نسخه چاپی

نماینده مردم اهواز در گفتگو با نما:

عدم اجرایی شدن طرح مقام معظم رهبری جلگه خوزستان را خشك كرد/راهكار های لازم برای نجات مردم خوزستان

عکس خبري -عدم اجرايي شدن طرح مقام معظم رهبري جلگه خوزستان را خشک کرد/راهکار هاي لازم براي نجات مردم خوزستان

ناصر سودانی گفت:معتقدیم برای رفع این معضل 5000 میلیارد تومان تخصیص اعتبار لازم داریم تا با كاشت نهال در بیابانهای خیزش این ریزگردها از این معضل جلوگیری كنیم.

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما در راستای معضل تنفسی مردم خوزستان و هوای خاک آلود خوزستان گفت: پدیده گردو غبار در استان خوزستان ریشه 12 ساله دارد؛ اصل این مشکل اساسی ، خشکی بیابانهای عربستان سعودی و اطراف خالی آن، همچنین بیابانهای عراق در بین النهرین و خشک شدن تالاب هورالعظیم و هورالهویزه است. البته بخشی از آن توسط صدام وحزب بعث عراق خشکانده شد و بخشی هم توسط فعالیتهای نفتی آن سوی مرز ایران انجام می گرفت، تاثیر گذار بود . البته خشکسالی پیوسته ای که متاسفانه به علت عدم ریزش باران به خصوص در سال جاری در فصولی که انتظار می رفت ، داشته باشیم . این عوامل سبب شد تا لایه های زمین به جای برخورداری از پوشش گیاهی ، از خاک قابل انتقال برخوردارشده و با وزش بادی که از سمت عربستان و عراق به کشور آمد لایه های خاک برخاسته و هم اکنون در کشور این گرد و غبار را تشدید کرده است، با رسیدن به بیابانهای اطراف بهبهان، ماهشهر ، آبادان و به طور کلی بیابانهای اطراف استان خوزستان و برخی از استانها غربی کشور این بحرانی شده است .
وی افزود: البته وزش باد از خارج از کشور است ولی شدت خاک در کشور تشدید شده است. البته ناگفته نماند این موضوع قبلا در شناسایی مجموعه قرار نگرفته بود زیرا این عدم بارش باران سابقه نداشت که موجب کاهش رطوبت هوا و زمین شده است .
نماینده مردم اهواز در ادامه تصریح کرد: اما انتقال آب کارون و سد کرخه و زدن سدهای تنظیمی در شاخه های استان در پایین دستی، متاسفانه جلگه خوزستان را از نیمه خشک به خشک تبدیل کرده است و عدم اجرایی شدن طرح مقام معظم رهبری در سال 1375 اززمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی تا در دوران اصلاحات و دکتر احمدی نژاد تا کنون به طول انجامید. البته این طرح در دوران پایانی ریاست دکتر احمدی نژاد سرعت پیداکرد و کانالهای 1الی 4 و کانالهای مربوط به لوله کشی و و آبیاری احداث شده است.
وی خاطر نشان کرد: اما 800هزار هکتار به 550 هزار هکتار تقلیل پیدا کرده است . آن هم با اضافه شدن استان ایلام به این مجموعه و با همت و دستور مقام معظم رهبری 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تحقق و اجرایی شدن این طرح در حوزه کشاورزی اختصاص پیدا کرده است و عملیات آن در حال انجام است .
سودانی در بیان راهکارهای عملیاتی برای جلوگیری از این معضل استان خوزستان عنوان کرد: در مجموع دو راهکار اساسی پیش روی ما قرار دارد. علاوه بر آنکه باید تاکید کنم آب در تالابها جریان پیدا کند، طرح های حوزه های کشاورزی برای تعدیل هوا باید اجرایی شود. انتقال آب به استان های دیگر صورت نگیرد و سدهای تنظیمی که در مسیر آن قرار گرفته شده است باید باز شوند تا آب به پایین دستها بیاید.
وی در ادامه متذکر شد: هم اکنون وزارت نیرو دو سد تخریبی برای استان خوزستان ، را دست اقدام دارد . یعنی دو سد سیمره که الان در حال آبگیری است و سد معشوره حیات خوزستان را به نابودی خواهد کشاند . من سالیان سال در مجلس با نطق و تذکر و جلسه و ... این نکته را متذکر شده ام؛ چه در جلساتی با رییس جمهور سابق و چه لاحق و چه با رییس مجلس این موضوع را بیان کرده ام. به هرجهتی بای میزان ورودی آب با استان خوزستان تنظیم و تامین شود.
نماینده مردم اهواز در ادامه خاطر نشان کرد: راهکار دوم کاشت نهال در کانون خیزش ریزگردها است و سومین راهکار که موقتی است اما تبعات و خطرات و پیامدهای مخربی در آینده خواهد داشت ، مالچ باشی است که در حقیقت مواد نفتی را برای سنگین کردن ذرات خاک و چسباندن آن بر زمین است که اگر خشکسالی تداوم یابد به جای ذرات خاک ذرات شیمیایی وارد ریه ای مردم می شود و بنده وظیفه دارم این موضوع را تاکید کنم مهمترین راهکار جاری شدن آب در تالابها و رودخانه ها است و دومین مطلب کاشت نهال است که در این عزم ملی و اختصاص اعتبارات قابل توجهی است که می بایست این کار صورت گیرد .
وی افزود: مردم منطقه ما همیشه این گلایه را دارند که بو و دود نفت برای آنها است اما استفاده از منافع آن برای دیگری ، آب هم که توسط سدها جلوی آن گرفته می شود فقط یک هوا بود که اکنون به جای اکسیژن ،خاک تنفس می کنند. که واقعا غیر قابل تحمل است .
وی که همگام با مردم اهواز در راهپمایی 22 بهمن شرکت کرده بود ،اظهار داشت: انصافا مردم ما در روز راهپیمایی 22 بهمن اثبات کردند که پای انقلاب خود ایستاده اند و در هوایی که 70 درصد غیر مجاز غلظت داشت و تنفس ناممکن بود شرکت کردند تا با امام و رهبرشان امام خامنه ای تجدید میثاق کنند. من در مقابل این مردم شرمسارم یعنی از دولت و مسوولان ما و نمایندگان و هرکسی به هر نحوی که مسوولیتی را دارد در برابر این مردم مسوول هستند. حضور مردم در صحنه به معنا نیست که ما فکری برای سلامت و زندگی آنها نکنیم .
سودانی با تقدیر و تشکر از عنایت رهبر معظم انقلاب به استان خوزستان اذعان داشت: از اقدام مقام معظم که دستور فرمودند که هیات دولت جلسه اضطراری تشکیل دهد قدردانی می کنم. دولت وزیر بهداشت را موظف کرد تا با حضور در استان این موضوع را از نزدیک پیگیری کند و ایشان باحضور در استان به همراه رییس ستاد بحران کشور این موضوع رامورد بررسی قرار دادن. در هفته گذشته گزارشات لازم به خانم ابتکار معاون رییس جمهور در سازمان محیط زیست در جلسه ای ارایه شد و 300میلیارد تومان تصویب شد. اما ما معتقدیم برای رفع این معضل 5000 میلیارد تومان تخصیص اعتبار لازم داریم تا با کاشت نهال در بیابانهای خیزش این ریزگردها از این معضل جلوگیری کنیم.

۱۳۹۳/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...