نسخه چاپی

اینجا روزگاری سد بود ‌+ عكس

عکس خبري -اينجا روزگاري سد بود ‌+ عکس

سد خاكی شهر نوبران از توابع شهرستان ساوه كه در چند سال گذشته افزایش حجم آب آن منجر به سرریز شدنش می‌شد، امسال تشنه‌تر از همیشه بوده و قطره‌ای آب در آن وجود نداشته و خشك شده است.

به گزارش نما، مدیر امور منابع آب ساوه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: علت اصلی جاری نشدن آب رودخانه‌ها و ذخیره در بندهای خاکی، کم شدن ریزش‌های آسمانی بوده و بر همین اساس در بندهای خاکی نوبران در حال حاضر هیچ آبی ذخیره نشده است.

سد نوبران

نقی بهجت با بیان اینکه این سد خاکی به همت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری احداث شده است، افزود: این بند خاکی برای ذخیره‌سازی آب جهت تغذیه قنوات بخش نوبران، پایین‌دست، دشت مزلقان و روستاهای در مسیر احداث شده است.

وی اجرای پروژه‌های آبخیزداری و تامین آب آبخوان‌های پایین‌دست را از مهمترین اهداف احداث این بندهای خاکی دانست و افزود: در این بند خاکی در گذشته تا 500 لیتر بر ثانیه ورودی آب اندازه‌گیری شده است، به طوری که گاه حجم ورودی آب به این مخزن سرریز می‌شد اما متأسفانه امروزه شاهد خشک شدن این بندها هستیم.

وی اضافه کرد: در بند خاکی شماره یک نوبران 250 هزار متر مکعب گنجایش آبگیری وجود دارد و در بند خاکی شماره دو نیز حدود 150 متر مکعب حجم آبگیری پیش‌بینی شده است، اما دریغ از یک قطره آب که بتواند بخشی از نیازهای کشاورزی منطقه را تامین کند.

مدیر امور منابع آب ساوه با اشاره به میزان بارندگی‌های سال آبی(از ابتدای مهرماه سال جاری تا پایان شهریورماه سال آینده) گفت: براساس اعلام ایستگاه الکترونیکی هواشناسی مستقر در امور منابع آب ساوه میزان بارندگی‌ها در سال آبی قبل 132 میلیمتر بوده و این در حالی است که این میزان امسال به 61.9 میلیمتر کاهش پیدا کرده است و این بیانگر کاهش 50 درصدی بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

وی میزان بارندگی‌های ثبت شده در روزهای گذشته در این شهرستان را که هوای بارانی داشته است، 18.1 میلی متر بیان کرد و افزود: با وجود این میزان بارندگی اما، همچنان شاهد عدم ورود آب‌های سطحی به بندهای خاکی منطقه هستیم.

به گفته وی، جمع نشدن آب در این مخازن موجب کم شدن آب قنوات پایین‌دست مخازن خواهد شد و این امر تاثیر بسزایی در منابع آب‌های زیر زمینی دارد.

بهجت با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد آب‌های موجود، در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود به بیان اقدامات و راهکارهای عملی به منظور مدیریت مصرف آب در این بخش پرداخت و تصریح کرد: به منظور مدیریت در مصرف آب علاوه بر ارائه راهکارهای لازم به منظور صرفه‌جویی در مصرف این مایع حیاتی، اجرای شیوه‌های آبیاری نوین و نصب کنتور هوشمند در چاه‌های دارای پروانه الزامی شده است.

سد نوبران

وی ادامه داد: در حال حاضر با هماهنگی اداره توزیع برق ساوه این کار که عامل مهمی در صرفه‌جویی مصرف آب است، آغاز شده و در راستای تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی، اداره امور آب ساوه با اقدامات سلبی در حال پیگیری اموری همچون تقلیل منصوبات چاه‌های کشاورزی دارای پروانه است.

به گفته وی، جلوگیری از حفاری غیرمجاز نیز از دیگر اقدامات است، به طوری که در حال حاضر هیچ چاه غیرمجاز شناسایی شده در دشت ساوه وجود ندارد و برای تعدادی از چاه‌هایی که حکم دادگاه داشتند نیز، پرکردن و مسلوب‌المنفعه شدن در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته جهت تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی دشت ساوه و نوبران است و بر اساس قانون ممنوعیت حفر چاه به منظور جلوگیری از افزایش افت آب زیرزمینی در ساوه و نوبران بر اساس ماده چهار قانون توزیع عادلانه آب حفر چاه عمیق، نیمه عمیق و احداث قنات یا هرگونه افزایش بهره‌برداری از منابع تا سال 96 ممنوع است.

۱۳۹۳/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...