نسخه چاپی

نماینده بوشهر: شعارهای دولت عملی نشد!

عکس خبري -نماينده بوشهر: شعارهاي دولت عملي نشد!

عبدالكریم جمیری 5 نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه یكی از ضعفهای دولت گره زدن حل مشكلات داخلی به موضوعات بیرونی است، گفت: ما در برابر دنیای استكبار باید به داشته ها، قدرت ها و فرصت ها نگاه كنیم و با تفاهم درونی از تمام توانمان برای ایجاد اقتصاد مقاومتی بهره بگیریم.

به گزارش نما به نقل از نماینده، عبدالکریم جمیری نماینده خونگرم مردم بوشهر و عضو کمیسیون انرژی، مهمان سایت نماینده بود تا در این روزهای نسبتا سردِ هوا و قیمت پایین نفت، گفتگویی پرانرژی داشته باشیم . در این دیدار از مباحثی همچون نتایج سفراستانی رئیس جمهور به استان بوشهر، نحوه عملکرد وزارت نفت، ارزیابی عملکرد یکساله کمیسیون انرژی تا آرایش سیاسی اصولگرایان بحث و گفتگو کردیم.

نماینده، آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفتگو است:

شما در یکی از مصاحبه هایتان گفته بودید از دولت می خواهیم لایحه منطقه آزاد تجاری بوشهر را به مجلس ارائه کند، چه ضرورت ها و نیازهایی برای ابراز چنین خواسته ای داشتید؟

ایجاد بنادر آزاد امریست که می تواند در جهت رونق و پیشرفت کشور و منطقه نقش مهمی را ایفا کند اما مشروط بر اینکه بندر آزاد به معنای حقیقی کلمه بگونه ای باشد که ما با یک طرح و نقشه جامع در جهت تحقق آن حرکت کنیم.

بنظرم حال که دولت مصوب کرده که بندر بوشهر به عنوان یک بندر آزاد دربیاید باید سریعتر لایحه این کار را به مجلس بیاورد تا این موضوع در کمیسیون های خاص و فرعی مورد بررسی قرار گرفته و به صحن علنی برود.

اساسا بندر آزاد باید با محوریت صادرات شکل بگیرد تا بتواند نقش موثری در اقتصاد ملی بازی کند، تجربه ثابت کرده اگر ما نتوانیم زیر ساخت های لازم برای این امر را فراهم کنیم، بندر آزاد به شکل یک بازار مصرفی کالاهای ضعیف خارجی تبدیل می شود و موجب ضرر و زیان هایی در اقتصاد کشور می شود.

در کنار اقداماتی که برای این مهم انجام می دهیم همزمان باید برای فواید این بنادر آزاد هم کار رسانه ای انجام دهیم تا اقشار مختلف مردم هم بدانند این مناطق آزاد قرار است با چه اهداف و برنامه هایی شکل بگیرند و مسئولان بدانند با ایجاد این طرحها در سطح مناطق چه تغییراتی روی شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شان انجام می گیرد.

آیا ایجاد این بندر آزاد به ایجاد اشتغال بومی هم منجر خواهد شد؟

بله، بشرط اینکه ما طرح جامعی داشته باشیم اگر محوریت ایجاد آن ارزش افزوده و صادرات صنایع تبدیلی باشد حتما اشتغال هم باخود می آورد و دولت باید سرمایه گذاری مناسبی داشته باشد. ما باید از تجربه های مان در ایجاد بنادر چابهار و خرمشهر و آبادان درس بگیریم و بدون تکرار اشکالات کار را پیش ببریم.

به عنوان سوال بعدی آیا هنوز حرف و حدیث در بین اعضای کمیسیون مبنی بر ادغام دو وزارت خانه نفت و نیرو وجود دارد؟

خیر، بحث هایی در این باره می شد که فقط درحد حرف ماندند و نظر مثبتی برای انجام این کار وجود ندارد.

باتوجه به جوسازی هایی که در زمینه تعامل بین دولت و مجلس صورت می گیرد و توپ به میدان مجلس انداخته می شود، عملکرد مجلس را در تعامل با دولت چگونه ارزیابی می کنید؟

مجلس و دولت محترم به هر حال باید نگاهشان این باشد که چه چیزی منتهی به انجام ماموریت شان در راستای اهداف نظام می شود. هرجا هم این اتفاق افتاد که کسی می خواست توپ را به زمین دیگری بیندازد این دیگر انجام ماموریت نیست، زدن طرف مقابل است اما هم دولت و هم مجلس می توانند عملکرد یکدیگر را نقد سازنده کنند، اما اگر قرار بر این باشد که گاهی خوب ها را هم بد جلوه دهیم ما را به حاشیه می راند.

به هرحال این نگاه از آغازین روزهای شکل گیری دولت آغاز شد. شاید بی سابقه ترین رای را مجلس به کابینه این دولت داده است؛ ۲۷۰ رای، رای کمی نبود. اما اعتقاد ما اینست که دستگاه نظارتی بایستی به خوبی نظارتش را اعمال کند و از این حاشیه سازی ها و تبلیغات هراسی نداشته باشند دولت هم باید این را قبول کند که ناظر باید وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام دهد و باید در چارچوب موازین تبعیت کند رسانه ها هم این وظیفه را دارند که نقش دولت را در اجرا و نقش مجلس در نظارت برای مردم تبیین کنند و اگر مردم قدری به جایگاه هایی که این دستگاه ها دارند، واقف شوند خیلی در قرار گرفتن مجلس و دولت در مسیری که باید باشند کمک می کنند.

آقای روحانی رای بالایی از مردم بوشهر آورده اند، شما میزان رضایتمندی مردم این منطقه از دولت را چطور ارزیابی می کنید؟

من نمی توانم پاسخی از عامه بدهم اما در مجموع اگر ما بخواهیم این یکسال عملکرد را با یک سال ماقبل حضور دولت مقایسه کنیم مردم شاهد تحولات خاصی که برتری این دولت نسبت به دولت قبلی را نشان دهد، نبودند شاهد ضعف هایی هم هستند. اگر براساس نگاه خواص و افراد منصف بخواهیم قضاوت کنیم دولت تا کنون براساس ماموریتش و با توجه شعارهایی که داده است عملکرد چندان موفقیت امیزی را نتوانسته ارائه کند.

چند وقت قبل بوشهر میزبان رئیس جمهور بود تفاوتی در این سفر استانی رئیس جمهور با سفرهای دیگر مشاهده شد؟

این موضوع را در چند وجه می توان بررسی کرد اگر در حوزه مفید واقع شدن سفرو مصوباتی که مردم انتظار داشتند این دولت داشته باشد بخواهیم به موضوع نگاه کنیم بنظر می رسد که توقعات مردم برآورده نشد زیرا مصوبات خیلی اساسی ای که مورد توقع مردم بود و در حد سفر دولت به یک استان بود را ندیدیم.

مثلا مصوبه بندر آزاد در شورای عالی مناطق آزاد مصوب شده بود و دولت نیز آن را تایید و تصویب کرد و مردم خبر آن را داشتند و حال باز به مجلس می آید کار جدیدی نیست.

ما مسائل مهمتری داشتیم مثلا ما موضوع دو روستا داریم که در حدود ۴۰ سال است بلاتکلیفند زیرا نمی توانند برای خود تسهیلات بگیرند مجوز برای ساخت خانه و یا فروش آن بگیرند و گاهی خود را مانند مردم غزه می دانند که در مکانی محصور شده اند.

در بودجه سال ۹۲ بنده به زحمت مبلغی در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای جابجایی این دو روستا بردم و ردیف باز کردم ولی این اعتبار برای این دو روستا زنده و محقق نشد. از آقای نوبخت به عنوان معاون رئیس جمهور دعوت کردیم و به روستای بندرگاه امدند و به مردم قول دادند مردم را از این بلاتکلیفی نجات دهند.

خب این یکی از دغدغه های مردم ما بود که در این سفر دولت تدبیر وامید این مهم به یک سرانجامی برسد. در خارک مردم سند مالکیت ندارند و در اختیار وزارت نفت است مالکیت این جزیره. مردم در آنجا به جزیره امنیت می دهند این مردم در زمان جنگ به اندازه روزهای جنگ بمباران شدند. در این جزیره راه اهن وجود ندارد و در بودجه ۹۲ ردیف بودجه برایش گذاشته بودند اما باز محقق نشد. فاضلاب گناوه، بوشهرو دیلم یک پروژه ۲۰ ساله است و هنوز تمام نشده است امیدواریم این امر به یک جایی رسیده کار تمام شود.

نقاط قوت دولت را در چه اموری می بینید؟

با توجه به وعده هایی که دولت داد و متاسفانه محقق نشد من نمی توانم بگویم دقیقا در چه زمینه ای توانسته اند نقاط قوتی داشته باشند اما یکی از موفقیت های این دولت که خود آقای روحانی هم بارها به آن اشاره می کنند موفقیت در بخش سلامت و درمان است.

سهم وزیر بهداشت را در این باره تا چه حد می بینید؟

دکتر قاضی زاده یکی از وزاری بسیار خوب دولت هستند که گام های موثری در این وزارتخانه داشته اند و این را نباید کتمان کرد؛ با مجلس هم همکاری زیادی دارند. البته یکی از نقدها ای است که نکند طرح تحول سلامت حرکت پرشتابی باشد که ادامه نباید و به همین لحاظ باید از نظر زیرساختی روی این مهم کار شود تا اساسی دنبال شود.

یکی از ضعف های دولت اینست که حل مشکلات داخلی را به موضوعات بیرونی گره زده اند و این کار نامناسبی است و ما به هرحال در برابر دنیای استکبار باید به داشته ها، قدرت ها و فرصت ها نگاه کنیم و با تفاهم درونی از تمام توان مان برای ایجاد اقتصاد مقاومتی بهره بگیریم.

جایگاه نیروهای اصولگرا را در مجلس و بیرون آن چگونه ارزیابی می کنید؟

از ابتدا بین اصولگرایان مجلس این اعتقاد بود که ما بایستی تنها یک فراکسیون اصولگرا در مجلس داشته باشیم که متاسفانه برخی آقایان فراکسیون رهروان آن را نپذیرفتند که اگر اینگونه می شد هماهنگی مجلس در انجام امور خیلی بیشترمی شد به اعتقاد بنده فراکسیون اصولگرایان در این قضیه ضرر نکرد و توانست موضعش را داشته باشد و دچار ریزش نشد و رویش هم داشت اما رهروان ریزش هم داشت ما معتقدیم که این ضعف حادث شد و ما باید همه جا فعال باشیم و اصولگریان را به یک اتحاد برسانیم و با یک هماهنگی تام و تمامی نقش آفرینی کنیم.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...