نسخه چاپی

مذاكرات جلیلی - اشتون در مسكو شكست خورد؟

عکس خبري -مذاکرات جليلي - اشتون در مسکو شکست خورد؟


انرژی‌هسته‌ای - روزنامه جام جم در یادداشتی تحلیلی نوشت:

در میان سه دور مذاکرات استانبول، بغداد و مسکو، ‌این مذاکرات بغداد بود که طرف غربی برخلاف طرف مقابل خود، از نتایج آن ابراز نارضایتی کرد و بر همین اساس، بسیاری آن را مذاکراتی شکست خورده خواندند. اما برعکس آن، نتایج مذاکرات استانبول بشدت با استقبال طرفین مواجه شد.

اما در مورد مذاکرات مسکو هیچ یک از دو طرف به صراحت مذاکرات را شکست خورده یا مثبت قلمداد نکرد، اما رسانه‌ها (‌به جز تعداد معدودی از رسانه‌های داخلی) بودند که به شکست مذاکرات تاکید داشتند.

استناد خاص آنان نیز حضور جداگانه نمایندگان‌ ایران و گروه 1+5 یعنی سعید جلیلی و کاترین اشتون در کنفرانس مطبوعاتی بود که بعد از پایان جلسات و در اواخر شب برگزار شد و همچنین پایین آمدن سطح مذاکره کنندگان برای دور بعدی.

اگر از نگاه سراسر منفی برخی سایت‌ها و دیدگاه کاملا خوشبینانه برخی دیگر به مذاکرات مسکو بگذریم،‌ نمی‌توان گفت که این مذاکرات ‌گفت وگوهایی شکست خورده بود که اگر چنین بود،‌طرف غربی از خانم اشتون گرفته تا دیپلمات‌های کشورهای عضو گروه 1+5،‌ ابایی از بیان آن نداشتند و همانند برخی دوره‌های قبلی مذاکرات که اعلام می‌کردند از نظر آنها مذاکرات انجام شده، موفقیتی در پی نداشت،‌باز این مساله را در صورت وقوع،‌بیان می‌کردند.

اتفاقا 1+5، بابت روند مذاکرات مسکو بسیار خشنود است، چرا که معتقد است ایران مستقیما درباره موضوع بحث و صحبت کرد.

ضمن این‌که هم آقای جلیلی و هم خانم اشتون تاکید کردند که بحث‌های فنی و تخصصی‌تری تا دو هفته دیگر انجام خواهد شد که این مساله نیز موید موفق بودن نسبی روند گفت‌وگوها در مسکوست بنابراین باید صبر کرد و منتظر دور بعدی ‌رایزنی ایران و کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین شد. مطمئنا بر مبنای آن می‌توان قضاوت درستی در این‌ باره داشت.

۱۳۹۱/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...