نسخه چاپی

مطهری باز هم جرأت حمایت از فتنه گران را دارد؟

عکس خبري -مطهري باز هم جرأت حمايت از فتنه گران را دارد؟

«هر كاری امام كردند درست است كه معلوم نیست حرف درستی باشد. ثانیاً حصری كه در آن موقع بود با حصری كه امروز هست متفاوت است... من كلاً این روش را قبول ندارم، چه در دوره امام چه امروز»

به گزارش نما ،با کمی اصرار و پیگیری قرار برای مصاحبه با دکتر علی مطهری صبح دوشنبه 8 بهمن در دفتر ایشان در خیابان پاسداران تعیین می‌شود؛ همان دفتری که سال گذشته ماجرای شنود از آن جنجالی شده بود. قبل از مصاحبه 6 محور برای گفت و گو ارسال کرده بودیم:
1- تبیین شعارهای اصیل انقلاب اسلامی مانند «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» و «عدالت اجتماعی» و نسبت این شعارها با وضعیت کنونی جامعه
2- تبیین موضع جنابعالی در سختگیری در مسائل اجتماعی – فرهنگی و تکثر در مسائل سیاسی
3- ریزش‌های تاریخ انقلاب مانند نهضت آزادی و آیت الله منتظری و مبنای رفتار امام خمینی در حذف نهضت آزادی و منع آیت الله منتظری از فعالیتهای سیاسی
4- تبیین تفاوت مبنای تفاوت رفتاری و تحلیلی با ولایت فقیه و نسبت آن با فصل‌الخطاب بودن رهبری
5- تبیین مبنای این استراتژی که «هر جا دشمن از ما تعریف کرد، اشتباه کرده‌ایم»
6- آسیب‌های تحریف شعارهای اصیل انقلاب توسط افراد و جریان‌های سیاسی با استناد به مواضع رهبران انقلاب اسلامی
7- سئوالاتی که پیرامون نظر جنابعالی در باره وقایع سال 88، روز 9 دی و حصر وجود دارد.»
رأس ساعت مقرر در دفتر آقای مطهری حاضر شدیم و پس از چند دقیقه تأخیر، گفت و گو شروع شد. ابتدای گفت و گو از آقای مطهری می‌خواهیم که وقت اختصاص یافته برای مصاحبه را اعلام کند که می‌گوید نهایتاً یک ساعت، لذا از محورهای اول می‌گذریم و با سئوال «شما اصولاً فصل‌الخطاب بودن رهبری در مسائل سیاسی را قبول دارید یا نه؟» گفت و گو را آغاز می‌کنیم. در ادامه گفت و گو دچار چالش می‌شود و در باره موضوعاتی مثل فتنه 88 و حصر سران فتنه، 9 دی، سیره امام خمینی در برخورد با مخالفین، ولایت فقیه و شنود دفتر بحث می‌شود.
پس از پایان مصاحبه عکسی به یادگار انداختیم و آقای مطهری پس از توضیح کوتاهی در باره ماجرای فحاشی و درگیری‌اش با یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی و پرسیدن این سئوال که آیا نشریه شما به آقای دکتر احمدی‌نژاد وابسته است با خنده گفت: معاون پارلمانی سابق آقای احمدی‌نژاد می‌گفت، اخلاق رفتار تو [علی مطهری] و احمدی‌نژاد یکی است!
به هر حال وقتی از دفتر دکتر علی مطهری بیرون آمدیم، بیش از هر چیز از شنیدن پاسخهایی که به سئوالاتمان داده بود، متعجب بودیم و فکر نمی‌کردیم که استدلال و حرفهای آقای مطهری در باره مسائل سیاسی و تاریخی اینقدر سست و ضعیف باشد.
از ابتدا قرار بود مطابق روال عادی اغلب مصاحبه‌ها، متن پیاده شده مصاحبه را برای ایشان فرستاده و ایشان آن را چک و تأیید کند و ما نیز عیناً متن مصاحبه را منتشر کنیم اما وقتی دو روز بعد متن ارسالی ایشان را دیدیم، متوجه شدیم ایشان اساساً مساحبه را نه «اصلاح و ویرایش» بلکه «تغییر» داده و «تحریف» کرده‌اند؛ به نحوی که ماهیت بسیاری از پاسخ‌های ایشان تغییر کرده بود. برخی نکات و محورهایی که ایشان در باره آنها سخن گفته و آنها را به چالش کشیده بود، حذف و جملاتی دیگر اضافه شده بود که با آنچه ایشان گفته بود، از اساس تفاوت داشت. برخی سئوالات و جوابها نیز اساساً توسط ایشان حذف شده بود. همه این ضرب و جرح‌ها در نهایت ما را با متنی مواجه می‌ساخت که بیش از آنکه به «مصاحبه» شبیه باشد، «مقاله‌ای ویرایش شده» بود که نویسنده‌اش استدلال‌های سست آن را حذف و وجه دیگرش را برجسته کرده بود و مصاحبه کننده نیز دست و پا بسته در خدمت گوینده بود!
اصلاحات اساسی که آقای مطهری روی متن مصاحبه انجام داده، بر خلاف اصول حرفه‌ای و عدم احترام به حق خواننده بود. چرا که موضوعات مورد بحث در این مصاحبه یکی از مسائلی است که آقای مطهری قریب به دو سال است با دستاویز قرار دادن آنها به طور نوبه‌ای در جامعه ایجاد تنش و اختلاف کرده و اساس نظام را با مستمسک قرار دادن همین ادعاها در خصوص حصر آقایان موسوی و کروبی، ظالم معرفی می‌کند. بنابر این حق طبیعی خواننده و افکار عمومی است که این ادعاها را در قالب و محک یک گفت و گوی صریح و چالشی سنجیده و آنگاه خود قضاوت کند. اما آقای مطهری با مغلوب کردن بخش‌های اساسی مصاحبه، مانع از آن شده است که در موضوع حصر و دیگر تناقضات ایشان مانند ضعف استدلال و عدم اشراف وی بر اصول قانون اساسی، قوانین عمومی کشور سابقه تاریخی و سیره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در برخورد با جریانهای ضد انقلاب روشن شود. به عنوان مثال ایشان در پاسخ به سوال «شما فرمودید در جمهوری اسلامی حصر یک سنت غلط است. بنیانگذار این سنت چه کسی بود؟» چنین گفته‌اند: «شاید امام بودند، ولی اینکه هر کاری امام کردند درست است که معلوم نیست حرف درستی باشد. ثانیاً حصری که در آن موقع بود با حصری که امروز هست متفاوت است... من کلاً این روش را قبول ندارم، چه در دوره امام چه امروز...» اما آقای مطهری در متن ویرایش شده این پاسخ‌ها را حذف و به جای آن چنین نوشته‌اند: «اینکه چه کسی اولین بار پیشنهاد کرده است، نمی‌دانم.»
علاوه بر موضع حصر، ماجرای کار گذاشتن شنود در دفتر ایشان نیز یکی دیگر از مسائلی بود که ایشان به خاطر آن مدتی جامعه را متشنج کرده و برخی نهادهای امنیتی را مورد هجمه قرار داده بود. ایشان در پاسخ به سئوال «هشداری هم که [نهادهای امنیتی] به شما داده بودند فقط در باره دراویش گنابادی بود، می‌گویند کسی بود که ارتباطات جاسوسی داشت و ما هم قبلش این را به آقای مطهری گفته بودیم» چنین می‌گویند: «خب بالاخره اینها توی این شنودها افراد زیادی آمدند و شاید چیزهایی مطرح بوده؛ مثلا یک خانمی بود که سالها در کانادا بود. این همکار قدیم ما در رادیو بود. این آمده بود اینجا و صحبت می‌کرد. اینها گفتند چون سالها کانادا بوده، احتمالا می‌خواسته به شما نزدیک شود. چیزی نگفتند که جاسوسی بود. بعداً که اعلام شد، ما دیدیم توی کیهان نوشته مسئله جاسوسی بود. این بنده خدا اصلا به جاسوس نمی‌خورد. طرف اصلا توی این فازها نیست. می‌خواستند یک مستمسکی درست کنند که این کار را موجه جلوه دهند، در حالی که اصلاً این حرفهای بی خودی بود. این خانم از همکاران قدیم 30 سال پیش رادیو بود. مثل اینکه این برایشان مسئله بود، مدت‌ها در کانادا بود. گفتند این می‌خواسته به شما نزدیک بشود و اطلاعات بگیرد و ببرد.»
اما آقای مطهری در متن ویرایش شده این پاسخها را حذف و به جای آن چنین نوشته‌اند: «خیر این طور نبود. بعد از آن که من قضیه را اعلام کردم دیدم کیهان نوشته مسئله جاسوسی بوده که مثلاً فردی که چند سال در خارج از کشور بوده می‌خواسته به من نزدیک شود. اما معلوم بود که این یک توجیه است و می‌خواهند این کار را موجه جلوه دهند، در حالی که اصلا این حرفهای بی خودی بود. در این گونه موارد بهتر است دستگاه خاطی عذرخواهی کند. در این صورت اعتماد مردم به آن دستگاه بیشتر می‌شود ولی متأسفانه فرهنگ عذرخواهی در مسئولان کشور ما بندرت وجود دارد.»
به هر روی اگر بخواهیم چرایی این عملکرد غیرحرفه‌ای و نادرست آقای مطهری در تحریف مصاحبه را بررسی کنیم، دو فرضیه قابل طرح است:
1- آقای مطهری پس از مطالعه متن مصاحبه به بی پایه بودن نظرات خود در باره حصر و دیگر مسائل مورد بحث پی برده، بنابر این سعی کرده که محترمانه باب این بحث را بسته و طرح مجدد موضوع را منتفی یا موکول به تحقیقات بیشتر روی سیر مسئله و استنادات قانونی آن کند.
2- 2- آقای مطهری جسارت و شهامت انتشار اظهاراتش در این مصاحبه را نداشته و تصور می‌کند انتشار این مصاحبه مساوی با پایان ادعاهای تنش‌آفرین او در موضوع حصر است؛ بنابر این با انگیزه زنده نگه داشتن موضوع از انتشار مصاحبه‌ای که رسوا کننده بی منطقی او در موضوع حصر است، طفره می‌رود.
به هر حال «رمز عبور» با توجه به تعهد اخلاقی و حرفه‌ای خود در این شماره تصمیم به انتشار متن کامل گفت و گو را ندارد و در ضمن متن اصلاح شده مصاحبه توسط آقای مطهری را نیز به دلیل تقلب به کار رفته در آن منتشر نخواهد کرد. اما از آنجایی حرمت و آبروی نظام اسلامی محترم‌تر از آن است که بازیچه دست عده‌ای قرار بگیرد، در صورت تکرار ادعاها و اظهارات بی اساس آقای مطهری رد باره حصر = که نشانگر صحت فرضیه دوم خواهد بود – متن کامل و قابل صوتی مصاحبه را عیناً منتشر خواهد کرد. چرا که حرمت نظام اسلامی بسیار بالاتر از آن است که برخی افراد، بی اطلاعی‌شان از قوانین عمومی کشور و بی اطلاعی‌شان از تاریخ انقلاب را در صدای بلند شیپور «رفع حصر» گم کرده و مستمسک هجمه داخلی و خارجی علیه انقلاب اسلامی کنند.
منبع:رمزعبور

۱۳۹۳/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...