نسخه چاپی

شناسایی ذخایر جدید آب در جنوب و شرق كشور

یك مقام مسئول در وزارت نیرو از آغاز مطالعه آب‌های ژرف در استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برای كشف ذخایر جدید آبی خبر داد.

به گزارش نما؛ رضا راعی‌ عزآبادی مطالعه و رفتارسنجي منابع آب كشور اعم از ريزش‌ هاي جوي، جريان‌ هاي سطحي، منابع آب زيرزميني و همچنين بررسي‌ هاي تلفيقي آنها را هدف اصلي دفتر مطالعه‌ های پايه منابع آب عنوان کرد و اظهارداشت: یکی از برنامه‌های اصلی این دفتر مطالعه بر روی منابع جدید آب است که موضوع مطالعه آب‌ های ژرف نیز در همین دسته قرار دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: هم‌اکنون مطالعه این منابع در دو منطقه «هزارمسجد» خراسان رضوی و منطقه «زابل» در استان سیستان و بلوچستان به‌ صورت پایلوت آغاز شده و شرح خدمات مطالعه این منابع برای کل کشور نیز در دست تدوین است تا مشخص شود کدام یک از مناطق کشور پتانسیل وجود منابع آب ژرف را دارند.

وی با بیان اینکه طرح مطالعه آب‌ های ژرف در دولت نیز مطرح شده و مورد حمایت قرار گرفته است ادامه داد: آب‌ های ژرف منابع آبی هستند که در اعماق زمین قرار گرفته‌ اند و از ذخایر آب راهبردی محسوب می‌ شوند و هرگونه بهره‌ برداری از آنها مستلزم دقت و حساسیت خاص است.

راعی افزود: عمق مورد نظر وجود این منابع در هر کشور متغیر است؛ برای نمونه در اندونزی و بنگلادش به‌ دلیل بالا بودن سطح منابع آب زیرزمینی، چاه‌ های 150 متر جزو آب ژرف به حساب می‌ آید، اما در ایران مرکزی منابع آب موجود در عمق 400 متری نیز آب ژرف محسوب نمی‌ شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به شناسایی این منابع در برخی کشورهای خاورمیانه گفت: برای نمونه در اردن، منابع آب در عمق بیشتر از 1200 متر جزو آب‌ های ژرف به حساب می‌ آید و یا در لیبی و الجزایر و تونس عمق 800 تا 1600 متر جزو آب‌ های ژرف محسوب می‌ شوند؛ لذا در ایران نیز ما به دنبال تعریف این مقوله هستیم.

وی آب‌ های ژرف را در دو گروه تجدیدپذیر و غیرقابل تجدیدپذیر دسته‌ بندی کرد و بیان داشت: آب‌ های ژرف تجدیدپذیر در چرخه هیدرولوژیک آب حضور دارند، اما آب‌ های ژرفی که قابل تجدید نیستند، آب‌ های فسیلی نامیده می‌ شوند که در دوره‌های مختلف زمین‌ شناسی در بین رسوب‌ ها حبس شده و باقی مانده‌ اند که این آب‌ های فسیلی به‌ دلیل گذشت میلیون‌ ها سال از وجودشان با عناصر محیط اطراف خود ترکیب شده‌ اند و بیشتر آنها شور هستند و حجم معینی هم دارند.

راعی با بیان اینکه این طرح تحت عنوان "طرح مطالعه‌ های منابع آب ژرف" با هدف اینکه این پتانسیل در کدام بخش‌ های ایران وجود دارد اجرا می‌شود ادامه داد: در مراحل مختلف مطالعه مناطق واجد این منابع، حجم و اندازه مخزن آنها، ایستایی یا پویایی منابع و همچنین در صورت پویایی، مسیر و جهت حرکت این منابع مورد مطالعه و شناسایی قرار می‌ گیرد تا مشخص شود که این آب‌ ها در حوضه مرزهای کشور حرکت می‌ کند یا از کشور خارج می‌ شود.

وی تصریح کرد: هم‌ اکنون غیر از مطالعه این منابع در دو منطقه "هزارمسجد" خراسان رضوی و منطقه "زابل" در استان سیستان و بلوچستان، شرح خدمات مطالعه این منابع برای کل کشور نیز در دست تدوین است تا مشخص شود کدام یک از مناطق کشور پتانسیل وجود منابع آب ژرف را دارند

۱۳۹۳/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...