نسخه چاپی

پیام قاطع اسد به اردن: هواپیما و خلبان را پس بدهید

ساعاتی پس از اعلام فرود این هواپیما همه سفارت‌خانه‌های غربی و برخی از كشورهای عربی با دفتر نخست‌وزیری اردن تماس گرفته و از وی می‌خواهند به خلبان سوری پناهندگی بدهد، این فشارها باعث شد تا هیئت دولت در نشستی فوری پناهندگی به این خلبان سوری را تایید كند.

فرود یک هواپیمای نظامی میگ۲۱ نیروی هوایی ارتش سوریه در خاک اردن و درخواست پناهندگی خلبان آن، دردسرهای تازه‌ای را برای مقامات اردنی رقم زده است.

بر اساس گزارش العالم ، در حالی که تنها یک روز از فرود هواپیمای جنگنده سوریه‌ای در اردن می‌گذرد، منابع خبری در پایتخت این کشور می‌گویند در دردسر جدیدی افتاده‌اند که اصلاً فکر آن را هم نمی‌کردند.

بر اساس این گزارش ساعاتی پس از اعلام فرود این هواپیما همه سفارت‌خانه‌های غربی و برخی از کشورهای عربی با دفتر نخست‌وزیری اردن تماس گرفته و از وی می‌خواهند به خلبان سوری پناهندگی بدهد، این فشارها باعث شد تا هیئت دولت در نشستی فوری پناهندگی به این خلبان سوری را تایید کند.

اما این همه ماجرا نبود، ساعتی پس از این اقدام، ژنرال بهجت سلیمان سفیر سوریه در امان به همراه پیام شدیدالحنی از طرف رئیس جمهور کشورش به دیدار مقامات اردنی می‌رود. آنگونه که نویسنده روزنامه القدس العربی نوشته، مضمون این پیام چنین بوده است: «متشکرم.... برای اینکه حسن نظر خود را ثابت کنید، خلبان و هواپیما را پس بدهید.»

انتشار این پیام در امان موجی از نگرانی را میان مقامات اردنی به وجود آورده است، پیام اسد آنچنان قاطع و تند که در پاسخ دادن به آن مردد مانده و اقدام به ارتباط گیری با سفرای خارجی جهت حل آن کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه در طول یک سال گذشته هزاران آواره سوریه‌ای با عبور از مرزهای مشترک وارد اردن شده و در مناطق شمالی این کشور مستقر شده‌اند، اما مشخص نیست که چه تعداد از این افراد حامیان و هواداران اسد بوده و با استفاده از این حربه خود را وارد کشور همسایه کرده تا در ساعت صفر اقدام به ناآرام کردن این کشور کنند.

بر اساس این گزارش در تمام ماه‌های گذشته از ناآرامی‌های سوریه آنچه که در نشست‌های امنیتی سران اردن در پشت درهای بسته به بحث گذاشته شد، چگونگی تعامل با حوادث احتمالی در سوریه و تاثیرات آن بر اردن بوده است. اما در هیچ یک از موارد مساله فرود یک هواپیمای جنگی و پناهنده شدن خلبان آن طرح نشده بود و از همین‌رو اردنی‌ها در برخورد با آن دچار نوعی سردرگمی شده‌اند.

این باور در میان مقامات اردنی وجود دارد که آنها باید در دو سطح روابط خود با سوریه را حفظ کنند، اول دولت سوریه که نشان داده همچنان بر اوضاع مسلط است و دیگر مخالفان و حامیان آنها که اردنی‌ها به شدت از نظر مالی و سیاسی وابسته به آنها هستند.

آنچه مشخص است این اقدام خلبان سوری و پناهنده شدن به اردن هر چند موج تبلیغاتی را به نفع آنها رقم زده است، اما آنها نگرانی‌ها میزبان را درک نکرده و به اندازه سازمان امنیت این کشور نمی‌دانند که سوریه چه اندازه در میان اردنی‌ها نفوذ دارد و گروه‌های خفته این کشور که شاید همین خلبان هم یکی از آنها باشد، در آینده چه مشکلاتی را فراهم خواهد کرد.

۱۳۹۱/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...