نسخه چاپی

آیا توافق هسته ای حاصل خواهد شد؟

روز شنبه مقامات هسته‌ای ارشد ایران و آمریكا به گفت‌وگوهای هسته‌ای پیوستند تا به حل‌وفصل اختلاف‌های فنی به‌منظور رسیدن به توافق هسته‌ای دائم كمك كنند

گروه ترجمه- روزنامه گاردین 22 فوریه 2015 (3 اسفند) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: روز شنبه مقامات هسته‌ای ارشد ایران و آمریکا به گفت‌وگوهای هسته‌ای پیوستند تا به حل‌وفصل اختلاف‌های فنی به‌منظور رسیدن به توافق هسته‌ای دائم کمک کنند. این توافق می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مهار کند و در مقابل تحریم‌های ضدایرانی لغو شود. کارشناسان فنی ایران و گروه 1+5 به موازات نشست مقامات سیاسی، سرگرم بحث هستند؛ اما روز شنبه برای نخستین‌بار علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، به این گفت‌وگوها پیوستند. مقامات غربی می‌گویند آمریکا تنها زمانی تصمیم به فرستادن مونیز کرد که ایران از آمدن صالحی خبر داد.

در ادامه مقاله آمده است: با وجود این، حضور صالحی و مونیز می‌تواند شانس یک توافق را از طریق بررسی جزئیات فنی پیچیده و مسائل مربوط به آن افزایش دهد؛ به‌طوری که شرایطی حاصل شود که مورد پذیرش ایران نیز باشد. در عین حال، انتظار می‌رود در مورد شمار سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند برای غنی‌سازی در اختیار داشته باشد، حجم ذخایر غنی‌سازی شده، نوع تحقیق و توسعه هسته‌ای و آینده رآکتور آب سنگین هسته‌ای و حجم تولید پولوتونیوم، بحث شود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه گفت‌وگوها را با جان کری، وزیر خارجه آمریکا ادامه دهد. ماه‌ها گفت‌وگو عمدتاً میان تهران و واشنگتن بوده است؛ اما در لندن، کری ضمن بیان اینکه در صورتی که ایران شرایط را نپذیرد، حاضر به ترک مذاکرات هستیم، تأکید کرد که «قطعاً میان آمریکا و پنج قدرت دیگر اختلافی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت اثبات صلح‌آمیز بودن آن توسط ایران، وجود ندارد.» قدرت‌های جهانی و ایران، ضرب‌الاجل ماه مارس را برای چارچوب توافق مشخص کرده‌اند و چهار ماه نیز برای حل‌وفصل مسائل فنی فرصت داده شده است. در این گفت‌وگوها دو ضرب‌الاجل قبلی به سرانجام نرسید و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت تمدید مجدد گفت‌وگوها بدون رسیدن به پایه‌ای برای ادامه بحث‌ها بی‌معناست.

در پایان مقاله آمده است: در صورتی که گفت‌وگوها شکست بخورد، اوباما ممکن است نتواند از تصویب تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران جلوگیری کند. این مسئله می‌تواند پیشرفت در حل‌وفصل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای را با مشکل روبه‌رو کند. تا به امروز نیز ایران فعالیت هسته‌ای خود را صلح‌آمیز اعلام کرده است. تردید تندروهای کنگره آمریکا، متحدان عربی آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد گفت‌وگوها شدید است. نتانیاهو قرار است در سخنرانی خود در کنگره در اوایل ماه مارس، به‌شدت به این سیاست‌های اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کند.

 تحلیل‌
: مقامات آمریکایی درباره وضعیت حاضر توافقات هسته‌ای به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا آن‌ها امتیاز بیشتری گرفته و دست برتر را دارند، اگر واقعاً چنین باشد، به‌هم خوردن مذاکرات به معنای از دست دادن این موقعیت و امتیازها است که معنای آن در حوزه مذاکرات طرف ایرانی این است که طرف ایرانی با به‌هم خوردن مذاکرات موقعیتش بهتر می‌شود و امتیازهایش را بازپس می‌گیرد؛ با وجود این آیا آمریکایی‌ها مایل به برهم خوردن مذاکرات هستند؟ طرف ایران چطور؟ ظاهراً طرف آمریکایی به ادامه مذاکرات دلبستگی بیشتری دارد و این می‌تواند نقطه قوت ایران باشد که باید از آن بیشتر استفاده کند.

۱۳۹۳/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...