نسخه چاپی

دیشب خورشید در چند جا غروب نكرد +عكس

ساعت 3:39 بامداد امروز (به وقت ایران)، خورشید به نقطه انقلاب تابستانی رسید و باعث شد كه امروز (اول تیر) طولانی‌ترین روز سال شود. در مناطق قطبی، این پدیده باعث وقوع خورشید نیمه‌شب و تاریكی مطلق شد

به گزارش نما، در این تصویر که بابک امین‌تفرشی، عکاس ایرانی از شمال نروژ و حوالی نیمه‌شب گرفته، خورشید را می‎بینید که موازی افق در حال حرکت است. این پدیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که در روز اول تیرماه، خورشید برای تمام مناطقی که در عرض‏های بالاتر از 66.5 درجه قرار دارند، در تمام طول شبانه‌روز بالای افق قرار می‎گیرد و عملا به جسمی دورقطبی (پیراقطبی) تبدیل می‏شود. دلیل این پدیده انحراف محور دوران زمین به اندازه 23.5 درجه نسبت به صفحه مداری (دایره‌البروج) است.

به گزارش خبر، طور مشابه، دیشب در مناطق قطبی نیم‏کره جنوبی طولانی‎ترین شب یلدای زمین اتفاق افتاد و خورشید اصلا طلوع نکرد. انحراف 23.5 درجه‏ای مدار زمین سبب شده است توالی فصول در دو نیمکره شمالی و جنوبی زمین برعکس باشند. این پدیده در حوالی قطب‏های شمال و جنوب جغرافیایی زمین به اوج خود می‎رسد، به طوری که در آنها شش ماه روز دائم و شش ماه شب دائم اتفاق می‎افتد.

000000000000000000000.jpg

۱۳۹۱/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...