نسخه چاپی

مهمان‌پرست: غرب با احترام با ملت ایران صحبت كند

عکس خبري -مهمان‌پرست: غرب با احترام با ملت ايران صحبت کند

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تحریم نفتی انگلیس و فرانسه گفت: آنها باید متوجه باشند که از موضع برابر و با احترام متقابل باید با ملت ما صحبت و برخورد کنند و تصور وجود امپراطوری‌های سابق و استعماری، گذشته است.

به گزارش فارس رامین مهما‌ن‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص گفت‌وگوهای ‌ایران و ۱+۵ و دستور کار این مذاکرات با بیان اینکه بحث و گفت‌وگوها در این زمینه در جریان است، خاطرنشان کرد: نتایج سفر هیئت آژانس تهران هم می‌تواند در تعیین این چارچوب مؤثر باشد.

مهما‌ن‌پرست در خصوص زمان و مکان این مذاکرات با اشاره به آمادگی طرفین برای برگزاری این اجلاس خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم در خصوص توافق درباره زمان و مکان مشکلی باشد. جاهایی مطرح بود ولی استنباط می‌شود شاید استانبول بیشترین احتمال برگزاری نشست را داشته باشد اما هنوز قطعی نشده است.

مهما‌ن‌پرست در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های جدید علیه سوریه، آن را در ادامه فشارهای کشورهای غربی در سوریه دانست و گفت: مسئله جدا از مطالبات مردمی و دموکراسی خواهی‌ کشورهای غربی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: بارها گفته‌ایم اگر واقعاً غربی‌ها دلسوز حقوق بشر و دموکراسی در این کشورها بوده‌اند، نباید با رفتار دوگانه برخی کشورها را تحت شرایط ویژه‌ای قرار دهند و برخی کشورهای دیگر را فراموش کنند.

سخنگوی وزارت خارجه وضعیت یمن و بحرین را نمونه‌های کاملاً روشن برای رفتار دوگانه غرب دانست و یادآور شد: ایجاد بی‌ثباتی و نا‌امنی در سوریه یکی از اهدافی است که غربی‌ها و متأسفانه برخی کشورهای دیگر منطقه دنبال می‌کند.

به گفته مهما‌ن‌پرست ایجاد بی‌ثباتی و نا‌امنی تنها منافع رژیم صهیونیستی را در منطقه تعیین می‌کند و هدف اصلی آن تضعیف جریان مقاومت در منطقه است.

مهما‌ن‌پرست درباره قطع صادرات نفت به انگلیس و فرانسه و اینکه گفته می‌شود دولت با اقدام وزارت نفت مخالف است، خاطرنشان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که اولویت سیاست خارجی ما توسعه روابط با همه کشورهاست مگر کشورهایی که به دلیل خصومت طولانی و عدم تغییر رویکردشان هیچ تمایلی برای رابطه با آنها نیست که نمونه اصلی آن آمریکا می‌باشد.

وی ادامه داد: در شرایط عادی ما از توسعه روابط با اروپا استقبال می‌کنیم و منافع طرفین نیز در همکاری‌های گسترده‌تر در زمینه‌های مختلف می‌باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اینکه اروپا تحت فشارهای سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم اشتباهی را اتخاذ می‌کند و رفتار خصمانه‌ای را علیه مردم ما به اجرا در می‌آورد، واکنش‌هایی را در داخل کشور ایجاد می‌کند که ضربه اصلی این اقدامات اشتباه کشورهای اروپایی متوجه مردم خود آنها خواهد بود که در شرایط سختی به سر می‌برند و این تصمیمات غیرمنطقی، مردم و شرکت‌های اروپایی را تحت فشار قرار می‌دهد.

مهما‌ن‌پرست با بیان اینکه ما خود را متعهد به تأمین انرژی مورد نیاز کشورهای مختلف از جمله اروپایی می‌دانیم، گفت: اما انتظار داریم آنها نیز خود را متعهد به تأمین منابع درآمدی کشور ما بدانند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که این روابط باید به صورت دوجانبه پیگیری شود تصریح کرد: تصور اینکه با تحریم‌های نفتی می‌توان فشار فزاینده‌ای بر ایران وارد کرد و در نتیجه آن ملت ما از حقوق اساسی خود دست بکشد، تصوری اشتباه است.

مهما‌ن‌پرست اضافه کرد: منابع انرژی موجود در ایران مورد توجه بسیاری از کشورها است و سهمی که اتحادیه اروپا از این منابع دارد ۱۸درصد صادرات ما را تشکیل می‌دهد که به راحتی قابل جایگزینی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ترجیح ما داشتن روابط تجاری با کشورهای مختلف از جمله اروپایی به صورت پایدار و تعهد طرفین برای پایبندی به اصول و مقررات مربوط به این کار خواهد بود.

مهما‌ن‌پرست در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص سرکوب مردم بحرین توسط نیروهای آل خلیفه، با بیان اینکه متأسفانه سرکوب‌ها در بحرین همچنان ادامه دارد، خاطر نشان کرد: هر روز شاهد جنایات جدیدی هستیم که مردم بی‌پناه بحرین در مقابل سرکوب‌ها هزینه‌های سنگینی را می‌پردازند.

به گفته وی جرم آنها این است که خواسته‌هایشان را به صورت مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند و انتظار دارند در اداره کشورشان مشارکت داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در رایزنی‌های سیاسی و گفت‌وگو با مقامات کشورهای مختلف مسئله بحرین را دنبال کردیم، افزود: توصیه کردیم که راه حل مسئله بحرین کنارگذاشتن سرکوب‌ها و خشونت‌ها، توجه به خواسته‌های مردم و ایجاد زمینه برای تحقق این خواسته‌هاست.

وی به نامه‌های صالحی به سازمان‌های بین‌الملی و منطقه‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: در این نامه‌ها از این سازمانها خواسته شد که مسئولیت بیشتری را در قبال آنچه در بحرین می‌گذرد داشته باشند.

پیشنهادات ایران برای حل مسئله سوریه و رایزنی با چین و روسیه در این خصوص سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهما‌ن‌پرست در پاسخ با بیان اینکه اقدامی که غربیها در دستور کار خود قرار دارند حل مسئله سوریه نیست گفت: آنها به دنبال اهداف سیاسی خود هستند. اگر کشورهای مختلف خواهان ایجاد ثبات در داخل سوریه می‌باشند بهترین شکل آن فراهم کردن زمینه‌های گفت‌وگو بین مردم و دولت است.

وی برکنار گذاشتن خشونتها و اجازه دادن به دولت سوریه برای انجام اصلاحات مؤثری که در دستور کار دارد و برگزاری انتخابات در خصوص قانون اساسی جدید تأکید کرد و افزود: کشورهای بزرگ و مؤثر با رایزنی و مشورت با یکدیگر و همکاری کشورهای منطقه می‌توانند کمک کنند تا شرایط مناسبی در داخل سوریه ایجاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که بی‌ثباتی و نا‌امنی در هر کشوری از منطقه می‌تواند بی‌ثباتی و نا‌امنی را در کل منطقه به دنبال داشته باشد.

خبرنگاری از مهما‌ن‌پرست درباره درخواست هیئت آژانس از ایران برای گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای کشور سؤال کرد که مهمان‌پرست سفر این هیئت را بنا به دعوت کشورمان و در ادامه گفت‌وگوهای قبلی عنوان کرد و افزود: آنها مشغول بحث و مذاکره در رابطه با نحوه تعامل جمهوری اسلامی و آژانس هستند. این مذاکرات به منزله تعیین چارچوب همکاریها و مذاکرات بعدی خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باید صبر کنیم تا ببینیم نتیجه سفر هیئت آژانس به چه موضوعاتی منجر خواهد شد و چه تأثیری در مذاکرات ما با ۱+۵ خواهد داشت.

مهما‌ن‌پرست در مورد گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ نیز اظهار داشت: ما آماده مذاکرات هستیم و باید با رویکردی مثبت، سازنده و با اراده‌ای برای همکاری وارد مذاکرات شد و زمان و مکان مذاکرات در سایه توافق طرفین و به دنبال تعیین چارچوب مذاکرات مشخص خواهد شد.

وی درباره فضاسازی رسانه‌های غربی برای تحت تأثیر قرار دادن مذاکرات ایران و ۱+۵ خاطرنشان کرد: این رویه عادی کشورهای غربی است که سعی می‌کنند با استفاده از ابزار رسانه‌ای، فضایی را ایجاد کنند که اهداف خود را بیشتر برجسته‌ کند و فضای مذاکرات را به سمت موضوعات مورد توجه خود هدایت کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: آنچه باید در دستور کار قرار گیرد حسن نیت کشورها برای مذاکره با ایران است و در چارچوب مورد توافق طرفین ، مذاکرات انجام شود.

خبرنگاری در خصوص گسترش روابط تهران و قاهره سؤال کرد که مهما‌ن‌پرست در این باره گفت: کشورهایی که به دنبال بیداری اسلامی در منطقه با تغییر وضعیت حکومتی خود رو به رو شدند و حاکمان دیکتاتور این کشورها مجبور به ترک صحنه شدند و مردم حرکت خود را به سمت نهادینه کردن مشارکت در اداره حکومت آغاز کردند، مراحل مربوط به ایجاد ساختارهای مردمی را طی می‌کنند که ما در تونس و مصر شاهد انتخابات مجلس بودیم که با تشکیل مجلس و حضور نمایندگان مردم مراحل بعدی در خصوص قانون اساسی و انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: تا زمانی که دولت‌های مردمی به شکل اصولی خود تشکیل نشده باشند باید صبور بود و منتظر انجام اقدامات مؤثر برای تشکیل دولت‌های مردمی در منطقه باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه رابطه با کشورهای منطقه جزو اولویت‌های سیاسی خارجی ماست، افزود: کشورهایی که با مشارکت مردم اداره می‌شوند از استقلال بیشتری برخوردارند و زمینه را برای توسعه روابط بیشتر ایجاد می کنند.

وی گفت: ما از بیداری اسلامی در منطقه و در دست گرفتن حکومتها توسط ملت‌های منطقه استقبال می‌کنیم و آماده توسعه روابط هستیم اما شرایط آنها را نیز درک می‌کنیم و منتظریم با استقرار دولت‌های مردمی زمینه برقراری روابط رسمی فراهم شود.

خبرنگاری از مهما‌ن‌پرست درباره دستور کار مذاکره ایران و ۱+۵ سؤال کرد و اینکه آیا بسته پیشنهادی ایران در دستور کار این مذاکرات قرار دارد، که وی پاسخ داد بحث فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز کشور ما جزو دستور کار مذاکرات خواهد بود. مذاکرات حول محورهای موضوعات مختلف صورت می گیرد که یکی از آنها فعالیت‌های هسته‌ای ماست. باید صبر کنیم که چارچوب مذاکرات روشن شود و طرفین به توافق نهایی برسند.

سفر امروز وزیر خارجه عمان به تهران در حالی که علی اکبر صالحی روز گذشته میانجی‌گری عمان بین تهران و واشنگتن را رد کرده بود، سؤال یکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه بود که وی در این باره گفت: باتوجه به روابط بسیار خوب و قدیمی بین ایران و عمان، این سفر کاملاً منطقی به نظر می‌رسد و جزو اجزای یک روابط خوب محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در سفر مقاماتی همچون وزرای خارجه، مباحث دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و موضوعات بین‌المللی مورد مذاکره و توجه قرار خواهد داشت، گفت: ما به دنبال توسعه روابط با کشورهای منطقه هستیم و از این رفت و آمدها استقبال می‌کنیم و این سفرها و مذاکرات را به نفع مردم دو کشور و منطقه می‌دانیم.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه با رایزنی‌های منطقه‌ای بحران‌های موجود در منطقه سریعتر قابل رفع است و ثبات و امنیت و توسعه حاصل این همکاری‌های منطقه‌ای خواهد بود.

مهمان‌پرست در ادامه نشست امروز سه‌شنبه با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص انتقال گروهک تروریستی منافقین از پادگان اشرف به لیبرتی و خروج قطعی آنها از عراق، این را موضوعی خواند که جزو مسائل حاکمیتی عراق محسوب می‌شود و گفت: ما از این اقدام ملت عراق و اراده دولت آن استقبال کردیم و از آن حمایت می‌کنیم و چنانچه افرادی از مجموعه منافقین آماده بازگشت به کشور باشند، استقبال می‌کنیم.

مهمان‌پرست وجود عناصر تهدید کننده امنیت و گروه‌های دارای سوابق تروریستی در منطقه و به خصوص کشورهای همسایه را به هیچ وجه مورد حمایت هیچکدام از کشورها و ملت‌های منطقه ندانست و افزود: عزم ملت عراق و خواست دولت این کشور آن است که اینها صحنه منطقه و عراق را ترک کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از کمک‌های سازمان ملل و کمیسیاریای عالی پناهندگان این سازمان برای اخراج منافقین از عراق استقبال کرد و اظهار داشت:‌ ما از این اقدامات حمایت می‌کنیم.

یکی از خبرنگاران درباره نتایج سفر هیئت آژانس به تهران سؤال کرد که مهمان‌پرست هدف از سفر این هیئت به ریاست معاون مدیر کل آژانس را بازرسی ندانست و هدف را مذاکره و گفت‌وگو درباره همکاری ایران و آژانس برای ترسیم چارچوب ادامه گفت‌وگوها و همکاری‌ها در آینده عنوان کرد.

مهمان‌پرست درباره مشکلات و موانع بر سر راه مذاکرات ایران و 1+5 نیز خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که خواست اصلی کشور ما به رسمیت شناخته شدن حقش برای داشتن فناوری هسته‌ای در جهت اهداف صلح‌آمیز است.

وی با بیان اینکه در کشور ما چیزی به عنوان موضوع مورد مذاکره در قالب فعالیت هسته‌ای وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چرخه سوخت در ایران بومی شده و با همکاری و نظارت کامل آژانس و تعهداتی که ما به آژانس داریم و در قبال آن از حقوقی برخوردار هستیم، این فعالیت‌ها در راستای توسعه کشور ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر کشورهای طرف مذاکره ما با رویکرد منطقی وارد گفت‌وگو شوند و فضای همکاری با جوی مثبت و سازنده در مذاکرات حاکم شود، این آمادگی از طرف جمهوری اسلامی ایران و 1+5 وجود دارد که مذاکراتی ثمربخش داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما همیشه آماده مذاکره بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی می‌تواند در دستور کار مذاکرات باشد و باید صبر کنیم تا با توافق طرفین، چارچوب مذاکرات مشخص شود.

اقدام رژیم صهیونیستی با همکاری برخی گروه‌های لبنانی مخالف حزب‌الله در ارسال سلاح برای مخالفان دولت سوریه سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که مهمان‌پرست در این باره گفت: رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا در کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که نقش جدی در تقویت مقاومت در منطقه دارند، بی‌ثباتی و ناامنی ایجاد کند.

وی ادامه داد: یکی از فعال‌ترین عناصری که موضوع سوریه را هدف قرار داده و از همه توانش برای ایجاد ناامنی در این کشور بهره می‌برد، رژیم صهیونیستی است و کشورهای منطقه باید با هوشیاری برخورد کرده و متوجه باشند که هر اقدام غیرمنطقی آنها که منجر به تشدید بی‌ثباتی و ناامنی در سوریه شود، منافع رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه وارد کردن سلاح به سوریه و تجهیز گروه‌ها در این کشور توسط رژیم صهیونیستی از این رژیم انتظار می‌رود، چون که ماهیتی جنایتکارانه دارد و عملکردش مملو از اقدامات اینچنینی است، گفت: بیداری اسلامی و حرکت مردم مسلمان منطقه به سمت در دست گرفتن حکومت‌ها و مشارکت جدی در تعیین سرنوشت‌شان، وابستگی به آمریکا را قطع می‌کند و منافع کشورهای غربی و آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد که در صدر این منافع، امنیت رژیم صهیونیستی تهدید می‌شود.

وی گفت: بنابراین این رژیم برای فرار از این وضعیت و تغییر صورت مسئله‌ای که در منطقه اتفاق می‌افتد، دست به تحرکات زیادی زده و فتنه‌های زیادی را دنبال می‌کند و حامیان اسرائیل نیز از این فتنه‌ها حمایت می‌کنند تا موضوعات جدیدی به جای بیداری اسلامی در منطقه رخ دهد و یکی از آنها بحث سوریه و تغییر توجهات به سمت سوریه است تا نگاه‌ها از سایرین دور شود.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی در خصوص حمایت‌های جمهوری آذربایجان از رژیم صهیونیستی و اینکه گفته می‌شود این کشور ایستگاه امنی برای جاسوسان موساد شده،‌ گفت: ما انتظار احساس مسئولیت طرفینی در کشورهای منطقه داریم. شرایط منطقه حساس است و همه باید با هوشیاری متوجه فتنه‌های رژیم صهیونیستی باشند.

وی گفت: دام‌هایی که رژیم صهیونیستی در منطقه دنبال می‌کند، می‌تواند کشورهای منطقه را گرفتار کند و باید با هوشیاری مراقب تردد عناصر امنیتی رژیم صهیونیستی بود.

مهمان‌پرست با بیان اینکه جنایات و ترور جوانان ما به صراحت توسط مقامات صهیونیستی تائید شده خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه باید از فعالیت عناصر صهیونیستی در کشورهای خود ممانعت به عمل آورد.

وی با ذکر این نکته که ما تذکرات لازم را به آذربایجان دادیم و سفیرشان را احضار و متن اعتراضی خود را به آنها ارائه کردیم، خاطرنشان کرد:‌ البته مقامات جمهوری آذربایجان فعالیت عناصر صهیونیستی در این کشور را رد کرده و ادعا دارند که چنین تحرکی نیست.

وی ادامه داد: باید با هوشیاری و همکاری کشورهای منطقه مراقبت کنیم و اجازه ندهیم که فتنه‌های صهیونیستی منافع کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی آذربایجان را همسایه ایران برشمرد که دارای مشترکات فرهنگی و اعتقادی با ماست و افزود: زمینه‌های پولی برای توسعه روابط وجود دارد و باید با کمک هم ریشه‌های فتنه در منطقه را خنثی کرده و اجازه ندهیم این روابط مخدوش شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اقدامات وزارت خارجه برای همکاری در زمینه بازگرداندن خاوری به کشور با بیان اینکه سیستم قضایی در حال پیگیری این موضوع است و مرجع پیگیری نیز اینترپل می‌باشد، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های قضایی و امنیتی اقدامات خود را در این زمینه انجام می‌دهند و ما در هر مرحله‌ای که بتوانیم کمک کنیم حتماً در خدمت دستگاه‌های کشور خواهیم بود.

ادعای مطرح شده مبنی بر دخالت ایران در انفجارهای گرجستان،‌ هند و تایلند سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که مهمان‌پرست این اتفاقات را جریانی سازماندهی شده خواند که با ادعای مقامات آمریکایی در خصوص ترور سفیر عربستان در واشنگتن آغاز و پس از آن ادعا شد که این قضیه در آذربایجان دنبال می‌شود و در پی آن حوادث دهلی، گرجستان و تایلند رخ داد که اینها نشانگر یک سلسله تحرکاتی است که می‌تواند به هم مرتبط باشد و نشان از سناریویی است که هدف اصلی آن متهم کردن کشور ما به فعالیت‌های تروریستی و در راستای تخریب چهره جمهوری اسلامی است.

مهمان‌پرست با بیان اینکه نقش صهیونیست‌ها کاملاً در این سناریو روشن است، گفت: صهیونیست‌هایی که متهم به ترور دانشمندان هسته‌ای ما هستند برای فرار از این اتهام دست به اتهام زنی علیه کشور ما و ایجاد حوادثی در کشورهای مختلف زدند تا صحنه سیاسی را نسبت به خود تغییر دهند.

وی ادامه داد: منافقین که در شرایط سختی به سر می‌برند و اخراج‌شان از عراق آنها را دچار مشکلات جدی کرده به عناصر رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند تا به ملت ما ضربه وارد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اقدامات جنایتکارانه گروهک تروریستی منافقین علیه ملت ایران و عراق، خاطر نشان کرد: ارتباط و هماهنگی و انگیزه زیادی بین منافقین و صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به کشور ما و معرفی چهره‌ای منفی از ایران در بین ملت‌های منطقه وجود دارد.

به گفته وی تحقیقات باید ادامه یابد تا عناصری که توسط رژیم صهیونیستی این داستان‌ها را طراحی و دنبال کردند، شناسایی شوند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه ما به هیچ وجه ترور را به هیچ شکل آن تائید نمی‌کنیم، افزود:‌ باید جریان بین‌المللی برای ریشه کن کردن تروریسم به وجود آید. ما در این زمینه پیشقدم بودیم و خواهان موج عظیم بین‌المللی برای مقابله با تروریسم بین‌المللی هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان رژیم صهیونیستی را سمبل اقدامات تروریستی در دنیا خواند و افزود:‌ غربی‌ها با حمایت از این رژیم و گروه‌های تروریستی و پناه دادن و اجازه دادن به آنها برای تحرک و فعالیت در کشورهایشان، متهم اصلی در این زمینه هستند.

وی تصریح کرد: کشورهای منطقه باید با هوشیاری با این توطئه‌ها مقابله کنند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال تخریب روابط خوب ایران با کشورهای منطقه است و حاضر است برای این کار دست به هر اقدامی بزند،‌ گفت: ما آمادگی خود را برای همکاری با تایلند اعلام کردیم تا تحقیقات لازم به عمل آید و ریشه و عواملی که در این اقدامات دست داشتند، شناسایی شود.

پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در سوریه و عبور آنها از کانال سوئز سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره گفت تحرک نیروی دریایی کشور ما و در آب‌های بین‌المللی جزو حقوق آنها است و نباید حساسیت خاصی ایجاد کند. این توانایی و اقتدار کشور ما را ثابت می‌کند.

مهمان‌پرست با اعلام آمادگی ایران برای برقراری امنیت در منطقه و همکاری‌های نظامی با کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد: حرکت ناوهای ایرانی و عبور از سوئز و پهلو گرفتن در بنادر سوریه، برنامه‌ای از قبل تعیین شده بود و طبق برنامه کار انجام شد و نباید حساسیت ایجاد کند چراکه جزو حقوق ماست و نیروی دریایی ما با اقتدار کامل در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هر ناامنی مقابله می‌کند.

وی در خصوص آزادی 7 مهندس ایرانی ربوده شده در سوریه با بیان اینکه خبری مبنی بر آزادی این افراد دریافت نکردیم، گفت: تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد تا از طریق مقامات سوریه در کشورهایی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند، این افراد هر چه زودتر آزاد و به کشور بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات مجلس نهم با بیان اینکه هر چقدر میزان مشارکت مردم در این انتخابات بیشتر باشد، دستگاه سیاست خارجی با اقتدار بیشتری می‌تواند اهداف سیاست خارجی را دنبال کند، اظهار داشت:‌ مردم ما باید شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی و با احساس مسئولیتی که دارند با عشق و علاقه به نظام و با حضور در صحنه‌های مختلف به ویژه 22 بهمن امسال، این میزان مسئولیت پذیری خود را به نمایش گذاشت و بار دیگر در انتخابات مجلس با حضور گسترده خود حمایت قاطع از نظام و مشارکت در تعیین سرنوشت کشور را به نمایش می‌گذارد.

مهمان‌پرست به همکاری خوب مجلس هشتم و از جمله کمیسیون امنیت ملی با دستگاه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: مشورت‌ها و همکاری‌های خوبی صورت گرفت و امیدواریم در مجلس نهم با عزم و اراده نمایندگان و ملت برای حضور مؤثر در صحنه‌های مختلف به ویژه عرصه‌های بین‌المللی، شاهد همکاری، هماهنگی و رایزنی بیشتر بین مجلس و دستگاه سیاست خارجی باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که شرایط منطقه تغییر کرده و وارد دوره حساسی از تاریخ شدیم؛ گفت: نقش جمهوری اسلامی و تحولات منطقه کاملاً تعیین کننده خواهد بود و احساس مسئولیتی که همه بخش‌های کشور و ملت خواهند داشت باید متفاوت از گذشته باشد و مجلس با مسئولیت پذیری بیشتر و تحرک بالاتر، نقش مؤثری در این تحولات داشته باشد.

وی گفت:‌ نمایندگان مجلس با همکاری با دستگاه سیاست خارجی می‌توانند با کشورهای تازه استقلال یافته در منطقه همکاری ‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما از اینکه مردم با حضور گسترده خود و دقت‌شان مجلسی را انتخاب کنند که در صحنه‌های بین‌المللی همچون گذشته مؤثر و فعال باشد، استقبال می‌کنیم.

مهمان‌پرست درباره سرنوشت اتحادیه عرب که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: واقعیت این است که برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب ممکن است اهدافی را دنبال کنند که خواسته کشورهای مخالف منافع جهان اسلام را تامین می‌کند. تصور این که فعال شدن این کشورها علیه یک کشور در بین خودشان مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گیرد، تصوری اشتباه است و فتنه‌ای است که توسط کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی طراحی شده و یک گام آن هدف قرار دادن یکی از اعضای اتحادیه عرب است و گام بعدی هدف قرار دادن بقیه اعضاء.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: رویه‌ای که برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب دنبال می‌کنند، ممکن است در آینده نسبت به خودشان دنبال و در نهایت منجر به فروپاشی اتحادیه شود و وحدت کشورهای اسلامی را هدف قرار دهد.

وی از رهبران این کشورها خواست به درایت و هوشمندی بیشتری را داشته باشند.

یکی از خبرنگاران از سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسید که چرا در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادرات نفت به فرانسه و انگلیس قطع شد، که وی در این باره اقدام اتحادیه اروپا را در تحریم نفتی ایران غیرمنطقی و بر خلاف منافع دو جانبه و روابط موجود بین ایران و اتحادیه اروپا برشمرد و گفت: ‌به نظر می‌آید کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال فشارهای سیاسی مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی، وادار به حرکت در این مسیر شده‌ است که در درجه اول این فشار متوجه مردم اروپا و شرکت‌های اروپایی خواهد بود که در شرایط بسیار سختی قرار خواهند گرفت.

مهمان‌پرست به دعوت 6 سفیر اروپایی در تهران به وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: در خصوص روابط تجاری و نفتی دو جانبه بحث و گفت‌وگو شد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اگر قرار باشد این روابط ادامه یابد، باید برخی موارد مورد توجه و تاکید قرار گیرد، از جمله تضمین پرداخت بهای نفت ما و قراردادهای بلندمدت و میان مدت با فاصله‌های 3 تا 5 ساله و عدم لغو یکجانبه قرارداد به خرید نفت از ماست. به همان شکل که ما خود را متعهد به تامین انرژی مورد نیاز اروپا می‌دانیم آنها نیز باید خود را متعهد به تامین بهای نفت ما کنند.

وی افزود: کشورهای اروپایی باید خودشان تصمیم بگیرند چرا که آنها وارد مسیری شدند که نتیجه آن سخت‌تر شدن وضعیت مردم خودشان خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: متاسفانه نقش انگلیس و فرانسه در انجام خصومت‌های مختلف علیه کشور ما از همه پررنگ‌تر و برجسته‌تر است و اگر انگلیس و فرانسه در صدر این مسئله قرار می‌گیرند به خاطر نوع رفتاری است که علیه ملت ما انجام دادند.

وی افزود: ‌اگر رسانه‌ها و مقامات غربی ادعا می‌کنند همکاری نفتی بین ما، انگلیس و فرانسه وجود نداشته مگر همکاری بانکی بین ایران و انگلیس وجود داشت که آنها عنوان کردند ما این همکاری را ادامه نمی‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه موضوع غیر قابل تحمل برای آنها را در این دانست که یک ملت مستقل و مقتدر تصمیم می‌گیرد و آنچه منافعش را تامین می‌کند، دنبال می‌کند.

مهمان‌پرست ادامه داد: آنها باید متوجه باشند که از موضع برابر و با احترام متقابل باید با ملت ما صحبت و برخورد کنند و تصور وجود امپراطوری‌های سابق و استعماری گذشته است و باید خودشان را آماده کنند با ملت‌های مستقل و مقتدر برخورد برابر و محترمانه داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رفراندوم قانون اساسی در سوریه و انتخابات ریاست جمهوری در یمن خاطرنشان کرد:‌ آنچه برای ما اهمیت دارد، احترام به نظر مردم در کشورهای منطقه است و اینکه نظر اکثریت مردم تامین شود و اکثریت مردم خواسته‌های خود را بیان و نقش خود را ایفا کنند.

۱۳۹۰/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...