نسخه چاپی

توزیع تجهیزات كاهش دهنده مصرف آب بین خانواده‌ها

وزیر نیرو گفت: در مصرف خانگی همه خانواده‌ها به راحتی قادر هستند ۳۰ درصد میزان مصرف خود را كاهش دهند و برنامه‌ریزی كردیم در شهرهای دارای تنش از جهت منابع آب، توزیع تجهیزات كاهش‌دهنده مصرف آب به خانواده‌ها را داشته باشیم.

به گزارش نما به نقل از فارس، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز در حاشیه همایش مرکزی «ایست! آب نیست» که در تالار فرهنگ تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا شهریور ۹۴ حدود ۲۰ درصد ممکن است کاهش بارندگی نسبت به سال‌های قبل داشته باشیم و این وضعیتی است که تا به حال پیش‌بینی شده است و ماه‌های گذشته نیز این روال را تأیید می‌کند و امیدواریم با کمک مردم و برنامه‌ریزی‌های بسیار جدی که برای مدیریت آب‌شرب و آب کشاورزی داریم بتوانیم این مشکل را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: قطعاً آن چیزی که انسان در دوره کودکی یاد می‌گیرد، به صورت ملکه در ذهنش می‌ماند و رفتارش تا آخر عمر براساس آن شکل می‌گیرد و معتقدیم پرسش هوشمندانه رئیس‌جمهور در خصوص مصرف آب و نگهداری از آن که مطرح شد و میلیون‌ها دانش‌آموز و خانواده‌های آنها درگیر به پاسخگویی آن شدند، اثر فرهنگسازی خوبی در کشور خواهد گذاشت.

وی افزود: باید از کودکی به کودکان یاد دهیم که از آب درست مصرف کنند و امیدواریم این تبدیل به رفتار دائمی در تمام نسل‌ها شود چراکه کشور ما کشور کم آبی است و نیازمندیم دقیقاً بدانیم که چگونه قطره قطره آب را مصرف کنیم.

چیت‌چیان در پاسخ در خصوص مهمترین راهبردهای عملی مبارزه با مشکل کم‌آبی در کشور اظهار داشت:‌ اولین کار مدیریت مصرف است که مهمترین راهبرد ماست و این در بخش‌های مختلف است؛ صنایع می‌توانند با تصفیه آب مصرفی خود و برگردان آن به چرخه تولید، چند بار از آن استفاده کنند. در کشاورزی با اصلاح الگوی کشت و آبیاری قادر هستیم میزان مصرف آب را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: اگر در کشت صیفی‌جات شیوه کشت را به صنعتی و گلخانه‌ای تبدیل کنیم، میزان مصرف آب یک‌دهم خواهد شد و اگر در باغات و مزارع، شیوه آبیاری را به سمت آبیاری تحت فشار تبدیل کنیم، میزان مصرف آب به یک سوم تقلیل پیدا می‌کند.

وزیر نیرو یادآور شد: در مصرف خانگی نیز همه خانواده‌ها به راحتی قادر هستند ۳۰ درصد میزان مصرف خود را کاهش دهند و برنامه‌ریزی کردیم در شهرهای دارای تنش از جهت منابع آب، توزیع تجهیزات کاهش‌دهنده مصرف آب به خانواده‌ها را داشته باشیم و به آنها کمک کنیم.

وی گفت: استفاده از آب دریا یعنی نمک‌زدایی و شیرین‌سازی در این خصوص انجام دهیم و از این آب استفاده کنیم و امکاناتی فراهم کنیم تا در دریاچه‌ها میزان تبخیر کاهش پیدا کند.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...