نسخه چاپی

ایجاد 100 هزار شغل توسط بسیج سازندگی

سردار نقدی در كنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به موانع و مشكلات تولید ملی و راهكارهای برون رفت از ركود، گفت: فساد اقتصادی و مبارزه با قاچاق از الزامات مشاركت عمومی و توسعه سرمایه‌گذاری در تولید است.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در جریان برگزاری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در تهران اظهار داشت: در روستایی به طور خودجوش زمین‌ها یکپارچه شدند، اما آیا نباید در این خصوص مدیریت هم اقدامی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه اقتصاد مقاومتی باید زمینه‌ها برای توسعه و پیشرفت فراهم شود، افزود: چرا کشاورز ما برای زمین‌های خود سند ندارد، تا به ازای آن از تسهیلات بانکی استفاده کرده و کسب و کار خود را رونق دهد؛ این موارد نیازمند مدیریت جهادی و برنامه‌ریزی است.

سردار نقدی یکی دیگر از مشکلات بر روند توسعه فعالیت‌ها را عدم هماهنگی و ارتباط میان صنعت و دانشگاه عنوان کرد و گفت: مسئول هماهنگی ارتباط میان صنعت و دانشگاه، بازار و صنعت و همه این‌بخش‌ها با دولت کجاست؟

وی تاکید کرد: برخی پیشرفت‌های قابل ملاحظه صنعت دفاعی را به خاطر سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان می‌کنند، در حالی که این صنعت در ارتباط با دانشگاه از ظرفیتها و پتانسیل‌ علمی جوانان ایرانی استفاده کرده‌اند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به لزوم ارتباط سایر صنایع با دانشگاه‌ها تصریح کرد: یکی از لازمه‌های پیشرفت در زمینه حضور فعال دانشگاه‌ها و استفاده از پتانسیل‌های علمی است.

سردار نقدی با بیان اینکه یکی از موانع پیشرفت تولید ملی، وجود فساد اقتصادی و قاچاق در کشور است، گفت: بسیاری از مردم نقدینگی‌های خود را به سمت تولید نمی‌آورند، چرا که برخی ثروت‌های بادآورده‌ای در اختیار دارند که انگیزه را از سایر افراد می‌گیرد.

نقدی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در مورد فساد اقتصادی، فرمان 8 ماده‌ای و یا دستور تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دادند و در کنار آن به سران قوا برای مبارزه با فساد تشکیل نشست‌های منظم را گوشزد کرده‌اند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه امروز ابزارهایی برای کنترل ورود کالا از مجاری غیر رسمی به داخل کشور وجود دارد، گفت: به راحتی با یک فرمان اداری می‌توان جلوی ورود حتی یک عدد گوشی قاچاق را هم گرفت؛ بخش اعظمی از تلفن‌های همراه موجود در کشور از طریق مجاری غیر رسمی وارد کشور می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در زمان فعالیت بنده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا، جلوی 2 میلیارد دلار کالای قاچاق گرفته شد، گفت: در این مدت اقدامات خوبی انجام شد و هم‌اکنون نیازمند چنین تصمیمات و برنامه‌ریزی‌هایی هستیم.

نقدی با بیان اینکه مقررات دست و پاگیر مانع از پیشرفت تولید ملی می‌شوند، گفت: تمام این مسائل و مشکلات نیازمند مدیریت جهادی است و در کنار آن عزم ملی را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه مردم را باید در سایر عرصه‌ها از جمله اقتصاد کشور همراه کنیم، گفت: ایجاد شور و نشاط، علاقه و مشارکت دادن همه مردم در تولید نیازمند تحرک و استفاده از ابزارهای مدیریتی است.

سردار نقدی تاکید کرد: در دولت قبل فهرستی از اقداماتی که می‌توانست برای حضور مردم و نقش آفرینی آنان در اقتصاد انجام داد ارائه شد و در جلساتی هم تنها درباره آن بحث و تبادل نظر شد، اما اقدام خاصی صورت نگرفت.

سردار نقدی با تاکید بر اینکه در دولت فعلی هم فهرست عناوین اقدامات قابل انجام توسط بسیج ارائه شده است، گفت: هنوز پس از گذشت بیش از 1.5 سال نوبت به استماع صحبت‌های ما نرسیده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارکردهای بسیج و اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی طی 2 سال گذشته تاکید کرد: در عرض دو سال گذشته 100 هزار شغل به همت بسیج سازندگی در کارگاه‌های تولیدی کوچک ایجاد شد که اگر دولت هم در این باره همراهی کند، عرصه‌های زیادی وجود دارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با انتقاد از خام فروشی نفت به جای تولید محصول نهایی تاکید کرد: روزانه یک میلیون بشکه نفت به خارج کشور صادر می‌شود که در صورت تبدیل آن به محصول نهایی حتی یک نفر در کشور بیکار نخواهد ماند.

وی گفت: همین بنرهایی که در سالن فعلی نصب شده است همه از تولیدات خارجی‌ها تامین می‌شود، در این زمینه نفت خام را به نصف قیمت دریافت می‌کنند و پس از تبدیل به ارزش افزوده به خودمان می‌فروشند.

سردار نقدی با بیان اینکه کارخانه‌های نیمه‌فعال و مهندسان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها در زمینه تبدیل نفت خام به محصول نهایی به کار گرفته شود، گفت: هیچ چیزی در زمینه تولید محصول نهایی در کشور چه به لحاظ دستگاه و چه به لحاظ دانش فنی کم نداریم و در این خصوص امکان حضور فعال هزاران نفر و اشتغال آنان در این صنعت وجود دارد.

وی ادامه داد: اکنون غربی‌ها در آسیب‌پذیرترین شرایط ممکن قرار دارند و با چند تحریم آزادانه در حال فعالیت هستند، اما به دلیل عدم استفاده از ابزارهای مدیریتی از پتانسیل‌ها و ظرفیتهای داخلی غفلت شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور مردم تنها نباید به راهپیمایی و تظاهرات و رأی گیری‌ها ختم شود، بلکه همین ظرفیت امکان ایجاد تحول اقتصادی و حرکت دسته‌جمعی برای توسعه فعالیت‌ها و مقاصد نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

۱۳۹۳/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...