نسخه چاپی

علی لاریجانی در اجلاس میهمانان خارجی ۲۲بهمن:

آمریكا بفهمد مذاكرات میدان تره بار نیست

عکس خبري -مذاکرات ميدان تره بار نيست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریكا میدان مذاكره را با "میدان تره‌بار" اشتباه گرفته است و به‌جای استدلال تاجرمآبی را در مذاكره پیشه كرده است.

به گزارش نما، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در کنگره بین‌المللی هم‌اندیشی میهمانان خارجی سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن خیرمقدم به میهمانان خارجی شرکت‌کننده در این کنگره اظهار امیدواری کرد که حضور آنها در ایران اسلامی سبب شود که موضوعات مهمی که در جهان اسلام مطرح است، مورد بحث قرار گیرد و به یک همفکری و هم‌نظری برسند.

وی با اشاره به شرایط امروز دنیای اسلام، آن را شرایط بسیار حساس و پرجنب و جوشی برشمرد و تصریح کرد: این شرایط اقتضا می‌کند که صاحب‌نظران با هم بیشتر گفت‌وگو و مشورت کنند و در تصمیمات مهم امت اسلامی مشارکت داشته باشند.

رئیس مجلس ادامه داد: امروز از طرفی مسئله خشونت و تروریسم دامنگیر امت اسلامی شده؛ این پدیده بسیار زشتی است که از جهات مختلف به اسلام و امت اسلامی لطمه زده است. این جریان هم از نظر حیثیتی در سطح بین‌المللی به اسلام ضربه زده و مشاهده می‌کنیم که به‌خاطر برخی اقدامات سخیف تروریست‌ها چه بلوای رسانه‌ای در جهان اسلام راه انداختند، مثلاً در همین حادثه اخیر در فرانسه چه مانور تبلیغاتی انجام دادند و در نهایت روشن نکردند که این جریانات تروریستی چه‌کسانی بودند و چه‌افرادی به اینها کمک کردند و سلاح‌ها را از کدام کشورها گرفتند اما حیثیت اسلام را مورد چالش قرار دادند.

لاریجانی گفت: از طرفی جریانات تروریستی انرژی مسلمانان را مستهلک می‌کند و آنها را به جان هم می‌اندازد و باعث می‌شود مسلمانان به‌جای اینکه وحدت داشته باشند و از همکاری با هم استفاده کنند، انرژی خود را مستهلک کنند، لذا این موضوع خواسته قدرت‌های بزرگ است. همچنین این جریانات تروریستی باعث می‌شود که ذهن مسلمانان از مبارزه با استکبار و صهیونیست و حمایت از مردم مظلوم فلسطین منصرف شود و شاهدیم که اسرائیل بیشترین فشارها را در همین زمان‌ها به فلسطین وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خانم کلینتون در یک مصاحبه‌ای حرف‌های عجیبی زده و گفته: "آمریکایی‌ها کمک‌های زیادی به جریانات تروریستی و تندرو کردند و حتی در ایجاد آنها مخصوصاً در دوره شوروی نقش داشتند و در این طرح در از میدان به در کردن شوروی موفق بودیم"؛ بنابراین مشاهده می‌کنید که خانم کلینتون چقدر با صراحت حرف زده و خیلی روراست گفته که در ایجاد جریانات تروریستی نقش داشتند. همچنین در ادامه این مصاحبه توضیح می‌دهد که چطور از وهابیت استفاده کردند تا جریانات تروریستی را فعال کنند، البته قرائن دیگری هم وجود دارد که قدرت‌های بزرگ در ایجاد جریانات تروریستی نقش داشتند.

لاریجانی افزود: خانم بوتو هم گفته بود که طالبان محصول یک مثلث مشترک است که یک ضلع آن آمریکا، انگلیس و اسرائیل بودند که در طراحی و ایجاد آن نقش داشتند، ضلع دیگر آن برخی کشورهای منطقه بودند که ساپورت مالی می‌کردند و ضلع سوم آن هم پاکستان بود که این جریان را فراهم کرد لذا شاهدیم که ایشان هم می‌گویند که در ایجاد جریانات تروریستی آمریکا و انگلیس نقش داشتند.

رئیس مجلس تصریح کرد: البته در ایجاد جریانات تروریستی که در حال حاضر داعش نماد آن است، هوسرانی برخی کشورهای منطقه نیز نقش داشتند و نتیجه آن هم ایجاد آشفتگی در جهان اسلام بود بنابراین در یک بررسی مشخص می‌شود که آمریکا و صهیونیسم بیشترین بهره را از جریانات تروریستی می‌برند چرا که با این وسیله هم به مسلمانان ضربه می‌زنند و هم ذهن مسلمانان را از ظلم صهیونیست‌ها و استکبار منصرف می‌کنند و هم انرژی مسلمانان را می‌گیرند.

وی افزود: امت اسلامی علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در ایجاد دموکراسی و تسلط بر فناوری‌های مختلف و ارتقای سطح علمی داشته، اما گرفتار این ماجرای دست‌ساز شده است لذا بحران تروریست و صهیونیست مانند دو تیغه یک قیچی امت اسلامی را در بر گرفته‌اند که لازم است به هر دو موضوع توجه کرد.

لاریجانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک استراتژی روشن داشت، گفت: بسیاری از این اموراتی که امروز در جهان اسلام می‌بینیم برای مشوه کردن یک حرکت مستقیم و پرقدرت در منطقه بود که از انقلاب اسلامی آغاز شد لذا باید ماهیت، اهداف و سمت‌گیری این انقلاب را به‌درستی شناخت.

رئیس مجلس با اشاره به دوران حکومت پهلوی در ایران خاطرنشان کرد: ایران بیش از 50 سال گرفتار دیکتاتوری سختی بود و رژیم پهلوی با مردم ایران مبارزه بسیار سختگیرانه‌ای داشت و هم با آیین آنها و اسلام مبارزه کرد. همچنین محدودیت برای مراجع و علما ایجاد کرد و نکته دیگر این بود که این دیکتاتوری وابسته بود یعنی عامل آمریکا و انگلیس در منطقه بود. مبارزه امام با این دیکتاتور 15 سال به طول انجامید و در این مدت علما، دانشجویان، نخبگان و... تلاش می‌کردند تا با رژیم پهلوی مبارزه کنند اما آنچه ماجرا را توده‌ای کرد حرکت امام با تکیه بر اسلام و روحانیت بود و وقتی که حرکت امام با اسلام و وحانیت گره خورد، توده‌های مردم به پا خاستند و حرکت عظیم انقلاب شکل توفنده به خود گرفت.

وی گفت: امام خمینی(ره) پس از انقلاب اسلامی چند هدف برای انقلاب تعریف کردند، این اهداف، هدف‌هایی مقدس‌هایی هستند که برای همه امت اسلامی بهره دارد اما همین هدف‌ها باعث شد که آمریکایی‌ها ماجراجویی‌ را از روز اول پیروزی انقلاب علیه ایران آغاز کردند.

لاریجانی نخستین هدف انقلاب اسلامی را استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی برشمرد و گفت: امام پس از پیروزی شعار نه شرقی و نه غربی را سر داد و آن زمان جهان به دو قطب شرقی و غربی تقسیم شده بود و امام با سر دادن این شعار اعلام کرد که خواهان استقلال است و به هیچ کدام از این قطب‌ها تعلقی ندارد و در آن زمان کسی باور نمی‌کرد که بتوان یک ملت بدون وابستگی به این دو قطب حیات داشته باشد.

رئیس مجلس افزود: البته به‌محض پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر شعار استقلال و نه شرقی و نه غربی درگیری‌های شدیدی داشتیم و انواع مزاحمت‌ها را از جمله جریانات تجزیه‌طلب و ترور مردم برای ایران شروع کردند و وقتی که سفارت آمریکا توسط دانشجویان تسخیر شد اسنادی به دست آمد که آمریکایی‌ها به گروه‌های تروریستی کمک می‌کردند و هدف آنها این بود که انقلاب اسلامی را در ابتدای آن عقیم کنند.

وی با ابراز "ما سابقه بسیار طولانی از ترور در ایران داریم" گفت: اکثر این جریانات پول و امکانات را از قدرت‌های بزرگ می‌گرفتند، البته این مسائل با قدرت انقلاب اسلامی سرکوب شد اما دشمنان جنگ تحمیلی را علیه ما آغاز کردند به‌طوری که سپهبد سامرایی مسئول اطلاعات ارتش صدام در خاطرات خود می‌گوید که چند ماه قبل از آغاز جنگ، آمریکا یک فرستاده ویژه‌ای برای صدام فرستاد و به او گفت: "اگر به ایران حمله کنی، ما پشتیبانی می‌کنیم". همچنین کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی هم این کار را کردند و سامرایی می‌گوید آمریکا، شوروی و کشورهای عربی برای حمله به ایران به صدام کمک کردند.

لاریجانی ادامه داد: من با یکی از مسئولان کشورهای عربی جلسه داشتم و در یکی از دیدارهای خصوصی به او گفتم: شما چرا به صدام کمک کردید؟ و وی پاسخ داد: "ما در طول این سال‌ها دو اشتباه کردیم، یکی اینکه به تروریست‌ها کمک کردیم و یکی اینکه به صدام پول دادیم، البته ما فقط 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم"، بنابراین می‌بینید که تنها یک کشور بود. بنابراین وقتی که می‌گوییم زمانی که امام شعار نه شرقی و نه غربی را سر داد عده‌ای باور نمی‌کردند، حق داشتند چون این فشارها به ایران وارد شد اما ایران ایستادگی کرد و چون به استقلال سیاسی باور داشت و مجاهدت کرد، پیروز شد لذا مجاهدت کلید این سرافرازی شد و ما در جنگ با صدام حدود 250هزار شهید دادیم اما ایستادگی کردیم و نتیجه ایستادگی شکست آنها شد لذا نتیجه این استقلال و مجاهدت و تئوری استقلال سبب شد که آمریکایی‌ها امروز متوجه شوند که با یک حریف سخت طرف هستند.

«چرا آمریکایی‌ها نمی‌توانند امروز تهدید مؤثری علیه ایران داشته باشند؟ چون نمی‌توانند اگر می‌توانستند این کار را می‌کردند. آنها می‌دانند که با یک حریف سخت و قدرتمند طرف هستند. یک بار در جنگ 33روزه اسرائیل را تحریک کردند تا به لبنان حمله کند و تصور می‌کردند که اسرائیل به‌راحتی وارد لبنان می‌شود اما حزب‌الله لبنان و نیروی مقاومت لبنان تجربه ایران را داشت و اهل مجاهدت هم بود لذا سیلی محکمی به اسرائیل زد».

رئیس مجلس با اشاره به مجاهدت‌ها و ایستادگی‌های حماس در جنگ 22روزه، 8روزه و 50روزه یادآور شد: در این جنگ‌ها ایستادگی و مجاهدت کردند و به پیروزی رسیدند بنابراین کلید استقلال سیاسی کمک گرفتن از دیگران نیست بلکه به مجاهدت و پایداری است لذا امروز خاورمیانه یک بیداری از نظر مجاهدت پیدا کرده و این موضوع را در عراق هم می‌بینیم و زمانی که آمریکا، عراق را اشغال کرد مردم عراق از تجربه ایران استفاده کرده و در مقابل آمریکا ایستادگی کرده است و آمریکا هم مجبور شد که عراق را ترک کند بنابراین غربی‌ها باید به فکر می‌افتادند تا این فکر مجاهدت را بین مسلمانان مشوه کنند و براین اساس جریان‌های تروریست‌ها را ایجاد کردند تا موضوع مجاهدت را که یک امر مقدس برای دفاع از خود است به آدم‌کشی تبدیل کنند.

وی با اشاره به استقلال ایران در زمینه علم و فناوری نیز گفت: امروز ما در ایران به‌دلیل تحریم‌هایی که طی 36 سال گذشته به وجود آوردند مجبور شدیم که روی پای خود بایستیم بنابراین اگر امروز ایران یک قدرت موشکی است به‌دلیل تحریم‌های غرب و آمریکا است که در جنگ به ما سلاح ندادند و ما مجبور شدیم از نظر فناوری پیشرفت کنیم و سلاح را بسازیم. همچنین این موضوع در موضوع هسته‌ای و بسیاری از فناوری‌های دیگر هم صادق است.

لاریجانی افزود: به همین دلیل تحریم‌ها پاسخگو نیست ،البته آقای اوباما و آمریکایی‌ها امروز شعار زیاد می‌دهند و می‌گویند تحریم‌ها علیه ایران را انجام دادیم تا ایران مجبور شود پای میز مذاکرات بیاید؛ به خودشان دروغ می‌گویند چرا که این حرکت استقلالی در اقتصاد و فناوری باعث شده که ایران امروز در بخش‌های مختلف صاحب فکر فنی شود و صنایع زیادی تولید کند و کمتر نیازمند دیگران است. بنابراین در برابر تحریم‌ها ایستادگی کردیم.

رئیس مجلس با اشاره به ماجراجویی غرب و آمریکا در موضوع هسته‌ای گفت: موضوع هسته‌ای هم‌جنس ماجراجویی دیگری است که آمریکا و غرب علیه ایران راه انداختند اما به‌دلیل همین حرکت استقلالی که امام توصیه کردند، مسیر برای مقاومت ایران وجود دارد. البته ما مذاکرات سیاسی در مذاکرات هسته‌ای را مفید می‌دانیم چرا که می‌تواند سوءتفاهمات را رفع کند اما عده‌ای رفتار تاجرمآبانه در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنند و به‌دنبال چانه‌زنی هستند و گاهی هم حرف‌های سخیف می‌زنند و می‌گویند: "ما فناوری هسته‌ای ایران را متوقف کردیم" البته اگر با این الفاظ، مشکلات داخلی‌شان حل می‌شوند بگویند اما اگر این موضوع را باور کنیم باید بدانید که بعدها برایتان مشکل ایجاد می‌شود چون فناوری هسته‌ای ایران چیزی نیست که کسی از آن منصرف شود و وقتی که کشوری به علمی مسلط شد، نمی‌شود آن علم را از آن کشور گرفت.

وی خطاب به مسئولان آمریکایی تأکید کرد: اگر این حرف‌ها را می‌زنید که در مذاکرات آتی بتوانید فشار بیشتری بیاورید، اشتباه است، شما میدان مذاکره را با میدان تره‌بار اشتباه گرفته‌اید، میدان مذاکره میدان استدلال است تا طرف مقابل را اقناع کنید، نه اینکه رفتار سرگرم‌کننده و تاجرمآبانه داشته باشید.

لاریجانی گفت: همین موضوع هم در استقلال فرهنگی وجود دارد. طبق اهداف امام استقلال فرهنگی یعنی تکیه به اسلام کردن و فهم درست اسلام در همه ابعاد زندگی اجتماعی وجود داشته است.

رئیس مجلس هدف دیگر انقلاب را مردم‌سالاری دینی برشمرد و گفت: مردم‌سالاری جزو جوهره انقلاب است و در همین انقلاب‌های منطقه‌ای در مصر، تونس، یمن و ... ایجاد شد، ایران جزو اولین کشورهایی است که از این انقلاب‌ها حمایت کرد چرا که دموکراسی یکی از اهداف انقلاب بود. حتی برخی از کشورهای منطقه به ما ایراد می‌گرفتند: "چرا شما از اینها حمایت می‌کنید؟!" و توجه نداشتند که این موضوع یک آرمان مهم انقلاب اسلامی است که ملت‌ها بر سرنوشت‌ خودشان مسلط شوند و این یک حرکت بسیار مهمی بود که گرچه کشورهای بزرگ و برخی کشورهای منطقه و همین جریان‌های تروریستی به این انقلاب لطمه زدند و مشاهده می‌کنیم که در برخی کشورها چه هرج و مرج‌هایی به وجود آوردند و همین گروه‌های تروریستی نگذاشتند مردم منطقه شهد دموکراسی را به‌خوبی بچشند.

وی با بیان اینکه موضوع مردم‌سالاری یک خواسته مهم انقلاب اسلامی است، هدف سوم انقلاب را مبارزه با ظلم و استکبار دانست و گفت: یک کشور مسلمان نمی‌تواند نسبت به سرنوشت سایر مسلمانان بی‌تفاوت باشد، به همین دلیل شعار حمایت از مردم فلسطین جزو اولین شعارهایی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مورد هدف قرار گرفت و ما سفارت اسرائیل را تعطیل کردیم و به مردم فلسطین دادیم و تا امروز پای آرمان فلسطین ایستاده‌ایم و هزینه هم می‌دهیم اما افتخار می‌کنیم که از مجاهدان فلسطینی دفاع می‌کنیم، این جوهره انقلاب است. مبارزه با استکبار و ظلم یکی از اهداف مهم انقلاب است.

لاریجانی ادامه داد: رژیم صهیونیستی یک جریان درنده در منطقه است و اگر انقلاب اسلامی این شعار را پیگیری نمی‌کرد امروز رژیم صهیونیستی به بسیاری از کشورهای منطقه دست‌اندازی کرده بود اما امروز مجبور است اولتیماتوم آقای نصرالله را جدی بگیرد. نمی‌تواند از جغرافیای خود عبور کند چرا که نیروهای فلسطین و مردم این کشور امروز بیدار شده‌اند و یک مبارزه واقعی دارند لذا شعار مبارزه با ظلم و استکبار یکی از شعارهای جوهری انقلاب اسلامی است.

رئیس مجلس اضافه کرد: گاهی برخی می‌گویند: "چرا این‌قدر با آمریکا ستیز می‌کنید؟" پاسخ ما این است که آنها به‌دنبال ماجراجویی در منطقه هستند و هر روز در منطقه مسئله سازی می‌کنند. همین چند روز پیش که استراتژی جدید امنیت آمریکا اعلام شد ملاحظه می‌کنید که اکثر بندهای آنها دخالت در منطقه است. بنابراین باید پرسید که چرا اجازه نمی‌دهند مردم منطقه نفس بکشند، آنها می‌گویند سمت‌گیری ما به‌سمت آمریکاست.

وی با بیان اینکه آمریکا هر روز یک ماجرا برای منطقه ایجاد می‌کند، گفت: شعار مبارزه با استکبار و ظلم یک شعار مهم انقلاب اسلامی است.

لاریجانی هدف بعدی انقلاب اسلامی را همگرایی و همزیستی مسالمت‌آمیز با کشورها و پیروان ادیان الهی دانست و گفت: در قانون اساسی ما ذکر شده که با همه پیروان ادیان مختلف همزیستی مسالمت‌آمیز داریم، پیامبران دیگر در دین ما محترم هستند و مشکل ما با جریانات استکباری و ظلم است نه با پیروان ادیان لذا همه مجموعه با هم هدف‌گیری انقلاب است و از آنجا که در این مجموعه یک کمال نهفته است انقلاب اسلامی هر روز انرژی بیشتری می‌گیرد و این آرمان‌ها هم تغییر نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بین استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی و ارتباطات جهانی مغایرتی وجود ندارد، گفت: از نظر ما استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی با توجه به ارتباطات جهانی هنوز معنا دارد اما پیچیده‌تر شده است نه اینکه به‌دلیل این ارتباطات، معنای خود را از دست بدهد. کشوری که استقلال نداشته باشد نمی‌تواند آرمان‌های ملت خود را محقق کند بنابراین در همین دوران ارتباطات جهانی استقلال یک امر مهم است اما پیچیده‌تر شده و باید شگردهای آن را شناخت.
منبع:تسنیم

۱۳۹۳/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...