2013 همراه بود، توافق جامع باید بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های اتمی باشد. همانطور که در متن معاهده منع گسترش سلاح های اتمی و دیگر قوانین بین المللی مرتبط تصریح شده است، طرف های حاضر در این معاهده باید آخرین حد از شفافیت تطبیق داده شده با پادمان های هسته ای را صورت دهند. همان اقداماتی که ایران در این زمینه از ابتدای زمان اجرای توافق هسته ای ژنو صورت داده است.

دوم اینکه بر اساس گزارش های معتبر آمریکایی، تمایل ایران برای همکاری بر سر موضوعات مهم برنامه هسته ای تهران با هدف اعتماد سازی داوطلبانه بر روی میز قرار گرفته است.

این دو موضوع بیانگر آن است که اقدامات اعتمادسازانه- اقداماتی که هیچ یک دیگر از اعضای ان‌پی‌تی تاکنون آن را صورت نداده‌اند- می‌تواند به اندازه قابل توجهی برای قدرت‌های جهانی درباره شفافیت برنامه هسته ای ایران کافی باشد.

مواردی که بیانگر حسن نیت، انعطاف پذیری و همکاری ایران است که نتیجه روشن چشم اندازهای تعیین شده از سوی دولت حسن روحانی و عملکرد حرفه ای تیم جدید مذاکره کننده هسته ای تهران است.

۱۳۹۳/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...