نسخه چاپی

احیای نقش واسطه‌گری در ازدواج جوانان

مدیر پروژه «همسان‌گزینی» با بیان اینكه در پروژه همسان‌گزینی تلاش شده است نقش واسطه‌گری در ازدواج احیا شود، گفت: سایت «همسان‌گزینی» هفته اول اسفندماه رونمایی می‌شود.

به گزارش نما، زهره حسینی در گفت‌و گو با فارس، آخرین وضعیت سایت همسان‌گزینی تبیان را تشریح کرد و گفت: حدود 2 سالی است که این پروژه آغاز شده است تا بتواند نمونه و الگوی مناسبی را برای تسهیل ازدواج جوانان در اختیار آنها قرار دهد و با توجه به جمعیت کاربری بالای 2 میلیون نفر سایت تبیان که اکثر آنان در رنج سنی جوانی هستند و مهم‌ترین دغدغه آنها بحث ازدواج است این پروژه طراحی شد.

وی ادامه داد: ما تلاش داریم از ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی استفاده کنیم تا الگوی مناسبی که متناسب با سبک زندگی دینی، اسلامی و ایرانی باشد برای تسهیل ازدواج جوانان به آنها پیشنهاد دهیم که از سال گذشته کارگروهی با عنوان «همسا‌ن‌گزینی» تشکیل شد و این طرح در آن کارگروه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیر پرژه همسان‌گزینی افزود: تأکید طرح همسان‌گزینی بر احیای نقش واسطین در امر ازدواج است و شبکه اصلی این طرح شبکه‌ای به عنوان واسطین ازدواج است به این مفهوم که افرادی که به صورت سنتی امر وساطت را در ازدواج انجام می‌دادند و خانواده‌ها به آنها مراجعه و مشخصات دختران و پسران خود را در اختیار آنان قرار می‌دادند در این شبکه گرد هم می‌آیند تا موارد مناسب را انتخاب و به خانواده‌ها معرفی کنند.

حسینی اظهار داشت: واسطین ازدواج به صورت شبکه دور هم جمع می‌شوند تا در جهت معرفی جوانان به یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند به گونه‌ای که اگر واسطه‌ای در بانک اطلاعاتی خودش مورد مناسبی را نداشته باشد می‌توانند با مراجعه به بانک اطلاعاتی سایر واسطین موارد مناسب را پیدا کند بنابراین رکن اصلی طرح همسان‌گزینی تبیان ایجاد شبکه‌های واسطه‌ است.

وی در خصوص نحوه تعیین صلاحیت واسطین ازدواج گفت: این واسطین افراد حقیقی یا حقوقی هستند که در نقاط مختلفی از جامعه مانند دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه حضور دارند و تا این لحظه نزدیک به 150 نفر واسطه ازدواج در سطح تهران در این سایت ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات خود را با سایرین به اشتراک گذاشته‌اند.

مدیر پروژه همسان‌گزینی افزود: برای تعیین صلاحیت واسطین آئین‌نامه‌ای را تدوین کردیم که در این آئین‌نامه مشخص شده است یک واسطه ازدواج باید چه خصوصیاتی داشته باشد از جمله متأهل بودن، با تجربه بودن و داشتن سابقه فعالیت‌های فرهنگی از جمله مواردی است که در این آئین‌نامه به آنها اشاره شده است. همچنین آزمون‌های روانشناختی نیز برای تأیید صلاحیت این افراد در دستور کار قرار دارد.

حسینی خاطر نشان کرد: علاوه بر مراحل تعیین صلاحیت واسطین ازدواج این افراد تحت آموزش نیز قرار می‌گیرند از جمله اخلاق واسطه‌گری و خصوصیات واسطه‌گری به آنها آموزش داده می‌شود تا پیش از این، آموزش‌ها به صورت کلاس‌های حضوری برگزار می‌شد و هم اکنون سرفصل‌های آموزش مجازی واسطه‌گران نیز در حال تدوین است.

وی در خصوص نحوه ثبت‌نام و عضویت در حلقه واسطین ازدواج گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت تبیان در بخش عضویت در شبکه واسطین ازدواج ثبت‌نام خود را انجام دهند و در صورت تأیید صلاحیت کار خود را آغاز کنند که البته در حین انجام کار نیز نظارت دائمی بر عملکرد آنها صورت می‌گیرد.

مدیر پروژه همسان‌گزینی افزود: از جوانانی که هیچ واسطه‌ای برای ازدواج ندارند دعوت می‌کنیم تا بعد از یک مرحله مصاحبه مشخصات خود را در اختیار واسطین قرار دهند تا آنها موارد مناسب را انتخاب کنند و البته تأکید این طرح بر معرفی افراد از طریق خانواده‌هاست و حسن کار این است که خانواده‌محوری در این کار اصل است.

حسینی همچنین در خصوص تأیید صلاحیت جوانانی که در این شبکه‌ها ثبت‌نام می‌کنند نیز گفت: جوانی که در این سایت ثبت‌نام می‌کند باید یکسری آزمون‌های روانشناختی را پشت سر بگذارد تا علاوه بر مشخصات ظاهری، مشخصات روانشناختی فرد نیز در اختیار واسطین قرار گیرد و پس از این مرحله یک جلسه مصاحبه حضوری نیز با متقاضیان صورت خواهد گرفت که در این مصاحبه پرونده فرد کامل می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تکمیل اطلاعات نرم‌افزار همسان‌گزینی به شکل هوشمند افرادی را که بیشترین شباهت را با فرد متقاضی دارد انتخاب و به واسطین معرفی می‌کند و واسطه‌ها از بین آن افراد بهترین مورد را به خانواده آن جوان معرفی می‌کنند.

حسینی گفت: افرادی که عضو این سامانه می‌شوند هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند و واسطین ازدواج نیز حقوقی را دریافت نمی‌کنند اما هزینه خدمات مشاوره طبق تعرفه سازمان نظام روانشناسی باید پرداخت شود.

مدیر پروژه همسان‌گزینی گفت: سایت همسان‌گزینی در هفته اول اسفند رونمایی می‌شود و پیش از این نیز این طرح به صورت پایلوت در تهران کار خود را آغاز کرده بود که نزدیک به 2 هزار نفر در آن سامانه ثبت‌نام کردند که 1400 نفر از آنها تهرانی و بقیه از شهرستان‌های مختلف بودند که پرونده آنها بررسی و معرفی‌هایی نیز صورت گرفت و حتی می‌توانیم اعلام کنیم که ازدواج‌هایی نیز تاکنون از این طریق صورت گرفته است.

حسینی اظهار داشت: امیدوار هستیم سایت همسان‌گزینی با احیای سنت واسطه‌گری در ازدواج بتواند گام مؤثری را در تسهیل ازدواج جوانان بردارد.

۱۳۹۳/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...