نسخه چاپی

«قلب اتمی» در برلین رونمایی شد

فیلم سینمایی «قلب اتمی» در حالی برای اولین بار در جشنواره برلین رونمایی شد كه سالن شماره 9 مجموعه سینمایی كومیكس مملو از ایرانی‌ها بود.

به گزارش نما به نقل از فارس به شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین، عدم حضور فیلم «قلب اتمی»(مادر قلب اتمی)به کارگردانی علی احمدزاده در جشنواره فجر امسال و نامه اعتراضی فیلمساز به رضاداد دبیر جشنواره خیلی‌ها را کنجکاو کرده بود تا ببیند این فیلم به چه دلیل از گردونه رقابت فجر باز مانده است به خصوص آنکه برخی تعابیر نظیر نگاه طعنه آمیز به مساله انرژی هسته‌ای باعث شده بود تا جمعیت زیادی در پنجمین روز از برپایی جشنواره برلین برای اولین اکران و در واقع رونمایی از این فیلم به سالن شماره 9 مجموعه سینمایی کومیکس مراجعه کنند.

قبل از آغاز نمایش فیلم علی احمدزاده و محمدرضا گلزار با حضور بر روی صحنه از احساس خود سخن گفتند که به دلیل نخستین نمایش فیلم استرس و هیجان زیادی را تحمل می‌کنند.

پس از پایان زمان فیلم( که البته در حین نمایش برخی از تماشاگران که اکثرا آلمانی بودند) احمدزاده،گلزار و اشکان اشکانی(مدیر فیلمبرداری) با حضور بر روی صحنه به سوالات مخاطبان پاسخ دادند که البته نکته قابل تامل عدم ترجمه مناسب صحبت‌ها بود که در نهایت باعث شد تا آروند دشت‌آرا نویسنده و کارگردان تئاتر ایرانی که در سالن حضور داشت به دلیل تسلط بر زبان انگلیسی به روی صحنه برود و به عنوان مترجم مطالب را به تماشاگران آلمانی منتقل کند.

علی احمدزاده در توضیح این سوال که چرا بخش اعظمی از فیلم در یک ماشین می‌گذرد، گفت:این فیلم اساسا یک فیلم رود(فیلم جاده‌ای) که در خیابان‌های تهران می‌گذرد و انتخاب فرم روایی فیلم نیز به دلیل علاقه‌ام به سینمای سورئال است.

وی افزود: طرح اولیه فیلم نوعی شوخی بود که هرچه به جلو می‌آمد این شوخی جدی‌تر میشد و در نهایت مرز بین واقعیت و رویا قابل تشخیص نیست و البته این نوع فیلمسازی برای من ریسک بزرگی بود.

کارگردان «قلب اتمی» همچنین در خصوص پایان بندی فیلم نیست گفت: دوست داشتم پایان فیلم با یک ایهام همراه باشد که آیا اصلا شخصیت طوفان(با بازی گلزار) یک کاراکتر واقعی است یا خیر و یا اینکه اصلا نشان بدهیم که او از بالای ساختمان به پائین می‌پرد که در نهایت تصمیم گرفتیم پایان فیلم کمی مجهول باقی بماند.

اشکان اشکانی هم در خصوص فیلمبرداری این کار گفت: فضای ذهنی احمدزاده برای ساخت این فیلم مرز واقعیت و رویا بود و بخصوص اینکه باید در شب و آن هم شهر کم‌نور تهران و داخل یک ماشین فیلمبرداری انجام می‌شد کار را خیلی سخت می‌کرد. به هرحال فضای فیلم رئال است اما شخصیت‌ها ذهنی هستند و همین موضوع کار را سخت می‌کرد.

براساس این گزارش، در ادامه این نشست پرسش و پاسخ یکی از تماشاگران در خصوص عدم حضور ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی سوال کرد که منیژه حکمت مادر آهنگرانی با حضور بر روی صحنه گفت: ترانه علیدوستی مشغول بازی در یک فیلم است و پگاه نیز به دلیل حکم صادر شده توسط دادگاه اجازه خروج از کشور را ندارد اما پگاه امسال غیر از «قلب اتمی» در 6 فیلم دیگر هم شرکت کرده است.

حکمت همچنین از توجه جشنواره برلین به جوانان و نسل جدید سینمای ایران تشکر کرد.

در بخش پایانی این نشست نیز، گلزار در خصوص نقشی که در «قلب اتمی» ایفا کرد، اظهار داشت: این فیلم دو لحن و گویش متفاوت دارد، در بخش اول فضای فیلم کاملا رئال است اما از وقتی که من وارد داستان می‌شوم فضای کار سورئال می‌شود و تمام تلاشم را کردم تا این شخصیت باورپذیر باشد. این شخصیت قابل لمس نبود و نزدیک شدن به آن بسیار سخت بود.

براساس این گزارش، در بخش پایانی این نشست نیز احمدزاده با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار این فیلم خصوصی است و تمامی مراحل قانونی مجوز را در ایران طی کرده ابزار امیدواری کرد تا به زودی در ایران اکران عمومی شود.

۱۳۹۳/۱۱/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...