نسخه چاپی

یك پیش‌ بینی از قیمت ارز در سال آینده

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: چون دولت در سال آینده با محدودیت ارزی مواجه خواهد شد، ممكن است قیمت ارز بالا رود؛ بنابراین باید كاری كرد كه تقاضای ارزی كم و از واردات كالاهای ساخته‌ شده به شدت جلوگیری شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: چون دولت در سال آینده با محدودیت ارزی مواجه خواهد شد، ممکن است قیمت ارز بالا رود؛ بنابراین باید کاری کرد که تقاضای ارزی کم و از واردات کالاهای ساخته‌ شده به شدت جلوگیری شود.

اکبر ترکان - مشاور عالی رییس‌جمهور با بیان اینکه فلسفه وجودی مناطق ویژه اقتصادی، ایجاد و رونق تولید است، اظهار کرد: این مناطق باید به سمت ارتقای توانمندی تولیدی و صادرات پیش روند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون در سراسر کشور ۶۳ منطقه ویژه به تصویب رسیده است، تصریح کرد: از بین این ۶۳ منطقه، ۲۵ منطقه فعال‌ شده و بقیه به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی یا ناتوانی سازمان مربوطه دایر نشده‌اند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص انتظارات بخش خصوصی از دولت گفت: در سال آینده به تدریج منابع ارزی کاهش می‌یابد و باید کاری کنیم که تقاضای ارز در بازار نیز کاهش یابد. با توجه به کاهش واردات در آینده پیش رو، افزایش تقاضا در بازار ایجاد خواهد شد و چون دولت با محدودیت ارزی مواجه است، ممکن است موجب بالا رفتن قیمت ارز شود؛ بنابراین باید کاری کرد که تقاضای ارز کم شود و از واردات کالاهای ساخته‌ شده از خارج به شدت جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: باید با سازوکارهای تعرفه‌ای از تولیدکنندگانی که عمق ساخت بالاتری دارند، حمایت شود چراکه برخی از تولیدکنندگان تنها به نام ساخت کار می کنند؛ برای مثال وقتی لوازم‌ خانگی در داخل کشور ساخته می‌شود نباید بازار آن را به‌ آسانی تقدیم دیگران کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی برای صنعت لوازم خانگی به طور یقین قابل انجام است، گفت: البته استانداری‌ها آغازگر و پیشنهاد دهنده برخورداری از یک منطقه ویژه هستند، استانداری‌ها پس از مطالعات در این ارتباط پیشنهاد می‌دهند و دبیرخانه این پیشنهاد را به شورای عالی ارجاع می‌دهد.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...