نسخه چاپی

انتقاد وزیر از پیشگویی برای طرح‎تحول‎سلامت

سیدحسن هاشمی ادامه داد: آنها می‌گفتند طرح تحول سلامت تبدیل به طرح‌های مشابهی مانند مسكن مهر، هدفمندی و غیره می‌شود و بنا دارند با حاشیه‌سازی و اطلاعات غلط، شرایطی را به وجود آورند كه اعتبارات پیشنهادی از سمت دولت در مجلس دچار آسیب شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، وزیر بهداشت گفت:‌ به دنبال پایدار کردن بودجه های سلامت هستیم تا اعتبارات ما مورد تعرض دیگران و دستگاه‌های اجرایی قرار نگیرد. بعضی‌ها انگار از روی عمد می‌خواهند مردم را نگران کنند و ظاهراً چون پیشگو هم هستند می‌گویند این طرح حداکثر دو سال بیشتر ادامه نخواهد داشت.

سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم معرفی 12 فرآورده دارویی جدید با اشاره به آغاز بسته نظارتی طرح تحول نظام سلامت گفت: نظارت بخشی از کار است و آن را جدا از سایر گام‌های این طرح نمی‌دانیم، اما با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که یکی از آنها اعتبارات است، اکنون که فصل بودجه است و بودجه به صحن مجلس می‌آید، بعضی‌ها انگار از روی عمد می‌خواهند مردم را نگران کنند و ظاهراً چون پیشگو هم هستند، از قبل پیشگویی می‌کردند که این طرح حداکثر دو سال بیشتر ادامه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: آنها می‌گفتند طرح تحول سلامت تبدیل به طرح‌های مشابهی مانند مسکن مهر، هدفمندی و غیره می‌شود و بنا دارند با حاشیه‌سازی و اطلاعات غلط، شرایطی را به وجود آورند که اعتبارات پیشنهادی از سمت دولت در مجلس دچار آسیب شود.

وزیر بهداشت گفت: من مطمئنم نمایندگان مجلس که شاهد خدمات ارزنده وزارت بهداشت و رضایتمندی مردم بودند، به این صحبت‌ها توجه نخواهند کرد و جبران می‌کنند به نحوی که بتوانیم قدم‌های بعدی را برای تکمیل طرح برداریم.

هاشمی بر پایدار شدن اعتبارات تأکید کرد و گفت: اینکه هر روز تن ما بلرزد، از اینکه سازمان مدیریت پول می‌دهد، کمیسیون تلفیق چه تصمیمی می‌گیرد، صحن مجلس چه تصمیمی می‌گیرد، آیا تخصیص می‌یابد یا خیر؟ نمی‌توان برنامه اجرا کرد و سلامت مردم را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: لازم است اعتبارات ما مانند سایر اعتبارات سازمان‌ها مثل وزارت نیرو، وزارت نفت که قیمت‌گذاری می‌شود و پول هم در آن حوزه می‌آید، پایدار باشد. ما پیشنهاد داده‌ایم بخشی از مالیات بر ارزش افزوده را دراختیارمان قرار دهند و اعتبارات ما را به طورکلی حذف کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: به این ترتیب، باعث می‌شود اعتبارات ما مورد تعرض دیگران و دستگاه‌های اجرایی قرار نگیرد.

هاشمی دومین مشکل را بیمه‌ها دانست و گفت: امیدوارم این مشکل در این دولت حل شود. بیمه‌ها با طرح تحول سلامت همکاری خوبی داشته‌اند و این نشانه ناسپاسی نیست، اما بیمه ما با بیمه کارآمد و ارزشمند فاصله زیادی دارد، مطمئنم تجمیع بیمه‌ها روزی اتفاق خواهد افتاد و این یک خدمت به مردم است.

وی گفت: هر دولت و هر مجلسی که بتواند برگه‌های بیمه را به اوراق بهادر تبدیل کند حق مردم را ادا کرده است. موضوع نیروی انسانی نیز چالش دیگری است که از اول دولت تاکنون حتی مجوز استخدام یک نفر را نتوانسته‌ایم داشته باشیم. اکنون بیمارستان‌هایی داریم که تکمیل شده، اما به دلیل نبود نیروی انسانی به بهره‌برداری نرسیده است.

هاشمی افزود: در کنار حاشیه‌هایی که اشخاص ممکن است برای تمام طرح‌های ملی ایجاد کنند، ما خیلی توجه نمی‌کنیم و امیدواریم دیگران هم در حوزه تصمیم‌سازی به حاشیه‌ها توجه نکنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت دارو گفت: تولید 96 درصدی داروی داخل را داریم، البته بخشی از مواد اولیه از خارج وارد می‌شود و آنچه به طور خالص می‌توانیم ادعا کنیم 50 درصد است.

وی ادامه داد: رقم صادرات ما باید از مرز 150 میلیون دلار فعلی به 1500 میلیون دلار افزایش یابد و این خواسته بلندپروازانه‌ای نیست، اگر حمایت از تولید داخل شود، ظرف چند سال آینده به این هدف می‌رسیم.

وزیر بهداشت گفت: هدفگذاری برای این دولت در بحث صادرات 500 میلیون دلار است.

وی افزود: این 12 قلم دارویی که به بازار معرفی می‌شود، حداقل 100 میلیون دلار سالانه صرفه‌جویی ارزی در پی خواهد داشت. این داروها نیز تحت پوشش حمایتی بیمه و وزارت بهداشت قرار خواهند گرفت.

۱۳۹۳/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...