نسخه چاپی

پیشنهاد تغییر 257 تعرفه كالا برای سال 94

مدیركل تعیین تعرفه گمرك ایران گفت: گمرك پیشنهاد تغییر ۲۵۷ تعرفه كالا برای سال آینده داده است.

به گزارش نما ، عبدالرضا غلامی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه سال 92 برای کتاب مقررات صادرات و واردات سال جاری 1500 اشکال مقرراتی و تعرفه‌ای در آوردیم، اظهار داشت: 99 درصد این اصلاحات انجام شده و نیز امسال به دنبال شفاف‌سازی، تسهیل و روانسازی تعرفه هستیم، تا بدون تفسیرهای گوناگون منجر بهبود فضای کسب و کار شود.

مدیرکل دفتر تعیین تعرفه گمرک ایران با اشاره به اینکه شفاف شدن تعرفه‌ها و تسهیل آن منجر به کاهش انگیزه قاچاق می‌شود، تصریح کرد:‌ هر چه تعرفه زیادتر باشد، منجر به قاچاق کالا و سوء‌ استفاده افراد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه حدود 257 پیشنهاد تعرفه‌ای برای سال 94 ارائه شده، بیان داشت:‌ این مباحث می‌تواند بسیاری از اختلافات و بروکراسی مربوط به کالا و صاحبان آن را کم کند.

غلامی ادامه داد:‌ اقدامات انجام شده در راستای تسهیل امور برای واحدهای تولیدی بوده که بتوانند مواد اولیه خود را راحت‌تر به داخل بیاورند.

به گفته مدیرکل دفتر تعیین تعرفه گمرک، ایجاد و شماره تعرفه و پیشنهاد ماخذ آن به کمیسیون ماده یک، موجب کاهش اختلاف شده است، زیرا برخی از تعرفه‌ها در بسیاری از آزمایشگاه‌های استاندارد قابل بررسی نبوده و به همین منظور این تعرفه‌ها اصلاح یا حذف شده است.

وی با بیان اینکه سامانه جامع گمرکی منجر به شفاف‌سازی تعرفه‌ها و فرآیندها خواهد شد، گفت: در این سامانه، امکانی به منظور ارزش گذاری کالا بر مبنای تعرفه در حال اجرا است که به ساماندهی طبقه‌بندی کالا بر اساس مشخصات با کد تعرفه HS می‌پردازد.

غلامی به پرونده‌های محصولات دریایی و اختلاف پیش آمده در تعرفه ماهی‌های وارداتی پرداخت و افزود: حدود 15 پرونده بزرگ در اداره تعرفه وجود داشت که 400 تا 500 تن ماهی دپو شده و سردخانه‌های استاندارد نیز وجود نداشت و به دلیل اشکال در تعرفه، منجر به از بین رفتن سرمایه شد.

وی ادامه داد: طبق تعرفه‌های کنونی محموله بیش از 10 کیلوگرم ماهی در بسته‌بندی‌ها با تعرفه 6 درصد وارد می‌شود و در این راستا به منظور حمایت از تولید با جهاد کشاورزی نامه‌نگاری شد، اما حمایت و همکاری صورت نگرفت. اکنون تعرفه‌ ماهی‌ها فاصله 4 تا 75 درصدی دارد و تمام طبقه تعرفه‌ای را پر کرده است، اما هیچ کس سوال نمی‌کند که چرا این همه طبقه تعرفه‌ای وجود دارد، در حالی که در دنیا 3 طبقه تعرفه مشاهده می‌شود.

غلامی با اشاره به تعرفه ماهی قزل‌آلا تصریح کرد:‌ در حال حاضر تعرفه زنده یا کشته این نوع ماهی 40 درصد است، اما فیله بسته‌بندی شده آن 4 درصد است، در حالی که تعرفه ماهی قزل زنده یا کشته‌ قزل آلا را برای حمایت از صنعت تولید و فرآوری می‌توان کاهش داد.

به گزارش فارس بالا بودن تعرفه واردات ماهی زنده به دلیل احتمال ورود بیماری همراه با آبزی است و تنها نمی‌توان دید اشتغال و فرآوری داشت.

مدیرکل تعیین تعرفه گمرک، با تاکید بر اینکه منطقی بین ماخذ و تعرفه ماهی وجود ندارد، بیان کرد: نامه‌نگاری با جهاد کشاورزی صورت گرفته تا یکسان‌سازی و تسهیل در امور تعرفه‌ای صورت بگیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر کد تعرفه‌ای میان سازمان توسعه تجارت و گمرک متفاوت نبوده و یکسان است.

۱۳۹۳/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...