نسخه چاپی

فشار‌ آمریكا و دردسرهای واردات دارو

رئیس سازمان غذا و دارو، آخرین جزئیات تحویل دارو به ایران از طرف كشورهای هند، چین، ژاپن، كره و تركیه در ازای پول نفت و گاز به دلیل تحریم‌های یك‌جانبه آمریكایی‌ها را تشریح كرد.

به گزارش نما به نقل از جهان، آمریکا، بریتانیا، کانادا سه کشور اصلی هستند که دولت آنها به پیروی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های یکجانبه ای را علیه برنامه اتمی ایران به تصویب رساندند. از حیث تنوع و گستردگی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران یکی از وسیع ترین تحریم‌های تصویب شده یک جانبه علیه یک کشور است. به دلیل ارتباطات وسیع سیاسی و تجاری با کشورهای مختلف جهان، آمریکا بسیاری از تحریم‌های یک جانبه اش علیه ایران را توانسته عملاً به دیگر کشورها تسری دهد. برای مثال برخی از شرکت‌هایی که عمده سهام آنها متعلق به شرکتها یا سرمایه گذاران آمریکایی است، هم عملاً مجبور به پیروی از تحریم‌های آمریکا شدند. همچنین، بسیاری از کشورها و شرکت‌های خارجی نیز از بیم اقدامات تلافی جویانه آمریکا، از جمله محدودیت دسترسی آنها به امکانات و تسهیلات مالی و تجاری آمریکایی، به درجات مختلف از این تحریم‌ها تبعیت کردند.

در این راستا رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، درباره آخرین جزئیات تحویل دارو به ایران در ازای پول نفت اظهار داشت: ببنید ما پولی که بابت فروش نفت در هند، چین، ژاپن، کره و همچنین فروش گاز و نفت به ترکیه داریم بر طبق تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نه تحریم سازمان ملل، این کشورها فقط می‌توانند اجازه مصرف طلب های ایران را برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی، کالاهای اساسی، کشاورزی و مواد غذایی اختصاص بدهند، بنابراین این اتفاق برای این ۵ کشوری که ذکر کردم وجود دارد یعنی ما از اعتباراتی که در این کشورها داریم می‌توانیم صرف این موارد کنیم، هر جا هم که این کشورها بخواهند تحریم‌های آمریکا را رعایت کنند، مصرف این اعتبارات سختگیرانه‌تر می‌شود.

وی درباره برنامه ریزی سازمان غذا و دارو برای ورادات دارو از این ۵ کشور به ایران گفت: برنامه‌ای خاصی برای اینکه انجصاراً و فقط به واردات مختص دارو باشد وجود ندارد، ولی از این طلب‌ها می‌توانیم در حوزه واردات دارو هم استفاده کنیم.

دیناروند خاطرنشان کرد: ما به اندازه ای که نیاز داریم دست به واردات می‌زنیم، ما از هند و چین مواد اولیه دارویی می‌خریم و از این محل پول آن پرداخت می‌شود و تاکنون نیز این‌کار انجام شده است و ادامه خواهد داشت.

۱۳۹۳/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...