نسخه چاپی

قطعات مترو بیشتر اروپایی است تا چینی

مدیرعامل شركت بهره برداری متروی تهران گفت:قطعات مترو بیشتراروپایی است تاچینی و اگر تولیدات داخلی به این كیفیت برسند ما واردات را قطع می كنیم .

به گزارش نما به نقل از مهر، محسن نائبی در نشست خبری اولین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی درصنعت مترو در جمع خبرنگاران گفت: اکنون در کلانشهر تهران مترو انتخاب نیست بلکه الزام است و همین الزام مدیریت شهری را بر آن داشته توسعه حمل و نقل ریلی را در اولویت برنامه های خود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مترو در شرایطی در تهران گسترش می یابد که در تحریم به سر می بریم و بسیاری از سازنده های قطعات صنعتی مترو با بی میلی و بی رقبتی با ما همکاری می کنند، گفت: ساخت مترو و بهره برداری از آن نباید درسایه بی رقبتی کشورهای خارجی و تحریم ها با کوچکترین خللی مواجه شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در سایه فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به نیاز قطعات جانبی در چرخه حمل ونقل ریلی تصمیم گرفتیم از ظرفیت بسیار خوب کشور در تولید قطعات جانبی صنعت مترو استفاده کنیم .

نائبی افزود: تجربه نشان داده هر وقت به نیروهای داخلی اعتمادکرده ایم بسیار موثر قدم برداشته اند. لذا در شرایطی که 5 هزار قطعه در هر قطار مترو وجود دارد و می بایست از کشورهای خارجی تامین شوند با تکیه بر تولیدات داخلی وابستگی مان را به حداقلی خواهیم رساند.

به دنبال خودکفایی صددرصدی در صنعت مترو هستیم

مدیرعامل شرکت بهره برداری تصریح کرد: در حال حاضر تاسیسات در خطوط مترو اعم از تاسیسات ثابت و متحرک نقش بسیار مهمی دارند که باید در این زمینه به خودکفایی داخلی برسیم. همچنین شبکه برق رسانی نیز در اولویت قرارداشته که تامین هرکدام از این بخش ها نیازمند صنعتگران داخلی است .

وی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه مشارکت تولید کنندگان ایرانی درصنعت مترو تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتی است برای خودباوری و اعتماد به توان داخلی. امیدواریم صنعتگران داخلی این فرصت را غنیمت شمرده و با ارایه بهترین محصولاتشان در نمایشگاه شرکت کنند.

به گفته نائبی بالغ بر 70 شرکت برای حضور در نمایشگاه مشارکت تولید کنندگان ایرانی در صنعت مترو اعلام آمادگی کردند. این نمایشگاه در محل نمایشگاه برج میلاد طی روزهای 28 تا 30 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

نائبی با تاکید بر اینکه اکنون تنها ساخت 20درصد از قطعات جانبی مترو در داخل کشور صورت می گیرد، گفت: هزینه صرفه جویی ارزی استفاده از تولیدات داخلی هنوز برآورد نشده اما قطعا بومی سازی مترو نیاز امروز و فردای ماست .


برای پله برقی ها از هر شرکتی که نیاز داخل را برمبنای تامین و نگهداری برآورد کند، حمایت می کنیم

وی در خصوص تامین پله های برقی خطوط مترو هم اظهارکرد: اینکه پله های برقی دچار خرابی ممتد نشوند بسیاز حائز اهمیت است که دراین رابطه از هر شرکتی که بتواند نیاز داخل را برمبنای تامین و نگهداری برآورد کند را حمایت خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو با تاکید بر اینکه رویکرد ما در استفاده از پله برقی های داخلی، پله های روشن و آماده به کار است، گفت: به دنبال آن هستیم شرکتی پله های برقی را تامین کند که تعمیر و نگهداری از آن را نیز بر عهده بگیرد .

نائبی تصریح کرد: این که چگونه و چه زمانی به خود کفایی صددرصدی در تولیدات قطعات مترو برسیم به عملکرد و همت تولیدکنندگان داخلی بستگی دارد.

قطعات مترو بیشتر اروپایی است تا چینی

وی در پاسخ به اینکه اکنون بسیاری از قطعات از چین وارد شده و به نوعی چینی ها بر بازار تامین قطعات جانبی مسلط شده اند، گفت: متاسفانه باورها بر این است که ما قطعات را از چین تامین می کنیم. این در حالی است که بسیاری از قطعات مترو از اروپا تامین می شود و به طور قطع اگر تولیدات داخلی قدرت رقابت با سازندگان اروپایی را داشته باشند به طور حتم نیاز به خرید از اروپا و یا چین قطع خواهد شد.

نائبی در پاسخ به واریز یارانه دولتی مترو گفت: همه ساله مبلغی را ما و شورای اسلامی شهر به عنوان سهم دولت براساس یک سوم سهم دولت در هزینه سفر اعلام می کنیم و مبلغی هم در بودجه دولتی مطرح می شود. اکنون از مبلغ مصوب مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 93 نزدیک به 60 درصد پرداخت شده است. این درحالی است که آن چیزی که براساس یک سوم سهم دولت باید پرداخت می شد بسیار کمتر از سهم دولت است .

نصب درهای شیشه ای در ایستگاه مترو فرودگاه امام(ره)

وی در پاسخ به ساخت درب های شیشه ای در خصوص مترو گفت: مقرر شده به صورت پایلوت در خط فرودگاه امام (ره) درب های شیشه ای نصب شوند و چنانچه موفقیت آمیز بود در سایر خطوط نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت .

نائبی درخصوص محاسبه تعرفه برق صنعتی برای هزینه برق مترو گفت: متاسفانه هنوز پول برق مترو را با تعرفه صنعتی پرداخت می کنیم .

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کمتر از ده درصد از مردم از بلیت های یک سفره و دو سفره استفاده می کنند، گفت: اکنون اگر بلیت اعتباری داشته باشیم به ازای 10 کیلومتر پیمایش 180 تومان پرداخت می شود. در حالی که سهم مسافر یک سوم از بلیت مترو است. این در شرایطی است که با تصویب شورای شهر تنها 50 تومان بر قیمت بلیت مترو در سال آتی افزوده شده و ما تابع اجرای قانون هستیم .

۱۳۹۳/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...