نسخه چاپی

درخواست معاون بان‌كی‌مون از ایران و عربستان

دبیركل سازمان ملل خواستار آغاز مذاكرات دو كشور مهم و بزرگ منطقه یعنی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و حل اختلافات فیما بین شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، «یان الیاسون» معاون بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی خواستار آغاز مذاکرات و گفت وگوهای بین جمهوری اسلامی ایران و کشور پادشاهی عربستان سعودی شد.

وی در این گفت‌وگو علاوه بر تاکید بر لزوم آغاز مذاکرات بین دو کشور بزرگ و مهم منطقه‌ای ایران و عربستان خواستار رسیدگی به تحولات جاری در عراق و رسیدگی به بحران در سوریه شده است.

وی درباره اولیتش در بخش امنیتی گفت: باید به صورت جدی با مساله بازگشت شبح دوران جنگ سرد مقابله کنیم. از این رو باید تمام گروه های درگیر در مساله بحران اوکراین به موضوع خویشتنداری توجه کنند، چرا که این امر به تمام اوضاع بین المللی تاثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال در طول مدت اخیر هیچ گفت‌وگوی جدی بین روسای جمهوری دو کشور آمریکا و روسیه و دیگر مقامات این دو کشور در باره بحران سوریه صورت نگرفته است. از این رو مثلا باید یک راهبرد سیاسی در این خصوص یا درباره اوضاع عراق بین روسیه و آمریکا وجود داشته باشد، باید در این رابطه به دولت عراق برای برقراری پل های ارتباطی با تمام بخش های جامعه این کشور کمک شود.

معاون بان‌کی‌مون در ادامه افزود: باید از عمیق‌تر شدن شکاف بین شیعه و سنی در عراق جلوگیری بعمل آید، چرا که این اختلافی است که بسیار در رابطه با آن بزرگ نمایی صورت گرفته است، همچنین باید در بلند مدت به مسائل دیگری از این قبیل توجه شود. چندی پیش من سفری به سومالی داشتم و در آنجا متوجه شدم که بیش از 70 درصد مردم در این کشور زیر 30 سال سن دارند، میزان بیکاری در موگادیشو هم بیش از 70 درصد بود باید به این قبیل مسائل هم توجه شود.

الیاسون همچنین درباره راهکارهای سازمان ملل برای مقابله با چنین بحران‌هایی گفت: هم اکنون تلاش می کنیم تا برای یک میلیون و 800 هزار عراقی آواره و پناه جو در داخل این کشور پول جمع آوری کنیم، تا از این طریق بتوانیم شرایط زندگی قابل قبولی برای آنها فراهم سازیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل در ادامه درباره ارتباط این نهاد بین‌المللی با ساکنان مناطقی از عراق همچون موصل و تکریت که تحت کنترل داعش هستند گفت: مساله بسیار سخت و دشوار است، کسانی وجود دارند که در این مناطق فعالیت می‌کنند و من در این باره ترجیح می‌دهم اظهارنظری نکنم، اما به صراحت در این باره اعلام می‌کنم باید به 2 میلیون شهروند آواره عراقی که از این مناطق فرار کرده‌اند بتوانیم کمک‌های خود را برسانیم. از این رو من معتقدم برای حل این مسائل باید بین کشورهای مهم منطقه‌ای مذاکراتی صورت گیرد و فکر می‌کنم هم اکنون مهم ترین موضوعی که باید مورد بررسی قرار گیرد، مساله آغاز گفت‌وگوها بین دو کشور ایران و عربستان است.

وی ادامه داد: بسیار مهم است که بین این دو کشور مهم و بزرگ منطقه‌ای اختلاف نظر وجود نداشته باشد، این اختلاف بیشتر جنبه دینی و مذهبی دارد، باید به نقش و اهمیتی که این دو کشور می‌توانند ایفا کنند پی ببریم. بسیاری در جهان هستند که می‌کوشند از اختلاف های دینی و نژادی بهره برداری کنند.

الیاسون در ادامه مصاحبه خود با بی‌بی‌سی و در پاسخ به سوالی درباره اقدامات صورت گرفته از طرف سازمان ملل در سوریه نیز اظهار داشت: ناامیدی خود را در این باره از شما مخفی نمی‌کنم، چرا که در طول سه سال اخیر از سوی شورای امنیت موفق نشدیم قطعنامه محکمی در این باره صادر کنیم، زمانی که کوفی عنان وظایف خود را در این زمینه آغاز کرد و در این باره تلاش های خود را شروع کرده بود وی به جایی نرسید، بعد از وی الاخضر ابراهیمی تلاش‌هایی به عمل آورد و اکنون استیفان دی میستورا فعالیت‌های خود را ادامه می دهد، اما مشکل اینجاست که شورای امنیت یک پارچه نیست و این مساله باعث بسته شدن دستانمان شده است. اکنون تلاش می‌کنیم از اوج گیری تنش‌ها جلوگیری کنیم، دی میستورا مثلا در حلب و اطراف آن پیشنهاد کرده است تا درگیری‌ها متوقف شوند، ما اکنون از کشورهای منطقه‌ای انتظار داریم به مسئولیت‌های خود در قبال سوریه عمل کنند و از ارسال سلاح و اعزام نیرو به این کشور خودداری نمایند.

معاون بان‌کی‌مون درباره نام اینگونه کشورها نیز گفت: همه ما می‌دانیم چه کشورهایی از چه گروه‌ها و جریان‌هایی در سوریه حمایت و پشتیبانی می‌کنند، کسانی که از راه حل‌های نظامی حمایت می‌کنند باعث می‌شوند تا نزاع در سوریه به یک جنگ پایان ناپذیر مبدل شود. تاکنون این نزاع تلفات و خسارات باورنکردنی بسیاری در سوریه برجای گذاشته است، هزینه آن چه در سوریه روی می‌دهد تاکنون بیش از 8 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.

وی در آخر گفت: کشورهای منطقه‌ای و کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل باید گردهم آیند و راه حلی را برای بحران سوریه بیابند، راه حل باید در چارچوب طرح 30 ژوئن سال 2012 باشد.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...